Hoj för frugan som aldrig kört...

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Verkar som jag skulle kunna få frugan att börja köra hoj. Inte primärt med målet att ta kort men iallafall lära sig köra och sedan får vi se vart det leder.
Hon har aldrig kört moped, inte helt klart för sig det där med vänster/höger och simultankapacitet som en hel karl så det blir spännande:)

Tar för givet att hon kommer tappa hojen några gånger och inte helt säker på hur länge hon tycker det är roligt.

Tänkte böra kika efter en mkt lättkörd och tålig hoj för lite pengar (max 15.000) så att hon iallafall skall få känna på det.
Finns ER-5 för de pengarna men finns det ngn annan som vi kan kika efter?
 
Köp en billig -80 talare typ 250- 400cc, kostar nästan gratis. De kan man tappa många gånger utan att gråta:gråta
 
Suzuki gs 400 ( twin)
Honda cb 400 ( twin)
Yamaha xs 400 ( twin)
 
Som tex vilken modell?

Tjejen köpte sig en suzuki marauder vz800 som första hoj. Visst det är lite custom stuk över den, men den är jävligt lätt att köra säger hon och den flyger inte iväg om man råkar gasa lite för mycket.

Svårt att ge tips med när man inte vet vad hon har för smak på modeller när det kommer till hojar. Men marauder/ intruder/ virago brukar vara många som åker runt på med övningkörningsmärke på ryggen tycker jag.

Lycka till förresten :)
 
Suzuki gs 400 ( twin)
Honda cb 400 ( twin)
Yamaha xs 400 ( twin)
Vad sägs om en Yamaha XJ 400 -82?

Tjejen köpte sig en suzuki marauder vz800 som första hoj. Visst det är lite custom stuk över den, men den är jävligt lätt att köra säger hon och den flyger inte iväg om man råkar gasa lite för mycket.

Svårt att ge tips med när man inte vet vad hon har för smak på modeller när det kommer till hojar. Men marauder/ intruder/ virago brukar vara många som åker runt på med övningkörningsmärke på ryggen tycker jag.

Lycka till förresten :)
Skall kolla dem. Spelar ingen roll vilken typ av hoj, bara den är lättkörd, tålig och billig.

Tack, det kan jag behöva :)
 
Hela ligan av de gamla 80talarna är ju relativt lika, om det sen är en z500/550, 400, cb400 eller ja, vad som egentligen. Lättkörda, billiga, kostar kaffepengar att försäkra, knäcker man styret så bryter man tillbaka det bara. Du bör kunna hitta en mellan 5-10k.
 
Välj ER5 eller annan modern hoj, det är roligare med något som bromsar, svänger och framförallt fungerar när hon ska ha den....
80-talet kan vara charmigt men bra är det Inte på någon av de punkter som gör körandet roligt. ;)
 
Folk körde hoj på -80 talet och tyckte det var kul.
Har man inga referenser så känns en 250 brutal...

Själv körde jag upp på en Honda cb 250 N, - den tyckte jag gick bra ...
 
Inte primärt med målet att ta kort men iallafall lära sig köra och sedan får vi se vart det leder.
Nu känner jag inte din fru (hon kanske är klubbmästare i karate och 182 cm lång) och då det här nog fel att börja med
men är hon inte så lång och tränar bara nån gång i veckan så är ju en lätt hoj att föredra.
Som du provkör, köper och trafikförsäkrar.
http://www.blocket.se/goteborg?q=12...&pe=2&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th
http://www.blocket.se/goteborg?q=40...&pe=2&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th
 
Last edited:
Vilket årtal hojen kommer ifrån tycker jag på ett sätt känns väldigt orelevant, med undantag för tanken att ju äldre, desto större är risken för att den är allmänt sliten, inte beter sig som den gjorde när den var ny samt risk för att reparationer behövs eller kommer behövas.

Om du skulle bli 16 år igen och behöva lära om dig att köra bil, gör du det helst i en gammal bil med sleten växellåda, sne ratt och tröga pedaler eller med en någorlunda modern och smidig bil?

Att köpa för billigt och dåliga saker kan ofta förstöra hela upplevelsen, ibland bör man inte snåla. Dock inte menat att 15 000 kr är för snålt, men att medvetet sikta in sig på en allt för gammal hoj kan mycket väl innebära mer problem och strul än glädje och smidighet.

Ge henne en bra första upplevelse!





Tips:
* Åk till en MC-firma och låt henne provsitta lite olika modeller. Utgå därifrån.
* Standard-tips för nybörjare är en upprätt körställning, a.k.a. touring eller offroad.
* Beroende på hennes längd var uppmärksam på låg sitthöjd så ingen rädsla finns för stillastående eller låg fart.


