Hojtips för kortväxta????

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Flickvännen funderar på hojköp.... Nån som har tips på lämplig sporthoj som inte är så hög???(hon är 154).. Har kollat lite på ZZR600, nån som har en o kan mäta "mankhöjden" på den??

En ZZR 600 -03 har enligt http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zz-r_600_2003.php en sitthöjd på ca 78cm.

Tänk på att det inte bara är sitthöjden som är det viktiga om man är höjdrädd. Det blir ju även så att fjädringen komprimeras en aning när man sätter sig på hojen. Dessutom är det minst lika viktigt att göra är att provsitta hojen man funderar på. Detta eftersom att det kan skilja en hel del på hur breda olika hojar är, och även det kan göra att det blir svårt att nå ner till backen.

Har du testat att söka här på forumet? Jag tror att det ska finnas en mängd liknande trådar.

Suzuki RF 600 är både snygg och låg sitthöjd på.

Men varför inte v-twin, isf är Suzuki SV 650 ett rätt bra alternativ.

Eller som sambon, en Aprilia Pegaso 650 Strada.

Flickvännen funderar på hojköp.... Nån som har tips på lämplig sporthoj som inte är så hög???(hon är 154).. Har kollat lite på ZZR600, nån som har en o kan mäta "mankhöjden" på den??

Måste det vara med kåpor?
ER-5:an är inte så hög, ER-6:orna är läckra de med... Vilket som, så kan man enkelt o gratis sänka dem fram på gaffeln.

:tummenupp

Tjoho! Det finns mängder med valmöjligheter, men ett tips är att kolla inte bara hur hög den är utan även hur bred. Om hojen är smal är det ju lättare att nå ner även om sitthöjden verkar hög.
Många modeller behöver man heller inte sänka utan det kan räcka att köpa en lägre sadel... Monster är en underbar hoj om man tycker om den stilen men annars är de flesta Italienare flexibla. :tummenupp

Köp en R6:a eller R1:a dem är ju små och roliga :)

Köp en R6:a eller R1:a dem är ju små och roliga :)

Jag är 153 och har en R6a .. jag når ner med tåspetsarna så det funkar på jämt underlag .. är det inte jämt och jag inte är beredd går det åt skogen :huvet men jag tänkte karva ur sadeln en smula så borde det funka, man behöver ju inte tvunget kunna sätta ner hela foten. I så fall hade jag fått nöja mig med en minimoto :D.

Polaren är 159 (och korta ben, ser ut som ett tax) och upptäckt till sin stora förtjusning att gixxer 1000 k6 är alldeles lämplig för henne :yoparty

då den väger inte så mkt är den lättare att hålla upp trots mindre markkontakt än tex streetvarianterna. :)

Tacksam för svaren... Bör kanske förtydliga att det skall vara en hoj med kåpor av typ sport eller sport/touring...
Gärna erfarenheter från korta som redan åker hoj...

Tacksam för svaren... Bör kanske förtydliga att det skall vara en hoj med kåpor av typ sport eller sport/touring...
Gärna erfarenheter från korta som redan åker hoj...

hornet 600/900
gpz500s
zzr600
zx9-r fram till 98
sv650s går att sänka en del, inte så dyrt.

det är dom jag provat och inte haft problem med. är 162 över havet.

men om hon är nybörjare så är det bättre att starta på tex gpz500 och få en känsla för körningen. sen kan man ha vad som helst.
som supergirl skrev så räcker det oftast att ha i tån på ena sida. det har jag på min fireblade och det funkar. har inte stupat än.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman