Hjullager S1000RR

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hej

Letar hjullager (bak och till drevhubben) till min S1000RR och sökte lite på forumet men hittade ingen tråd i närtid där svaret framgick.
Jag vill ha SKF lager om möjligt så om någon vet var jag får tag på sådana som funkar till hojen vore jag tacksam för svar.

Har tittat på SKFs hemsida och även hos deras återförsäljare men det är svårt att lista ut vilket lager som funkar.

Citat:
Front Wheel Bearings
Dimensions: ID 25mm x OD 47mm x Width 12mm
Generic Part Number:6005-2RS

Rear Wheel Bearings
Dimensions: ID 28mm x OD 52mm x Width 12mm
Generic Part Number:60/28-2RS

Sprocket Carrier
Dimensions: ID 28mm x OD 58mm x Width 16mm
Generic Part Number:62/28-2RS

Tack för snabbt svar.

Jag läste igenom den tråden tidigare men blev lite förvirrad över vad som är vad egentligen och tror nog inte jag förstår nu heller.
Fram stämmer det mesta om man söker det generiska partnumret men där har jag redan nya lager.

Bak är det lite komplicerat då Sprocket Carrier lagret (62/28-2RS) ska vara ett "Double row bearing" vilket inte partnumret verkar vara om man söker på det, dock tolkade jag Double row som just ett dubbelt lager dvs med två kullagerbanor vilket jag i flera sökningar hittar men som anges som ett single row bearing även om bredden stämmer.

Chattade lite med en på Remlagret och deras SKF lager i rätt dimensioner var enkelradigt.
Dock trodde han att innerdiametern var felaktig om det var ett tvåradigt.

Jag får helt enkelt plocka ur mina och mäta dem för att se hur de ser ut innan jag kan beställa nya.

Last edited:
Enligt bilden så är det bara ett lager och det ser ut så här i jämförelse:
lager.PNG

Btw, jag gjorde en liten beräkning och kom fram till att ett bakhjulslager på min hoj snurrar i knappt 2600 rpm om förutsättningarna är 300km/h på ett 190/55-17 hjul.
Kan det stämma eller har jag tänkt fel någonstans?

300km/h=83,3 m/s x 60s =4998 m/min
Rullomkrets för ett 17 tums hjul är = 1.94m (tog det från en bildäcksida men det borde inte vara annorlunda än för en mc eller?)

4998/1,94=2576 rpm

Btw, jag gjorde en liten beräkning och kom fram till att ett bakhjulslager på min hoj snurrar i knappt 2600 rpm om förutsättningarna är 300km/h på ett 190/55-17 hjul.
Kan det stämma eller har jag tänkt fel någonstans?

300km/h=83,3 m/s x 60s =4998 m/min
Rullomkrets för ett 17 tums hjul är = 1.94m (tog det från en bildäcksida men det borde inte vara annorlunda än för en mc eller?)

4998/1,94=2576 rpm
Det ser ut att stämma.

När jag kollade på nätet skulle 190/55-17 ha en omkrets på drygt 201cm.

300km/h = 83.3m/s.
83.3m/s * 60 sekunder / 2.01m = 2487 varv.

"tog det från en bildäcksida men det borde inte vara annorlunda än för en mc eller?"
Beräkningen för bredd, profil och storlek borde ge samma resultat oavsett om det är för bil eller mc.

Agera i Malmö har löst alla märkliga lager jag behövt. Om du inte hittar rätt så säg till så kan jag höra mig för (man kan bara handla som företag hos Agera).

Ett annat tips är ju att kolla BMW, antingen via en åf, eller någon av alla onlinesökar som finns.

Fick framhjulslager bytt på min BMW, lagren kostade 570 kr, axeltätningarna 316 kr. Inte billigt, men det var ett garantijobb.

Agera i Malmö har löst alla märkliga lager jag behövt. Om du inte hittar rätt så säg till så kan jag höra mig för (man kan bara handla som företag hos Agera).

Ett annat tips är ju att kolla BMW, antingen via en åf, eller någon av alla onlinesökar som finns.

Fick framhjulslager bytt på min BMW, lagren kostade 570 kr, axeltätningarna 316 kr. Inte billigt, men det var ett garantijobb.
Tack för erbjudandet.
Men jag tror jag hittat original lager Koyo, ska tydligen vara helt ok kvalitet.
Ska demontera mina så får jag se om jag beställer därifrån.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025