Hojen går endast på full choke

rickardeklof

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Hoj
Kawasaki Zephyr 750 -91
Jag har en Kawasaki Zephyr 750 -91 som inte vill gå. Jag får igång den med lite startgas på full chok men så fort den går upp i varv och jag ska dra ner choken så dör den. Den vill inte gå på tomgång... Vrider jag på gasreglaget så kväver jag motorn.

Jag har tagit isär förgasaren och gjort rent men det blev inte bättre :confused: Kanske måste jag göra en djupare rengöring av den.

Vore grymt tacksam för tankar och förslag, behöver verkligen hjälp för att komma vidare! :)

Sprickor i gummi mellan cylinder och förgasare? Som gör att den suger tjyvluft?
Får du igång den genom att spruta startgas på gummit mellan cylinder och förgasare har du sprickor.

Tack för svaren!

Om jag låter den gå så går den upp i varv rejält (6000 varv ungefär). Då drar jag ner choken sakta, men när jag passerar 5000 dör den.

Jag ska testa med startgasen!

Har hojen stått länge? Samma symptom visade sig förra sommaren när jag skulle köra min svärfars kawasaki (kråmsläde) till besiktningen. Den gick endast på choken och tvärdog vid minsta tillstymmelse till gasgivning. Lösningen var att låta den gå på choken en bra stund, vi pratar 15-20 minuter, och sedan långsamt slå av den tills den var helt inne för att sedan mycket varsamt börja gasa upp. Det är ju en billig metod att prova iallafall! Lycka till!

Tack

Tack för tipsen. Har gått och blivit sjuk men när jag är tillbaka på benen ska jag testa de olika förslagen. Tack för ert engagemang!

Förgasarproblem?

Jag provade att lämna cykeln på full chok i 20 minuter, då kunde jag dra ner den till 1000 varv men så fort jag rörde gasreglaget så dog den. Jag har även provat en annan förgasare, då gick den hyfsat men det forsar bensin under... :huvet

Det känns som att felet sitter i förgasaren men vad jag än provar så hjälper det inte. Har gjort rent med tryckluft men kanske behövs ett ultraljudsbad?! Någon som har erfarenhet från detta? :va

Du kan ju koka munstyckena för att vara säker på att de är rena.
Låter ju som att bränsleblandningen blir åt helvete när du gasar.
Förutsätter att du kollat både luft och bränslefilter samt testat med startgas så den inte drar tjuvluft.

Mer långsökt kan ju vara vaccum i tanken, kört med tanklocket öppet? Är väl knappast bränslepump på den där va?

Det man oftast förbiser är de fasta lågfartsmunstyckena som sticker ned som rör i flottörhuset. Håldiametern är ca 0.30 mm och man bör inte rengöra med pianotråd då det rymmer upp/gör munstycket större - utan använd enskilda kopparkardeler från en vanlig strömkabel.

Är det membran på din mc? Jag menar förgasarmembran:hej. Om det är det så kanske någon är sprucken eller liknande.:confused:

Hej! Tack för alla tips har några kvar att prova. Undrar om nån vet någon bra förgasar verkstad i krokarna i Stockholmstrakten. Börjar bli less :zpy

*/ ?>
Back