Hoj med låg sadelhöjd + pulver...?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En tjejkompis vill byta hoj till något med lite lägre sadelhöjd.
Hon har en ZR7 just nu.
Jag försöker få in henne på spåret med mer pulver, men kommer inte på några bra hojar som passar den kategorin. Hon har helt klart tendeser att kunna gasa. :hihi

Hojtyp spelar ingen större roll, även om hon nu är mest kollar på glidare (de är lägst sitthöjd typ).

Har ni några bra tips på hojar?
Pris, tja, säg max 50-60 papp kanske.

GSXR-1000 k6 har låg sadelhöjd lägre än alla andra tunga sporthojjar tror jag, jag är 169 och den är bra för mig.

Jag fick med en tjejsadel (lägre) till min zr7, pm om det är intressant! :tummenupp

En Ducati Monster är en lättkörd kul hoj med låg sadelhöjd. Att den dessutom är snygg som få och är mycket billig att försäkra gör inte saken sämre. Av en händelse är min ducce till salu http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_S2R_800_39076457.htm?ca=11&w=3

Om din kompis vill komma och prova hur den känns är hon varmt välkommen! S2r:en väger dessutom 15-20 kg mindre än äldre monster med motsvarande effekt.

Jag skulle nog avråda från en V-Max. Den är förvisso rätt låg och har mycket pulver. Men väger ca 100 kg mer än en monster vilket gör den rätt klumpig att baxa runt.

En hoj som jag tyckte va oerhört låg va R1a från 98-99, min hoj jag har nu är tillomed käns högre o når bara ner med ena foten, de tycker jag va knepigt när jag satt bätre på r1an där jag når ner med båda fötterna, kanske satt sänkningsatts på den.

Jag är 170cm lång, benhöjd 785mm

Min hoj har sadelhöjd 820mm
R1a har sadelhöjd 835 mm
GSXR-1000 k6 sadelhöjd 830mm
CBR1000RR 06 sadelhöjd 831
Kawasaki ZR7 hitta ingen sadelhöjd

Vad har tösen för benlängd ?

En sänkningsatts på runt 25mm skulle säkert göra en del.

Last edited:
ZZR 600 är kanske inget krutpaket, men väldigt låg :)
Även ZZR1100 funkar bra för mig, 168 cm ... sporttouring men gott om pulver

V-max ligger redan på listan över saker hon kan tänka sig.
Svårt att hitta en med få mil i 08-området just nu bara.

Om V-max är intressant så varför inte den ursprungliga fazern FZX750? Sätt i en 1000-kubiksrova från FZR eller Thunderace och tjejen åker omkring på en maskin som har lika många hästar som en V-max men är 50 kg mer lätthanterlig.

Effektmässigt så är den konverteringen en svårslagen kombination i den fordonskategorin. Uppgradering av gaffel och/eller swing är dessutom lätt eftersom många delar är mer eller mindre direkt utbytbara mot modernare konstruktioner, t.ex. XJR.

Det är väl ingen dum idé att skaffa en hoj åt tjejen som man själv kan få nöjet av att fixa till. :)

Last edited:
Om V-max är intressant så varför inte den ursprungliga fazern FZX750? Sätt i en 1000-kubiksrova från FZR eller Thunderace och tjejen åker omkring på en maskin som har lika många hästar som en V-max men är 50 kg mer lätthanterlig.

Effektmässigt så är den konverteringen en svårslagen kombination i den fordonskategorin. Uppgradering av gaffel och/eller swing är dessutom lätt eftersom många delar är mer eller mindre direkt utbytbara mot modernare konstruktioner, t.ex. XJR.

Det är väl ingen dum idé att skaffa en hoj åt tjejen som man själv kan få nöjet av att fixa till. :)
Skaffa något som måste byggas om är ingen vettig idé (om man nu bara har 1 hoj att köra med)
Dessutom så är regbesiktning o dyl ett litet hinder där.
Nä, orginal av något slag får det vara.

V-maxen ligger bra till nu.
Ingen som har en V-max i Sthlm/Uppsala trakten som vill låta en tjej provsitta/köra den..?
Närmaste till salu är ju så lång bort.

Kanske spräcker budgeten men hade det inte varit hur grymt som helst om hon skaffa en diavel...? :yoparty

ducati-diavel-carbon.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...