Tja.
Jag har big problem...
Min motor drar olja. Motorn är nyrenoverad och numera sitter en wiseco 13:1 kolv i, KTM 8/33 kan och toppen är portad.
Hojen i fråga är en KTM 450 SMR - 07 (RFS motorn)
Hojen startades och kördes ca en kvart lugnt och försiktigt i området första gången. Igår åkte jag till banan för ordentligt test.
Jag såg att oljevolymen var låg så jag fyllde på och till min stora förvåning gick det i nästan 5 dl. Jag körde sedan ett varv i taget och kollade oljan. Såg ok ut. så körde ett längre pass på ca 5 varv (som för övrigt avslutades med en klockren highside om intresseklubben är framme)
Till min stora förvåning var oljenivån låg IGEN.
Jag tömde sedan ur all olja och lät alla tre pluggar vara ur under natten och jag har fått ur ca 1,3 liter (som motorn enligt bok rymmer) Men det kom inte ens upp till glaset när jag lutade hojen kraftigt.
Kylarvätskan och uppsamlingskärlet för vevhusventen kollades först då det var min första tanke men inget fel där.
Den rök lite när jag startade upp den kall igår men vid varm motorn rök den inte synbart. Borde den inte ryka jävlar när det handlar om så pass mycket olja om det går genom avgaserna?
Totalt är det alltså ungefär 6-7 dl som spårlöst försvunnit. Oljan är kolsvart och total gångtid typ en halvtimme.
Rev toppen idag för översyn av oljering och ventiltätningar. Oljeringen är korrekt monterad och ventiltätningarna såg fina ut men byttes ändå.
Jag är med andra ord duktigt förvirrad. Oljeringen på wisecokolven är mycket mindre än orginal men jag har polare som kör med exakt samma kolv så jag börjar nästan misstänka fabrikationsfel...
Någon som har någon teori?
Jag har big problem...
Min motor drar olja. Motorn är nyrenoverad och numera sitter en wiseco 13:1 kolv i, KTM 8/33 kan och toppen är portad.
Hojen i fråga är en KTM 450 SMR - 07 (RFS motorn)
Hojen startades och kördes ca en kvart lugnt och försiktigt i området första gången. Igår åkte jag till banan för ordentligt test.
Jag såg att oljevolymen var låg så jag fyllde på och till min stora förvåning gick det i nästan 5 dl. Jag körde sedan ett varv i taget och kollade oljan. Såg ok ut. så körde ett längre pass på ca 5 varv (som för övrigt avslutades med en klockren highside om intresseklubben är framme)
Till min stora förvåning var oljenivån låg IGEN.
Jag tömde sedan ur all olja och lät alla tre pluggar vara ur under natten och jag har fått ur ca 1,3 liter (som motorn enligt bok rymmer) Men det kom inte ens upp till glaset när jag lutade hojen kraftigt.
Kylarvätskan och uppsamlingskärlet för vevhusventen kollades först då det var min första tanke men inget fel där.
Den rök lite när jag startade upp den kall igår men vid varm motorn rök den inte synbart. Borde den inte ryka jävlar när det handlar om så pass mycket olja om det går genom avgaserna?
Totalt är det alltså ungefär 6-7 dl som spårlöst försvunnit. Oljan är kolsvart och total gångtid typ en halvtimme.
Rev toppen idag för översyn av oljering och ventiltätningar. Oljeringen är korrekt monterad och ventiltätningarna såg fina ut men byttes ändå.
Jag är med andra ord duktigt förvirrad. Oljeringen på wisecokolven är mycket mindre än orginal men jag har polare som kör med exakt samma kolv så jag börjar nästan misstänka fabrikationsfel...
Någon som har någon teori?