Hojen dricker olja...

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tja.

Jag har big problem...

Min motor drar olja. Motorn är nyrenoverad och numera sitter en wiseco 13:1 kolv i, KTM 8/33 kan och toppen är portad.
Hojen i fråga är en KTM 450 SMR - 07 (RFS motorn)

Hojen startades och kördes ca en kvart lugnt och försiktigt i området första gången. Igår åkte jag till banan för ordentligt test.

Jag såg att oljevolymen var låg så jag fyllde på och till min stora förvåning gick det i nästan 5 dl. Jag körde sedan ett varv i taget och kollade oljan. Såg ok ut. så körde ett längre pass på ca 5 varv (som för övrigt avslutades med en klockren highside om intresseklubben är framme)

Till min stora förvåning var oljenivån låg IGEN.

Jag tömde sedan ur all olja och lät alla tre pluggar vara ur under natten och jag har fått ur ca 1,3 liter (som motorn enligt bok rymmer) Men det kom inte ens upp till glaset när jag lutade hojen kraftigt.

Kylarvätskan och uppsamlingskärlet för vevhusventen kollades först då det var min första tanke men inget fel där.
Den rök lite när jag startade upp den kall igår men vid varm motorn rök den inte synbart. Borde den inte ryka jävlar när det handlar om så pass mycket olja om det går genom avgaserna?

Totalt är det alltså ungefär 6-7 dl som spårlöst försvunnit. Oljan är kolsvart och total gångtid typ en halvtimme.

Rev toppen idag för översyn av oljering och ventiltätningar. Oljeringen är korrekt monterad och ventiltätningarna såg fina ut men byttes ändå.

Jag är med andra ord duktigt förvirrad. Oljeringen på wisecokolven är mycket mindre än orginal men jag har polare som kör med exakt samma kolv så jag börjar nästan misstänka fabrikationsfel...

Någon som har någon teori?

jo med 7dl olja borde den gå riktigt dåligt.
ryka ordentligt borde den också.

när man häller i olja första gången efter renovering
får man hälla i lite extra
men det låter ju inte som de i ditt fall
kontrollera i boken hur mycket olja det ska vara
och prova igen att köra

kolen är enligt förpackning rätt och siffror från förpackning och kolvtopp är verifierat mot google och det stämmer.

1,25 enligt boken men jag kör alltid i runt 1,3. att det blir lite mer vid ny motor är jag med på. men 7 dl.... 50% mer än motorns totala volym. nja.

1. Återfyll med korrekt oljemängd och gör ett nytt test. Oljenivåglaset är förädiskt...
2. Om det verkligen är frågan om oljekonsumtionen 0,5L på 30min så skicka tillbaka motorn till personen som renoverade den.

Om du måste ta hand om eländet på egen hand, kan det ju vara värt att få reda på var/varför den dricker.

Börja därför med ett komptest så kan du (vid låga värden) ta reda på om det läcker förbränningstryck förbi kolven (kompressionen stiger om du häller en skvätt olja i tändstiftshålet) så att oljan trycks ut via vevhusvent eller om den kommer via ventilmekanismen.

Är det Nikasil (eller motsvarande) i loppet? Då brukar ju inte ny kolv + ringar bli så uppskattat...

1. Återfyll med korrekt oljemängd och gör ett nytt test. Oljenivåglaset är förädiskt...
2. Om det verkligen är frågan om oljekonsumtionen 0,5L på 30min så skicka tillbaka motorn till personen som renoverade den.

Jag rev motorn tillsammans med han som gjort jobbet och vi har som sagt inte hittat något. allting är korrekt monterat. Hur fort blir oljan svart? (den såg lika dålig ut som en olja som gått 5 timmar). Kan en ny kolv+ringar läcka lite olja i början innan det sliter in sig?

Om du måste ta hand om eländet på egen hand, kan det ju vara värt att få reda på var/varför den dricker.

Börja därför med ett komptest så kan du (vid låga värden) ta reda på om det läcker förbränningstryck förbi kolven (kompressionen stiger om du häller en skvätt olja i tändstiftshålet) så att oljan trycks ut via vevhusvent eller om den kommer via ventilmekanismen.

Är det Nikasil (eller motsvarande) i loppet? Då brukar ju inte ny kolv + ringar bli så uppskattat...

Yes det är nikasil. Vad gör man med en nikasilcylinder när man byter kolv?

Om Nikasil och kolvbyte finns det en massa åsikter. Får hoppas att någon av experterna här kan ge någon ledning - jag har min uppfattning men känner mig inte 100%.

