Hojrecensioner

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eftersom merparten av besökarna här på forumet besitter relativt högt hojkunnande samt att de har erfarenhet av olika hojjar undrar jag om det inte vore möjligt att lägga upp en _seriös_ recensions/test del här på SH där folk _sakligt_ kan ge sina synpunkter på olika hojjar. Typ så som man gjort på Bajk. Tror att den sektionen skulle fyllas på ganska snabbt för att sen underhållas kontinuerligt.

Är det här överhuvudtaget tekniskt möjligt ?

Swedie ?

Mmm.

Recensionsdelen på BIKE är relativt död. De nya recensionerna som skrivs skrivs av ungar som knappt fått könshår än, så jag tänkte att det säkert skulle bli lite mer substans i ett sånt forum om det fanns härpå SH. Här har vi ju dessutom en moderator som kan plocka bort skit.

Henkka skrev:
Alla lyfter sin hoj till lysande höjder...

:rofl :rofl

Well jag skrev "_sakligt_" delge oss andra sina synpunkter/erfarenheter :)
Själklart kör ju alla den "bästa" hojen, men ingen hoj är ju felfri.....

Skitbra ide, vore mycket trevligt.

Går ju att skriva ihop något bra recensionssystem i PHP, för sporthoj körs under en *nix server eller ?

Annats finns det säkert färdiga också som man lätt kan modifiera efter eget behov.

Starstriker skrev:
Eftersom merparten av besökarna här på forumet besitter relativt högt hojkunnande samt att de har erfarenhet av olika hojjar undrar jag om det inte vore möjligt att lägga upp en _seriös_ recensions/test del här på SH där folk _sakligt_ kan ge sina synpunkter på olika hojjar. Swedie ?

Bra idé, men skulle vilja lägga till däck. Tror man måste styra upp det så det inte blir svammel, typ att man har fördefinierade valmöjligheter, med poängskala, samt möjlighet att beskriva hurdan hojåkning/däcksnötning man hänger sig åt.

Tycker det är en riktigt bra idé, vore väldigt lätt när man ska byta sig hoj att gå in å kolla vad som bör göras på hojjen mm mm, specifikationer osv osv :)
(lite färgad av att jag ska köpa en ny cykel väldigt väldigt snart)

En egen forumdel för hojrecensioner? Årsmodeller å allt!

Starstriker skrev:
Mmm.

Recensionsdelen på BIKE är relativt död. De nya recensionerna som skrivs skrivs av ungar som knappt fått könshår än, så jag tänkte att det säkert skulle bli lite mer substans i ett sånt forum om det fanns härpå SH. Här har vi ju dessutom en moderator som kan plocka bort skit.
Bra idé! Jag tror helt klart att en recensionsdel här på SH kan bli en bra grej! Angående BIKEs recensionsdel så håller jag med, läs t.ex recensionerna av R1:an, finns en hel del moppefuckon där som knappt sett hojen på bild, några sköna citat :) :

"finns det någon kassare hoj när det gäller grep.tänkte dra av en
(liten)sladd när det gick i 277 på mätaren slog ju för faan nästan ihäl mig"
Ehh, sladd i 277 km/h? :kocko

"den snyggaste mc:n som finns!!har blivit skutsad på en sån här å ja kan säga att de gick undan som fan!!ska ha en sån här när ja blir äldre..." Mmm, bra, en recension av någon som blivit skjutsad...

Jag kan ju göra ett sånt här system, men skulle isåfall kräva att Jag granskar inläggen/recensionerna så det inte blir en barnslig stämning eller att recensionerna är väldigt osakliga.

En recension gjord av en som kört hojjen i ett år är gode bättre än en recension av en cykel körd i två dagar... Därav skulle det vara fördel att läsa ikke recesioner av folk som inte säljer recensioner ;)

Swedie skrev:
Jag kan ju göra ett sånt här system, men skulle isåfall kräva att Jag granskar inläggen/recensionerna så det inte blir en barnslig stämning eller att recensionerna är väldigt osakliga.

Vore klockrent :tummenupp

Swedie skrev:

Skulle väl gå fixxa så att den var ordentligt administrerad med ett gäng administratörer?

Det här med poäng är så svårt att sätta om man inte har en mall, därav blir det rätt obetydligt, så min personliga åsikt är att inte ta med något sådant, utan bara skapa ett speciellt forum för recensioner :)

Swedie skrev:
Vore kanon! Kan du inte leja ut granskningen på ett antal moderatorer som du litar på, så slipper du ta all börda själv. Eller så bygger du en "rapportera till moderator-funktion", en dålig recension lär ju rätt snabbt bli rapporterad.

OlleR6 skrev:
Skulle väl gå fixxa så att den var ordentligt administrerad med ett gäng administratörer?

Det här med poäng är så svårt att sätta om man inte har en mall, därav blir det rätt obetydligt, så min personliga åsikt är att inte ta med något sådant, utan bara skapa ett speciellt forum för recensioner :)
Poäng har en fördel, att man kan räkna medelvärden etc. Många MC-tidningar har "mallar" för detta. Visst, det är samma bedömare hela tiden, så det blir mer rättvist, men då slipper man i varje fall "den är såå j-vla snygg" kommentarer. För att kunna bedöma bedömningarna vore det oxå bra om bedömarens ålder(?), erfarenhet, etc framgår.

Jag tror en juste däckvärdering skulle vara guld värd, jag byter i vart fall däck oftare än hoj, och man ser hur många trådar det är med däcksfrågor!
/Hasse

HansJ skrev:
Poäng har en fördel, att man kan räkna medelvärden etc. Många MC-tidningar har "mallar" för detta. Visst, det är samma bedömare hela tiden, så det blir mer rättvist, men då slipper man i varje fall "den är såå j-vla snygg" kommentarer. För att kunna bedöma bedömningarna vore det oxå bra om bedömarens ålder(?), erfarenhet, etc framgår.

Jag tror en juste däckvärdering skulle vara guld värd, jag byter i vart fall däck oftare än hoj, och man ser hur många trådar det är med däcksfrågor!
/Hasse
Det är en bra idé med någon form av mall. Jämförbarheten ökar om alla bedömer ungefär samma saker och på ungefär samma sätt. Det skulle också vara värdefullt med vissa personliga uppgifter, som t ex längd, eftersom de kan inverka på hur man upplever komforten osv.

däremot är det lite tveksamt med poängskalor. Det blir något konstigt med dem. En tiopoängare för instrumenteringen kan få samma tyngd som en tiopoängare för väghållningen, trots att de ju har helt skilda digniteter. Vissa tidningar försöker vikta de olika "kategorierrna" (instrumenteringen ger färre poäng än väghållningen t ex) men det känns ändå konstlat på något sätt.

Det skulle också vara kul med grupptester. Alltså att flera personer jämför flera bågar under samma period.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti