Hojen är tjurig i vår.

danne_lkpg

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
ktm 625
Får inte igång min KTM 625sc nu i vår. Ibland är det surt att inte ha elstart =( Den har stått sedan augusti.

Vad gör jag först? Häller i fräsch soppa? Byter stift?

Om inte ovan metoder fungerar så får du leta åt en brant backe ellr bogsera den en längre bit Du kan trycka in decompen på styret så hjulet startar snurra sedan kan du sakta släppa decompen, lägg i 4 ellr 5an!! Det är nämligen så att när maskiner stått ett längre (även kortare tag!!) tag så kan ventiler fastna i lite öppet läge. detta märks inte så väl på flercylindriga för dom får ju hjälp av andra cyllar att starta och sedan går ventilen till sig. Som jag tjatat förut HA SOM VANA ATT ALLTID TRYCKA TILL KICKEN TILLS KOLVEN ÄR I TOPP NÄR MAN STANNAT EN ENSTONKA!! då är alla ventiler stängda och ärgar inte fast + att ventilfjädrarna håller längre. har man elstart så duttar man till en gång på startmotorn så brukar koven fastna i toppläget av sig själv. Detta gör jag varenda gång jag stannat motorn (20år nu)
Så om du har tur så lossnar ventilen vid bogsering och tätar & poff så går den:tummenupp Men kolla förgaseriet först. ge den en sup soppa..

Lägg hojen på sidan så att förgasaren flödar över en sekund eller två. Då får du nu bensin i förgasaren och motorn automatiskt en liten sup... Efter denna enkla åtgärder så brukar hojen hoppa igång.

Om nu det inte är som i värsta fallet som Boost skriver, att en ventil fastnat. Jag har dock inte varit med om detta under mina år med hoj, eller annat motordrivet fordon..:va

Lägg hojen på sidan så att förgasaren flödar över en sekund eller två. Då får du nu bensin i förgasaren och motorn automatiskt en liten sup... Efter denna enkla åtgärder så brukar hojen hoppa igång.

Om nu det inte är som i värsta fallet som Boost skriver, att en ventil fastnat. Jag har dock inte varit med om detta under mina år med hoj, eller annat motordrivet fordon..:va

Inte underligt att du inte varit med om detta . Du har ju sprillans nya maskiner högst 1000 mil och stänger aldrig av dom:D Och som sagt flercylindriga märker man inte av detta fenomen. Har hänt mig på xl600 xr600 xt600. har därimot inte hänt sedan jag ställt kolven i :tummenupp topp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT