Hojjen "dör" mitt under körning

walle110

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2011
Hoj
Kawa ZX 750
Köpte för en dryg vecka sedan en Kawazaki ZX 750 från -91
Den har varit avställd och endast körd väldigt sporadiskt under cirka 2 års tid. I måndags fick jag lite problem:
Efter att ha varit ute och kört i drygt en timme står jag still, börjar köra, när jag kommer upp i drygt 4-5k motorvarv och drygt 50 km/h slutar gasen att ta och hojjen stänger av sig själv. Provar att starta om 3 gånger med samma resultat :huvet Slutade med bärgning till en verkstad som bytte batteri (gammalt) samt bränslefiltret och rengjorde förgasaren.

Problemet löst, trodde jag. Tog en sväng ut till Dalarö (från centrala stockholm) tidigare idag, på hemvägen hände samma sak igen. Den här gången ville hojjen knappt starta om jag inte hade full choke och dog direkt om jag sänkte choken. Efter att ha stått still i 5 minuter provade jag igen, då fungerade det utan problem och jag kunde ta mig hela vägen hem. Men något är ju uppenbarligen fel, kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Tack på förhand!

Åker choken i vid körning?

Har du bensin i tanken? :va

Jag vet ej vart du har luftfiltret på hojen men min kan bli tjurig om jag kör i vatten.

Last edited:
Det låter ju inte exakt som den jag hade en gång men liknande .
Kom på efter ett tag att det var kablarna till batteriet som var dåligt fästa så att när metallen blev varm lossnade de tillräckligt för att strömmen skulle brytas och sen när det svalnade så blev det kontakt igen . Men , choke hjälpte inte då ...

Men det du säger låter det ju som att den dör som att du vrider av på nyckeln medans du kör.

Eller försöker motorn vara igång?

Ta och kolla jord kabel och kablarna på batteriet så det sitter åt ordentligt(lagom).

Hm, ska kolla kontakterna. I och med att batteriet är bytt så...kanske

Öppna tanklocket, medans jag kör eller hur menar du :confused:

Men det du säger låter det ju som att den dör som att du vrider av på nyckeln medans du kör.

Eller försöker motorn vara igång?

Ta och kolla jord kabel och kablarna på batteriet så det sitter åt ordentligt(lagom).

Den dör så pass att tändningen fortfarande är igång, men motorn stängs av.

Men, kablarna skall kollas snarast imorgon

Last edited:
Du måste missuppfattat mig.

Nyckeln och strömbrytaren ändras med dina fingrar och inte hojen.

Och nej inte ska du öppna tanklocket medans du kör...

Jag kan inte förklara. Du får nog hjälp av någon annan här snart.

När man stänger av motorn när man fortfarande rullar brukar den ha en jämn gång tills man står stilla.

När choken går i när man kör brukar den liksom hugga till och sen få en jämn gång ner till stilla stående. Om man låter choken stanna kvar i alltså.

Hm, ska kolla kontakterna. I och med att batteriet är bytt så...kanske

Öppna tanklocket, medans jag kör eller hur menar du :confused:

Den dör så pass att tändningen fortfarande är igång, men motorn stängs av.

Men, kablarna skall kollas snarast imorgon

Du skriver att den startar efter 5min, öppna tanklocket och se om den startar direkt.

stödets dödare som kanske är lite osmörjd? verkar vara boven på tex hojar som stått länge, lite glapp bara?

förklarar inte att den startade på choken givetvis, men är det glapp så,,

Last edited:
Så om (när?) det händer igen, ska jag prova att öppna tanklocket och starta?
Om det då fungerar, alltså att tankventilationen är tilltäppt. Hur åtgärdar man enklast det?

Så om (när?) det händer igen, ska jag prova att öppna tanklocket och starta?
Om det då fungerar, alltså att tankventilationen är tilltäppt. Hur åtgärdar man enklast det?

Man byter tanklock.

Kommer du alltid ungefär lika långt vid stoppen?

Du kan ju annars ta vinkelslipen och göra ett fyrkantigt hål längst uppe på tanken. Men lättast är ju att köra utan tanklock då.

Last edited:
Svårt att säga faktiskt. Men de två stoppen hittils är väl efter en cirka 30-60 minuter. Får se hur det blir i helgen då det kommer att bli lite längre körning

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back