Hjullager och packningar - All Balls, Pivot Works, SKF, ZEN osv

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Söker rekommendationer och synpunkter på vilka hjullager och tätningar som är bäst.

Har kollat på:
- motoaction.se (All Balls, Pivot Works)
- kullager.se (SKF, ZEN m fl)
- ebay etc (Koyo m fl)

Paketen från All Balls och Pivot Works är ju bekväma för man behöver inte leta tätningsringar utan allt ingår. Hur står sig kvaliteten?

Köper man lösa lager, finns det något man bör se upp med, som vissa material (ex rostfritt)?

Hjulen är GSX-R 1000 K6, K7, K8 och K9.

AllBalls mfl är kinalager av sådär kvalitet. De duger då man oftast behöver byta lager pga vatteninträngning med påföljande rost och inte pga mekaniskt slitage. Jag föredrar dock att köpa kvalitetslager även om man måste plocka ihop kittet själv.

AllBalls mfl är kinalager av sådär kvalitet. De duger då man oftast behöver byta lager pga vatteninträngning med påföljande rost och inte pga mekaniskt slitage. Jag föredrar dock att köpa kvalitetslager även om man måste plocka ihop kittet själv.

Vilka tillverkare räknar du som kvalitet?

Och när de gäller kvalitet på tätningarna, har du nåt tips där? Som du är inne på så är det ofta fukt som ställer till det och då borde en bra packning kunna hjälpa.

Vilka tillverkare räknar du som kvalitet?

Och när de gäller kvalitet på tätningarna, har du nåt tips där? Som du är inne på så är det ofta fukt som ställer till det och då borde en bra packning kunna hjälpa.

FAG och SKF är de två stora kvalitetsfabrikanterna jag använder i första hand. Undviker Made in china samt Russia. När det kommer till tätningar har jag inga direkta preferenser utan handlar Dichtomatic mest därför att det är tyskt.

Vad är det för dimensioner på det du behöver?

Har bytt länkagelager och svinglager några ggr på endurocykeln och då det har speciell dimension hittar jag inget i SKF-katalogen som skulle passa. Då har det blivit Pivot works och Allbals.
Pivot works har jag goda erfarenheter av. Håller ganska länge, grejorna passar.
Allballs har jag dåliga erfarenheter av. Överhärdade distanser som sprack, lagren slets fort, ren dynga.

Hjullager brukar vara mer standarddimension och då har jag kört med SKF, Nomo, Timken, FAG mm. Köpt på lokala lagerfirman som Tools-Momentum typ. De brukar kunna skaka fram tätningar också.

FAG och SKF är de två stora kvalitetsfabrikanterna jag använder i första hand. Undviker Made in china samt Russia. När det kommer till tätningar har jag inga direkta preferenser utan handlar Dichtomatic mest därför att det är tyskt.

De lager jag plockat ur är Koyo, made in Japan. Kollat runt lite och många försäljare klassar dem som kvalitets- eller premiumtillverkare tillsammans med SKF bl a.
Kan det vara så att Koyo används original på Suzuki pga made in Japan?

Vad är det för dimensioner på det du behöver?

Har plockat ur fram och där är det lager 6205-2RS 25x52x15 och tätning 32x52x7.

Har inte kollat plockat ur nåt bakhjul än och vet inte om de är olika för olika år men enligt uppgift ska de vara 28X52X12 i hjulet och 32X65X17 i hubben. Sen är det tätningar på 38X58X7 resp 39X65X7.

Har bytt länkagelager och svinglager några ggr på endurocykeln och då det har speciell dimension hittar jag inget i SKF-katalogen som skulle passa. Då har det blivit Pivot works och Allbals.
Pivot works har jag goda erfarenheter av. Håller ganska länge, grejorna passar.
Allballs har jag dåliga erfarenheter av. Överhärdade distanser som sprack, lagren slets fort, ren dynga.

Hjullager brukar vara mer standarddimension och då har jag kört med SKF, Nomo, Timken, FAG mm. Köpt på lokala lagerfirman som Tools-Momentum typ. De brukar kunna skaka fram tätningar också.

Efter vad jag förstår så säljer All Balls och Pivot Works mest till cross.

"Lokala lagerfirman", vet inte om jag har nån sån? Kanske ligger runt hörnet :) Nån som vet nån i Sollentunatrakten?

Varför inte original grejor? Då vet man att det passar o är avvägt för alla typer av belastning som tillverkaren har tänkt på

De lager jag plockat ur är Koyo, made in Japan. Kollat runt lite och många försäljare klassar dem som kvalitets- eller premiumtillverkare tillsammans med SKF bl a.
Kan det vara så att Koyo används original på Suzuki pga made in Japan?

Har plockat ur fram och där är det lager 6205-2RS 25x52x15 och tätning 32x52x7.

Har inte kollat plockat ur nåt bakhjul än och vet inte om de är olika för olika år men enligt uppgift ska de vara 28X52X12 i hjulet och 32X65X17 i hubben. Sen är det tätningar på 38X58X7 resp 39X65X7.

Koyo är bra grejer.

6205-2rs är ett standard lager och kostar 48kr/st hos min lagernasare, tätningarna är också standard och kostar ungefär som lagret. Vet inte vem som är din lokale lagerhandlare men det borde en googling kunna lösa

Varför inte original grejor? Då vet man att det passar o är avvägt för alla typer av belastning som tillverkaren har tänkt på

Därför att Suzuki tar 506kr/st för hjullagret vilket är ungefär 10x mer än vad ett Koyo lager kostar från rätt leverantör. Tätningarna är rena billighetsbasaren där tar Suzuki bara drygt dubbelt så mycket...

Varken Suzuki, Kawasaki, Volvo, BMW, Yamaha eller någon annan fordonstillverkare gör sina egna kullager, eller batterier, däck, fjädringskomponenter mm heller för den delen, så original existerar inte ens, dom brandar någon annans prylar, och tar hutlösa pengar för att trycka upp egna lådor och flytta över grejerna till dom. I synnerhet kullager mm är det dessutom betydligt mycket billigare att anpassa sin egen konstruktion efter ett befintligt lager, än att specialbeställa ett kullager i en liten serie.

Efter vad jag förstår så säljer All Balls och Pivot Works mest till cross.

"Lokala lagerfirman", vet inte om jag har nån sån? Kanske ligger runt hörnet :) Nån som vet nån i Sollentunatrakten?

http://www.rotera.se/kontakt/
Täby eller Västberga. Har du lagren lösa med dig får du rätt. Köpte lager och tätningar till bakhjulet på DR'n i västberga för ungefär det priset Boris Jr angett

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back