hojen vobblar i 150 Km/h...

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
snart ställer jag hojen i garaget och låter den stå där. har mätt häng med hjälp av ett proffs. och fått hojen inställd efter min vikt osv osv. inget ska vobbla nånstans. när jag gasar på och det svänger bara lite so börjar den vobbla....

vem vill ha betalt för att fixa min hoj??

Beskriv vobblet.

Jag trodde inte motorcyklar idag vobblade speciellt lätt och absolut inte Kawasaki. Alla jag sett har varit bergstabila. R1 o R6 ska vara lite nervösa vad jag förstår, men vobbel i den bemärkelsen är det väl inte tal om.

Har vobbelproblemet dykt upp nyligen? Du har inte nämnt något om vobbel innan i andra trådar. Har du fortfarande samma mystiska däckkombination? Följ Chrilles råd från tidigare tråd och byt.

Har du mätt häng o sånt lär det ju inte ha med fjädringen att göra.
Vad du annars kan göra är att ställa tillbaka allting till ursprungsvärdena. Den lär ju inte vobbla då.

Hoppas du får rätt på din cykel.

Det låter lite konstigt tycker jag. Upplevde min gamla (-98:a) som bergstabil, o då gjorde jag inte en enda inställning av dämparna.
Men kan det inte va som corben skriver, ngt skit med däcken!

När jag körde med dåligt, och ganska gammalt framdäck på RDn hade den lite småsvängningar för sig när man släppte av från 160 och uppåt. Det var ju inget wobbel iofs, men det blev i alla fall mkt. bättre med nytt framdäck.

Tycker det låter som ett däckproblem jag me.

Det där måste du kunna fixa själv. Om det nu inte är så att du skruvat bort dig...
Men kan du inte bara ta och svälja stoltheten och återgå till orginalinställningar och slänga på ett par bra (likadana) däck.
Kawasaki har säkert lagt ner lite tid och pengar på att fåtill en bra kompromiss som passar många åkare och det kan du väl testa?
Och ta bort styrdämparen när du provåker med orginalinställningar på dämparna.

jag har precis provat med att ha dämparna som orginal, med undantag förspänningen. båda däcken blir jättevarma, så det ska inte vara nått problem där, eller? jag tror det är styrdämparen, hojen har inte vobblat sen jag fick på den... :confused:

vobblet är inte dramatiskt, den börjar helt enkelt självsvänga i ca 150 vid aktiv körning. om man tittar fram genom kåpglaset känns det som vägen förflyttas fram och tillbaka (vänster-höger). detta syns markant om man tittar genom glaset, det förflyttas kanske 2-3 cm åt varje håll.

edit: den vobblade mindre med "mina" inställningar än med orginal...

Asylum_Nakaza skrev:
jag har precis provat med att ha dämparna som orginal, med undantag förspänningen. båda däcken blir jättevarma, så det ska inte vara nått problem där, eller? jag tror det är styrdämparen, hojen har inte vobblat sen jag fick på den... :confused:

vobblet är inte dramatiskt, den börjar helt enkelt självsvänga i ca 150 vid aktiv körning. om man tittar fram genom kåpglaset känns det som vägen förflyttas fram och tillbaka (vänster-höger). detta syns markant om man tittar genom glaset, det förflyttas kanske 2-3 cm åt varje håll.

edit: den vobblade mindre med "mina" inställningar än med orginal...

Däcken blir varma oavsett om dom passar på din cykel eller ej, det är ju friktionen som fixar det.
Om vobblet startade när du skaffade styrdämparen är det väl enklast att plocka bort den o testa.
Varför har du styrdämpare?

jo men den har vobblat utan styrdämp också... hojen ska väl inte gå sämmre för att man monterar styrdämpare?

Spårar hjulen?
För om dom inte gjorde det skulle det väl kunna yttra sig som wobbel, eller har jag fel?

Har du Dunlopdäck och radikala fjädringsinställningar BLIR hojen instabil. Det är liksom det som är vitsen. För gatan funkar originalinställningarna bra i 90% av fallen. Kör på "stabila" däck som Pirelli eller Metzeler så försvinner nog vinglet.

behöver jag byta packboxar? hojen har gått 770 mil. jag kör med lufttryck; 2.4, 2.8 ca... det är väl inte fel? jag kör med 2 gat-däck. ett mjukare bak bara.

Asylum_Nakaza skrev:
behöver jag byta packboxar? hojen har gått 770 mil. jag kör med lufttryck; 2.4, 2.8 ca... det är väl inte fel? jag kör med 2 gat-däck. ett mjukare bak bara.

Du får ursäkta att jag tjatar men du kör med två olika typer av däck ! Och dessutom två olika fabrikat om du inte bytat nyss.

Olika fabrikat har olika egenskaper och det är extremt känsligt på en hoj.

Innan du godtar det och skor om hojen med fräscha däck av samma fabrikat så är all den felsökning du försöker dig på utan verkligt syfte....

Exempelvis var min VFR fladdrig som fan i fram när däcket började ta slut. Jag byta däck och sen var den stadig igen....

Och naturligtvis måste du kolla styrlager, svinglager, hjullager och länkaget till bakdämparen.....först!

Last edited:
Asylum_Nakaza skrev:
Om det inte läcker på gaffelbenen behöver du inte byta packboxar, och som du säger, det verkar orimligt att behöva göra det efter 770 mil.

Jag tror Kurvis mest undrar om du kanske har bytt och isf kanske ändrat nåt på nån inställning på gaffelbenen.

Gällande Styrdämparen. Monterade du den för att minska vobbel eller var det av annan anledning? Är cykeln nervös fram så du behöver en styrdämpare?

hojen är lite nervös. jag har inte bytt packboxar och wheelar inte o så... har en uppsättning däck liggande så det är väl bara att lägga på samma fram då. borde lösa problemet. men även med samma däck och utan styrdämp så var den nervös, ibland....

Asylum_Nakaza skrev:
hojen är lite nervös. jag har inte bytt packboxar och wheelar inte o så... har en uppsättning däck liggande så det är väl bara att lägga på samma fram då. borde lösa problemet. men även med samma däck och utan styrdämp så var den nervös, ibland....

Är den nervös oavsett väg du åker på?

som det är nu kan hojen få för sig att börja vobbla på en väg som inte ens är guppig, den är helt rak, egentligen en jättefin väg. det räcker med lite. och över 200 Km/h räcker en helt plan raksträcka, så börjar den självsvänga...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon