Hojen bara dör!!

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Östersund
Hoj
er6n
Hej!
Jag har ett problem som jag inte kommer nån vart med! köpte en hoj för några månader sen och nu för 2 veckor sedan kom den första turen och det gick jätte bra, även den andra turen gick lysnade men sen helt plötsligt på den tredje turen så dör den mitt i farten. sen går den ej att starta upp igen.

Jag åker in med den på en verkstad och köper ett nytt batteri för både jag och dom trodde att det va de som var felet. Sen åker jag hem kopplar in det nya och prövar att köra igen...Samma visa igen jag kommer 500 meter från huset sen lägger den av på samma sätt igen!!

Det konstiga är att om man bara laddar batteriet i 5 sek går den att starta igen, man kan köra i 500 meter sen lägger den av.

Det måste väl vara något elektroniskt fel som gör att batteriet laddas ur på något sätt?! Är det någon som haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?!

Tacksam för tips och hjälp!
 
Har liknande problem med min Blade!
Det gamla batteriet var lite halvkass sen förra säsongen så jag passade på att köpa nytt batteri nu när våren kom.
Efter laddat det fullt häromdagen körde jag till jobbet (ca 20 min) sen på eftermiddagen när jag skulle starta hojjen gick startmotorn 3varv eller nått, batteriet helt dött =(
Testat laddat det fullt igen (typ 3ggr) och samma sak händer om och om igen..

Det skumma är att jag verkar få laddspänning, ligger på ca 14v vid tomgång och ökar till ca 17v (?) när man gasar...

Nån som vet om det är batteriet som e kass (helt nytt 7ah biltema batt) eller om det kan vara nått fel på laddreg el. liknande??
 
En bekant hade en Dominator som gjorde sådär, då var det CDI-boxen.
En annan hade en Triumph Tiger som gjorde sådär då var det tändspolen.

Kika på de alternativen.

/H
 
varför göra detsvårt för sig?
du har antagligen oxid på batterikontakterna. slipa rent med sandpapper.
dra åt ordentligt.
kolla även jordningen från batteriet...brukar gå från batteriet direkt till motorn men ajg vet inte hur det är på KTM.
 
Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.
 
Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.

Ja det verkar ju som nått är fel =)
Men kan man på nått nått sätt säkerställa att det är ladd reggen det är fel på? En ny ligger på ca. 1.800:-, känns dumt att köpa en ny och det inte den det är fel på :confused:
 
Har liknande problem med min Blade!
Det gamla batteriet var lite halvkass sen förra säsongen så jag passade på att köpa nytt batteri nu när våren kom.
Efter laddat det fullt häromdagen körde jag till jobbet (ca 20 min) sen på eftermiddagen när jag skulle starta hojjen gick startmotorn 3varv eller nått, batteriet helt dött =(
Testat laddat det fullt igen (typ 3ggr) och samma sak händer om och om igen..

Det skumma är att jag verkar få laddspänning, ligger på ca 14v vid tomgång och ökar till ca 17v (?) när man gasar...

Nån som vet om det är batteriet som e kass (helt nytt 7ah biltema batt) eller om det kan vara nått fel på laddreg el. liknande??

när det gäller ditt problem så hade jág samma problem.
problemet sitter i laddningsregulatorn. dom e en förbrukningsvara på blade modellerna .
jag har redan bytt 2 st på denna hojen jag har .se bara till å köp en ny så ska du se att den rullar som vanligt ,glöm inte att lägga på kylpasta,

jag hitta min laddningregulatorn från denna sida.Tog cirka 5 dagar från att jag beställde .och det kostade cirka 1100 kr
http://www.electrexworld.co.uk/erol.html#1X0

Du tobbe 81 om din hoj laddar 17 volt när du varvar hojen så är det nått som är riktigt fel med din generator eller laddregulator, det ska absolut inte ladda mer än max 14,2-3 volt, tror laddregulatorn har gett upp på din hoj, passa så inte batteriet swpricker eller exploderar när du kör med en hoj som laddar 17 volt i ett 12 volts batteri,det är inte att föredra det. Byt laddregulator så blir det bra.


mitt batterie gick åt helvete förra sommarn .
laddningregualtorn laddade 19 volt hahhaahah
ett helt nytt batterie gick åt helvete-
den ska ladda med lamporna på 14,5 vid 5000 varv
 
Last edited:
Tack Zajtar :tummenupp

hittade din tråd förrut, skall beställa en ny bums! :yoparty

glöm inte att sätta dit kylpasta gubben .
fast denna laddningregualatorn du beställer har kylflansar .
ha en skön hoj sommar:tummenupp
 
glöm inte att sätta dit kylpasta gubben .
fast denna laddningregualatorn du beställer har kylflansar .
ha en skön hoj sommar:tummenupp

Självklart, har kvar lite av min artic zilver superduper pasta från senaste datorbygget :tummenupp

Det samma, syns på vägarna!:hojsmilie

Edit: Beställt från Electrex nu!
 
kolla luftslangen till tanklocket, så att den inte har tvinnat sig och inte släpper in nån luft. Hade gjort det på min förra 660 , då dog den bara efter ca 500m och starta efter ca 5min kickande och gick då 500m till. Blev vaccum i tanken.:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top