Om Nikasil och kolvbyte finns det en massa åsikter. Får hoppas att någon av experterna här kan ge någon ledning - jag har min uppfattning men känner mig inte 100%.

Jag har lärt mig att man inte gör nånting om beläggningen är helt.

Jag har lärt mig att man inte gör nånting om beläggningen är helt.

Kan vara bra med en lätt honing med fina stenar även i nicasilcylindrar innan montage av nya kolv och ringar. Tänk även på att mäta/fila in rätt ändgap på nya ringar innan du monterar, samt extra viktig på nicasil att grada av vassa kanter på kolvringsändarna, om du måste fila dem.

Tänk även på att köra pullar med hög belastning växlat med motorbroms när du kör in ringarna, annars finns risk att ringarna inte sätter sig pga av för lågt cylindertryck.

http://www.youtube.com/watch?v=Q02TCyxvS5M

Gärna mineralolja under inkörningen.

Last edited:
Jag rev motorn tillsammans med han som gjort jobbet och vi har som sagt inte hittat något. allting är korrekt monterat. Hur fort blir oljan svart? (den såg lika dålig ut som en olja som gått 5 timmar). Kan en ny kolv+ringar läcka lite olja i början innan det sliter in sig?

Yes det är nikasil. Vad gör man med en nikasilcylinder när man byter kolv?

Vad har ni i kolvrigap? Vad är där för kolv/cylinder claearance? Originalkolven och aftermarket skall nämligen inte ha samma.

En Nicasilcylinder skall man bara få bort aluresterna och då är scitch brite eller Ball-hone det som gäller om man gör något öht. Mätte du upp så din cylinder var frisk?

Är du 200% säker på att du hade den oljekonsumtionen? Jag har skruvat med cyklar som gått 500h enduro på en kolv och har så mycket blowby att de är trötta och blåryker, men 5dl på 30min drar de inte ens nästan....

Vad har ni i kolvrigap? Vad är där för kolv/cylinder claearance? Originalkolven och aftermarket skall nämligen inte ha samma.

En Nicasilcylinder skall man bara få bort aluresterna och då är scitch brite eller Ball-hone det som gäller om man gör något öht. Mätte du upp så din cylinder var frisk?

Är du 200% säker på att du hade den oljekonsumtionen? Jag har skruvat med cyklar som gått 500h enduro på en kolv och har så mycket blowby att de är trötta och blåryker, men 5dl på 30min drar de inte ens nästan....

vi mätte bara upp kompressionringen och det var ok enligt ktms orginalmått. Hur mycket det var minns jag inte. Ska mäta upp allting när min tenta jag har på måndag är skriven.

Jag fick konstigt nog ur 1,3 liter när den stog med alla tre pluggar ur över natten (glaset är med andra ord förädiskt som du säger). Totalt har jag fyllt på lite mindre än 2 liter. jag har inte tömt filtrena men att det skulle vara över en halvliter kvar i maskin är för mig otänkbart. Eller?

Hojen har gått 100 timmar och jag vet vem förra ägaren är och cylindern har aldrig vart med om någon tragedi, den är alltså i orginalutförande. Jag har tagit för givet att märkbart slitage på 100 timmar inte är möjligt och därför inte mätt. kanske borde tänka om...

Skall mäta upp allting så får vi se. Dock lutar det åt att jag slänger i orginalkolven igen så jag inte äventyrar första tävlingen och forskar vidare med wisecokolven senare.

Edit: Hur mycket olja krävs i förbränningen för att man skall få synlig blårök?

(glaset är med andra ord förädiskt som du säger)

Är det torrsump eller våtsump?

Är det torrsump så brukar det vara svårt att kolla i fönster/sticka, vissa modeller blir det bättre avläsning/ska mätas med motorn igång. Vet inte hur du gör på din men det är ju inte så ovanligt att liknande motorer har just torrsump.

Att det går i några deciliter extra om man tömt hela motorn är okej.

Oljan blir normalt svart väldigt snabbt.

Var noga med att den står rakt på alla sätt och vis när du mäter nivån och som sagt, kolla upp om du ska ha motorn igång eller inte.

Hur många liter soppa går det på 30 min? 2-3 liter? I så fall borde det se ut som slaget i lutzen efteråt om den drog 5dl olja.

Luktar det bensin om oljan?

EDIT: Gogglade och såg att det var våtsump.

/Fredde

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey