Hjulbultsfrågor bil

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur gör man med en gänga som är trasig till hjulbult? Det är alltså inte själva bulten utan hålet bakom skivan, helicoil? Är det svindumt att köra med 4 bultar bak (framhjulsdriven bil) Hur många varv bör hjulbultarna dra? Jag ska byta fälgar och med dom nya gängar den bara 4 varv innan det tar stopp, utan fälgen på kan man gänga in 7 varv innan den går i botten.

Jaaaaa ja frågade på Zatzy men ingen svarar....

Rigge skrev:
Hur många varv bör hjulbultarna dra? Jag ska byta fälgar och med dom nya gängar den bara 4 varv innan det tar stopp, utan fälgen på kan man gänga in 7 varv innan den går i botten.

Köp längre bultar om det känns osäkert med dom du har.
Det gjorde jag till min.

Vad är det för bil? Lättmetall fälgar brukar var tjockare än plåt och då måste man ha längre bultar. Biltema har haft till BMW och VW och de skrev ut M storlek och längd. Om du får tag i längre kan de ta gäng längre in. Ev kan du hjälpa till med gängtapp för att rensa de lite förstörda gängorna. Har du fyra friska av 5 tror jag det räcker. Har själv låsbult i en av hålen och den går inte att dra lika hårt som de övriga så ... men det är upp till dig

Det är en Audi, jag har 15" alu på nu och ska på med 17" men det är tjockare gods. Hålet är helt rensat jag har provat... ska jag köpa nya bultar så blir de ju inte många mm längre... 3 varv är ju inte så mycket.

Tvivlar på att 4 av 5 räcker på SBP. Men har du navkapsel så...

Helicoil är svårt att hitta till de vanligare hjulbultsängorna och dessutom fruktansvärt dyrt. Mycket billigare att köpa en passande gängtapp för några hundra och sen svarva en egen gänginsats och montera i navet. Been there, done that! Fiat Chroma har klent gods i naven.
Insatsen låses fast med starkast möjliga bussningsmontering (Ex vis Loctite 638 om jag minns rätt nummer).

Edit: 3 varv är alldeles för kort.

Robban_C skrev:
Tvivlar på att 4 av 5 räcker på SBP. Men har du navkapsel så...

Helicoil är svårt att hitta till de vanligare hjulbultsängorna och dessutom fruktansvärt dyrt. Mycket billigare att köpa en passande gängtapp för några hundra och sen svarva en egen gänginsats och montera i navet. Been there, done that! Fiat Chroma har klent gods i naven.
Insatsen låses fast med starkast möjliga bussningsmontering (Ex vis Loctite 638 om jag minns rätt nummer).

Edit: 3 varv är alldeles för kort.

4 Varv, efter 7 går den i bott, det är 3 varv kvar alltså...

17" navkapsel skulle va snyggt :hihi

Att tappa fram är alltid värre än bak och det spelar inte så stor roll om den är bak- eller framhjulsdriven. Tror jag. Och det tror jag eftersom hejdarna alltid tar mer fram än bak.
Dessutom tror jag att framhjulen frestas mer i böjarna än bakhjulen.
Å andra sidan så tror jag att det är månnga ggr marginal på bultarna och deras dimensionering.

Jag har för mig att Audi och VW har samma dimension M12x1,5, Nästa dimension är M14x1,5. I så fall skulle man kunna be en firma gänga om och sätta en låsbult i det hålet kanske. Alternativet är att byta delen som gängan sitter i(den innanför bromskivan). Mekonomen har en del delar för sånt. www.mekonomen.se där anger man regnummer och sen är det bara att leta rätt del.

Anders R skrev:
Jag har för mig att Audi och VW har samma dimension M12x1,5, Nästa dimension är M14x1,5. I så fall skulle man kunna be en firma gänga om och sätta en låsbult i det hålet kanske. Alternativet är att byta delen som gängan sitter i(den innanför bromskivan). Mekonomen har en del delar för sånt. www.mekonomen.se där anger man regnummer och sen är det bara att leta rätt del.
Tvivlar starkt på att Mekonomen har hjulnav. Det är liksom inte slitdelar och det är ju det som är deras nisch.
Däremot kan man väl alltid köpa ett nav på skroten.

Jag har för övrigt utrustning för att göra gänginsatser med vissa av de citerade gängorna. Skicka pm! Men det kanske är enklare att hitta ett nav på bilskrot.

Anders R skrev:
Jag har för mig att Audi och VW har samma dimension M12x1,5, Nästa dimension är M14x1,5.

Alla nyare Audi har M14x1,5.

När det gäller längre bult är det enklaste du kan göra att kila ner till närmaste gummihandlare (förslagsvis NK Bil & Däck) och beställer längre, Det finns i ett antal olika storlekar (27, 29 35 40 45 mm osv). Har han inte hemma kan han få upp det inom en dag.

Vad det gäller köra på 4 bult så går det även om det kanske inte är det absolut bästa. Hör med Niklas på NK, han vet säkert hur man kan fixa till gängorna.

MVH
Ola (F.D anställd på Specialfälgar)

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT