Hojen startar inte med fotstödet nere?

Startar den alltså inte med växeln i? Eller startar den inte ens i neutral? Har du kollat att brytaren vid stödet sitter som det ska?
 
Den startar inte ens på Neutral med stödet nere, men den startar om jag fäller upp stödet och sätter mig på den.
Nej hur kollar man det? Låter enkelt, men är nybörjare, köpte första MC'n för en veckan sen :)
 
Den startar inte ens på Neutral med stödet nere, men den startar om jag fäller upp stödet och sätter mig på den.
Nej hur kollar man det? Låter enkelt, men är nybörjare, köpte första MC'n för en veckan sen :)

Det är en liten brytare som sitter runt toppen av sidostödet som ska tryckas in när stödet är uppfällt.
Annars vet du väl att den ska startas med kopplingen indragen? Standard på alla Suzukis. :7peta
 
Jag får det problemet ibland på min lekhoj när den har stått ett tag och känner sig förbisedd. De gånger det har hänt så har jag startat den med uppfällt sidostöd och kört en stund. Då är det som att den blir glad igen och efter det så fungerar allt som det skall. Det kan ju i och för sig vara så att sidostödsbrytaren lagar sig själv av vibrationerna, men jag tror hellre att hojen blir glad... :rolleyes:
 
mc.jpg

Den där "pluppen" uppe till vänster över stödet. När den är som den är på bilden går de ej att starta hojen. samt att den dör så fort den åker ut. Hur ska jag gå till väga?
 
den kontakten ska normalt döda om du har en växel i, men inte om du har neutral i.

Funkar den gröna(*) neutrallampan?

(*) har ingen kunskap om aktuell modell, men på mina fyra hojar har den alltid varit grön... och, ja det är såklart inte lampan jag är intresserad av utan om det är fel på givaren, men lampan är självfallet en bra indikator på det :-)
 
View attachment 412035

Den där "pluppen" uppe till vänster över stödet. När den är som den är på bilden går de ej att starta hojen. samt att den dör så fort den åker ut. Hur ska jag gå till väga?

Nu har jag inte allt det här i huvudet just nu, men kan tänka mig att det kan vara något kontaktfel på växelpositionssensorn? Det finns en kabel som går från växellådan, men är inte helt säker på vart den går.
Iofs. så borde väl inte lampan för neutral lysa då, kanske. Någon annan kanske vet?
 
Neutrallampan lyser inte alls! Fast neutral växel ligger i.

Då är det rätt säkert att det är givaren eller kabeln från den som strukit med, så systemet i hojen vet inte att neutralen är i och vägrar alltså att låta motorn gå med stödet nere.
 
Min gammla ducce är precis likadan som TS hoj vad gäller stödet. Den ska vara så. Jag gillar det inte, och har väl fundert på att bygga om. Växel eller neutral spelar ingen roll. Är stödet nere dödar det.

Är sidostödet nere SKA min hoj inte starta. Trist att den inte kan stå på tomgång på egen hand. Men sånt gör den inte. Jag älskar den ändå. :kär
 
Fotstödet nere:
Då fodras för att hojen ska starta
Att kopplingen är dragen (dvs noga räknat att kopplingskontakten fungerar)

Så jag misstänker att det är kopplingskontakten som strular.
Dessutom måste neutrallampan lysa för även om kopplingskontakten funkar
för när du startat hojen med nedfällt fotstöd och släpper kopplingen
så känner reläet som "sköter allt":
Ej neutral & Utsläppt koppling & Stödet nere => Stäng av motorn
 
Last edited:
Min gammla ducce är precis likadan som TS hoj vad gäller stödet. Den ska vara så. Jag gillar det inte, och har väl fundert på att bygga om. Växel eller neutral spelar ingen roll. Är stödet nere dödar det.

Är sidostödet nere SKA min hoj inte starta. Trist att den inte kan stå på tomgång på egen hand. Men sånt gör den inte. Jag älskar den ändå. :kär

Det låter inte rimligt. Med neutral i så borde den bluddra på fint med stödet nere.
 
Det låter inte rimligt. Med neutral i så borde den bluddra på fint med stödet nere.

Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(
 
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Finns en lösning på det problemet.

Sitt på hojen när du tar på dig hjälm och handskar :tungan

Det gör alltid jag.
 
De flesta hojar brukar ha en kontakt som hindrar motorn att gå när stödet är nere. Klokt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top