En Blocket-sökning på hojar mellan 10.000-20.000 kr, Hela Sverige, ej fyrhjulingar samt sorterat från billigaste. Varsågod :)
 
I andra trådar ondgör man sig forumet i att de som inte har mc kort ställer till det för alla andra med behörighet olycksmässigt men när då en person som vill lära sig köra mc men inte har som mål att skaffa ett mc körkort pga att det kanske helt plötsligt inte är roligt så haglar förslagen.Utgången med att börja vingla iväg med en mc borde väl vara ett intresse för fordonet samt målet att skaffa detta kort och sedan få köra på egen hand utan barnvakt i släptåg.Sicken sörja. :dummer
 
I andra trådar ondgör man sig forumet i att de som inte har mc kort ställer till det för alla andra med behörighet olycksmässigt men när då en person som vill lära sig köra mc men inte har som mål att skaffa ett mc körkort pga att det kanske helt plötsligt inte är roligt så haglar förslagen.Utgången med att börja vingla iväg med en mc borde väl vara ett intresse för fordonet samt målet att skaffa detta kort och sedan få köra på egen hand utan barnvakt i släptåg.Sicken sörja. :dummer

Tja, sålänge man övningskör är det väl ok va? :va

Om man sen under tiden man övningskör, på något underligt sätt, Inte tycker det är kul så kan man ju kanske skippa den där dyra delen med riskutbildningar och uppkörning och sälja hojen igen...
 
Nån gammal offroad med mindre kubik kanske? Finns ju flertalet tämligen odödliga lättkörda.

I andra trådar ondgör man sig forumet i att de som inte har mc kort ställer till det för alla andra med behörighet olycksmässigt men när då en person som vill lära sig köra mc men inte har som mål att skaffa ett mc körkort pga att det kanske helt plötsligt inte är roligt så haglar förslagen.Utgången med att börja vingla iväg med en mc borde väl vara ett intresse för fordonet samt målet att skaffa detta kort och sedan få köra på egen hand utan barnvakt i släptåg.Sicken sörja. :dummer

Ja att prova nya saker för att testa om man tycker det är kul är ju verkligen idiotiskt:dummer
 
Nu känner jag inte din fru (hon kanske är klubbmästare i karate och 182 cm lång) och då det här nog fel att börja med
men är hon inte så lång och tränar bara nån gång i veckan så är ju en lätt hoj att föredra.
Som du provkör, köper och trafikförsäkrar.
http://www.blocket.se/goteborg?q=12...&pe=2&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th

http://www.blocket.se/goteborg?q=40...&pe=2&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th
175cm och blir kanske körning någon gång i veckan och precis som du nämner är en lätt hoj en klar fördel.
Kollade precis på en ER5 och enligt transportstyrelsen väger den 200kg vilket jag kan tycka är mkt för den hojen.

Vilket årtal hojen kommer ifrån tycker jag på ett sätt känns väldigt orelevant, med undantag för tanken att ju äldre, desto större är risken för att den är allmänt sliten, inte beter sig som den gjorde när den var ny samt risk för att reparationer behövs eller kommer behövas.

Om du skulle bli 16 år igen och behöva lära om dig att köra bil, gör du det helst i en gammal bil med sleten växellåda, sne ratt och tröga pedaler eller med en någorlunda modern och smidig bil?

Att köpa för billigt och dåliga saker kan ofta förstöra hela upplevelsen, ibland bör man inte snåla. Dock inte menat att 15 000 kr är för snålt, men att medvetet sikta in sig på en allt för gammal hoj kan mycket väl innebära mer problem och strul än glädje och smidighet.

Ge henne en bra första upplevelse!





Tips:
* Åk till en MC-firma och låt henne provsitta lite olika modeller. Utgå därifrån.
* Standard-tips för nybörjare är en upprätt körställning, a.k.a. touring eller offroad.
* Beroende på hennes längd var uppmärksam på låg sitthöjd så ingen rädsla finns för stillastående eller låg fart.


En Blocket-sökning på hojar mellan 10.000-20.000 kr, Hela Sverige, ej fyrhjulingar samt sorterat från billigaste. Varsågod :)
Tanken med den budgeten är att man borde få ngt som är helt ok att börja på och samtidigt inte vara alltför rädd om den då den säkert kommer hamna i backen både en och två gånger.
Prestandamässigt sett skulle säkert en moppe duga de första gångerna.
 
Jag gör som alltid och rekommenderar en BMW Scarver. Låg, lättkörd, smidig, pålitlig och har bra ABS.
Brukar gå att hitta för runt 25 så den är över budget men billigare hoj med vettig ABS lär du inte hitta och ABS är en tungt vägande faktor för mig och min fru iaf.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top