Hojen kokar

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tjena, jag har en cbr 1000f -87 som kokar både vid körning och tomgång. Är det termostaten? El. kan det vara något annat som spökar för mig? Motorn går som en klocka annars.

Tack på förhand..

Hej!
MIn gamla hoj (er6n 2009) började koka så fort den blev lite varm .
Lösningen var ett nytt kylarlock.
Locket till kylaren hade då gått sönder på något vis och höll inte tryck vilket gjorde att hojen började koka.

Ok, blir att kolla locket! Fast jag verkar ha ett övertryck då den skjuter av slangarna ifrån kylaren..

Ok, blir att kolla locket! Fast jag verkar ha ett övertryck då den skjuter av slangarna ifrån kylaren..

Är det inte locket så kan du ju provkoka termostaten i en kastrull på spisen om du inte vill köpa en ny på chansning. Det brukar stå stansat på termostaten vid vilken temp den ska öppna.

:riskokare

Är det inte locket så kan du ju provkoka termostaten i en kastrull på spisen om du inte vill köpa en ny på chansning. Det brukar stå stansat på termostaten vid vilken temp den ska öppna.

:riskokare

Jo får nog plocka ur den i morgon och koka soppa på den. :) Lika bra att kolla den istället för att beställa en ny för 700:-

Men då har jag iallafall två saker att kolla. Är sådana här problem som förstör nattsömnen för mig. God natt och tack för tipsen. :)

Last edited:
Jo får nog plocka ur den i morgon och koka soppa på den. :) Lika bra att kolla den istället för att beställa en ny för 700:-

Men då har jag iallafall två saker att kolla. Är sådana här problem som förstör nattsömnen för mig. God natt och tack för tipsen. :)

OT

Men är det såhär livet ser ut?

Mvh
Andreas

PS. Fick den på mail av frugan med kommentaren. Lite sant eller? DS.

Bifogat

• hanhon.jpg
    hanhon.jpg
    128.9 KB · Visningar: 483
Locket är vanligaste felkällan. Är det termostaten så plocka bort skrotet och kör utan. De flesta gathojar går inte för kallt utan termostat om man inte kör kring nollan...

Jag svarar Toppackningen.

Skulle den inte börja blåryka om toppackningen stuckit? Och olja och vatten blivit missfärgat? För inget av det har jag problem med.

Locket är vanligaste felkällan. Är det termostaten så plocka bort skrotet och kör utan. De flesta gathojar går inte för kallt utan termostat om man inte kör kring nollan...

Ska testa det. Tack för tipset! :)

OT

Men är det såhär livet ser ut?

Mvh
Andreas

PS. Fick den på mail av frugan med kommentaren. Lite sant eller? DS.

Exakt som här hemma! :)

Last edited:
Aha

Nu har jag skruvat lite och plockat bort både termostat och kylar lock. Och dra på trissor när jag inspekterade kylarlocket. Hittade en spricka i nedre tätningsgummit. Så nu är ett nytt kylarlock beställt! Sen är det väl bara att hålla tummarna för att det bara va det felet som gjorde att knarren kokade, och hindrade att fläkten drog igång.

Bifogat

• kylarlock.jpg
    kylarlock.jpg
    49.3 KB · Visningar: 230
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back