Hojen tänder inte, antagligen kass CDI. Hur går jag till väga?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Go afton kamrater!

Har en ZX9R från 98 som inte vill tända. Köpte hojen i detta skick och säljaren var nästan säker på att det var CDI-boxen som var sönder. Han hade haft någon polare där som kunde elektronik, som hade mätt och konstaterat detta.

Det är ström på hojen och allt annat funkar. Motorn går runt, men det vill inte komma någon gnista ifrån stiften. Har testat mäta lite här och där, men blir inte så mycket klokare av det. Det verkar iaf som det går ström igenom boxen, då vi mätte upp från jord till ena pluspolen på tändkabel till ca 12v.

Nu har jag iaf en ny CDI-box på g som jag skall testa. Kan det bli något strul om jag kopplar in den nya boxen, typ kortslutning i den? Vad skall jag tänka på? Har jag missat att kolla något? Va händer om jag provar min gamla CDI-box på en annan hoj, kan den ta skada?

Hjälp!

kolla i en service handbok, se om du kan få fram nått av felkoderna, om sådant nu finns på Zx9an från 98. Kontroll mät sedan om du har signal i från utgående kabel, antagligen den som går till spolarna "Tror jag"

Testa släng in cdi boxen i ugnen på ca 80 grader i en timme och se om det hjälper. Kan funka om det är fukt i den. Men håll koll på den så den inte ser ut att smälta eller nått :)

Har du provat o byta t-stift ?? Hade problem med mina. Dålig gnista o ville inte starta. Bytade till nya stift o då tjoade den igång...

Har du kollat alla kontakter och alla jordningar? Har du två eller fyra tändspolar? Har du två finns det ju iaf en mikroskopisk risk att båda har brunnit samtidigt.
Vad har du för batterispänning när du kör startmotorn? Den kan ju vara för låg, så att stiften inte orkar gnistra.

Finns det säkerhetskontakter på en sådan maskin?
Det har funnits varianter där nödstopp, neutralgivare, sidostödskontakt (och eventuellt lutningssensor) tillåt startmotorkörning men slagit av tändning.

Har testat med en annan cdi-box nu, men fortfarande ingen gnista...

Kolla alla kablar, kontakter o rengör jordpunkter om inget hjälper. skifta över till candiaes triggergivare oxå.
det kan ju vara den.

Tack för hjälp och tips pöjkar!

Nu tror jag dock att jag har en lösning. Först och främst har hojen varit stulen och förövaren hade brutit upp tändingslåset. Dock var detta förbi kopplat när jag köpt hojen, kablarna var ihop tvinnade och allt verkade funka. Nu är det tydligen så att det sitter något slags motstånd i tändningslåset som måste vara inkopplat för att det hela skall funka. Utan den, ingen gnista.

Det var här jag läste om detta:
http://www.kawasakimotorcycle.org/forum/mechanics-corner/43805-2001-zx7-no-spark.html

Tändningslåset var problemet, det är bytt och hojen starta utan större problem efter det... underbart!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back