Hojångest!! Touring/sport/offroad fml.

Olviken

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
Suzuki gsxr1000 k2
Tjena gottfolk

Söker lite råd i tuffa tider
I nuvarande läge åker jag rundt på min K2a och njuter av ett lätt framhjul o dyr försäkring men efter ett lite ökonoisk tillbakafall så knackar realiteten på dörren och hojen skall bort. Studentvardagen går inte hand i hand med sporthoj, många tycker säkert att posten är i fel forum men ni innehaver ju en enorm kompetens så jag tar mig friheten o fråga:

Vilken jävla hoj skall man köpa?! Krav: 02 eller eldre, inte något som klassas sport och maxpris 40.000 sek.

Själv tycker jag att en VTR800 värkar som ett bra kompromiss men en liten del av mig vill gå för en Africa Twin 750 och köra endel touring, lite grus osv (jobbar i Nordnorge hela sommaren). Har funderat på en blackbird men dom blir lite dyra o importera till Norge pga antall hästar.

Andra tips? Är 193 lång så min k2a är nästan för liten, gamla r1an 08an var perfekt.

Sukk. Personligen tror jag man kan njuta av touring men en liten del av mig känner sig såhär???? (absolut inget illa till alla som älskar det, har bara inte åkt något annat än)

Jag tackar ödmjukast för svar och tankar.
 
Nu hädar jag kanske lite här men en Varadero eller V-Strom1000?
Jag tänker som så att de har en trevlig motor, lite mera human körställning och är inte allt för dyra.
 
Varadero har jag kika lite på men en Africa Twin käns lite coolare? V strom 1000 får jag se lite på, human körställning är mig ej emot, kört 150 mil i år på k2an o det tar hårt på handled iallafall.
 
Honda vtr? Sport-touring som har lagom med effekt och är billig att försäkra.
För 40lök får du ju även en nakenhoj på 600-1000cc från -01-08 som också är billig att äga.
 
Cool hoj: Honda XLV750R, Cagiva Elefant
Hehe, det är inte din som ligger ute till salu? Cool, helt klart!

Honda vtr? Sport-touring som har lagom med effekt och är billig att försäkra.
För 40lök får du ju även en nakenhoj på 600-1000cc från -01-08 som också är billig att äga.

Ja ser ut som valet står mellan en VTR eller AT. Nakenhoj går också ja men nyare än 02 då blir det dyrt o importera till Norge
 
Du skrev vtr800 i första inlägget men antog att du menade vfr då vtr inte finns som 800?
Sen har du även tdm850 osv.

Dyrare att importera nyare än -02? Måste du ha den inreggad i Norge då? Varför inte köra med svenskreggat? Bes mm behöver du ändå bara fixa med vartannat år.
 
Suzuki Bandit 1250, finns både naken. halvkåpa samt helkåpa. För 40 k bör du kunna få en 07, snorbillig försäkring och hojen är princip skottsäker. Visst är jag partisk då jag själv åker en sådan men jag själv valde den på att man får väldigt mkt för pengarna.

Edit: Såg inte att det var årmodell-02 eller äldre det gällde...

Blackbird eller BMW R1100S kan vara nåt att titta på.
 
Last edited:
Du skrev vtr800 i första inlägget men antog att du menade vfr då vtr inte finns som 800?
Sen har du även tdm850 osv.

Dyrare att importera nyare än -02? Måste du ha den inreggad i Norge då? Varför inte köra med svenskreggat? Bes mm behöver du ändå bara fixa med vartannat år.

VFR800 skulle det stå ja! Frågan är ju om man tröttnar, är väl egentligen bara ett sätt o ta reda på det

Den måsta vara inreggad i Norge ja, är folkbokförd här då jag skall studera i flera år. Så har det också kommit nya lagar på om man har intension om att vara här mer än 6 mnd skall man folkbokföra sig. Blev stoppad direCt med gsxrn innan jag fick på Norska skyltar osv. Import pr år skiljer mycket, både i grundfråndrag och grundavgift (toll.no)

Tack før tips
 
Kawasaki Versys finns ju också. De är rätt höga så det lär passa nån som är rätt lång. Har dock inte kört någon. Bör gå att få rätt fin med boxar och allt för bra pris.

TDM 850 som jag har tuffar på bra även långa etapper men för 40 000 kan du nog nästan få en 900 från 2002 istället.
 
Någon sorts äventyrsmaskin, de funkar för väldigt mycket.
 
Blackbird är förbannat kul, o prisvärd. Annars är bandit ett alternativ. Vad kostar en fjr 1300 ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top