Hjulaxel sitter som f-n (KTM 660) - vad göra?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har en nästan ny 660-04 där jag märkte att hjulaxeln satt fast ganska bra vid borttagning av hjulet (gummiklubba krävdes för att få ut den sista biten).
När jag sen satte tillbaka det var det helt omöjligt att få igenom hjulaxeln med handkraft, fick till slut ta till gummiklubban igen för att få igenom skiten. Väl på plats rullar dock hjulet fint. Problemet verkar sitta i övergången mellan drevhållaren och navet, jag får lätt igenom hjulaxeln på de olika delarna separat men inte när de sitter ihop.

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man löser det? Kunde inte se eller känna ngt direkt när jag kollade men å andra sidan var humör/tålamod inte det bästa... :huvet :huvet

/Marcus

Kan det vara så att delarna "hänger" på axeln och tynger ner så att det därför blir svårt att få ut/igenom axeln? Prova att lyfta upp hjulet och lirka. Annars hjälper det rätt mycket att smörja hjulaxeln med smörjfett innan man trycker in den.

Får också använda hammare, går trögt. Kanske vanligt? för dåligt med fett?

Samma sak med en kompis nya Husa, han fick en ny ryckutjämnare sen var problemet borta.

Klassiskt prob med Husa/KTM.

Vatten oftast från högtryckstvätt korroderar axel och bussningar i navet och axeln kan fastna som fan. Rengör med typ 5-56 och stålull. Både axel och i hjulbussningarna så bra som möjligt och fetta in axeln.
Håll högtryckstvätt ifrån hjulnaven men trots det så kan det bli så här iaf. Rengör och återinfetta varje gång axeln är ute.

Daniel

ypvs skrev:
Klassiskt prob med Husa/KTM.

Vatten oftast från högtryckstvätt korroderar axel och bussningar i navet och axeln kan fastna som fan. Rengör med typ 5-56 och stålull. Både axel och i hjulbussningarna så bra som möjligt och fetta in axeln.
Håll högtryckstvätt ifrån hjulnaven men trots det så kan det bli så här iaf. Rengör och återinfetta varje gång axeln är ute.

Daniel
Det verkar vara ett problem från fabrik, den cykeln var helt ny och hålet i ryckutjämnaren var inte helt 100% centrerat så det nyper när man sätter den på hjulet.

mada skrev:
Har en nästan ny 660-04 där jag märkte att hjulaxeln satt fast ganska bra vid borttagning av hjulet (gummiklubba krävdes för att få ut den sista biten).
När jag sen satte tillbaka det var det helt omöjligt att få igenom hjulaxeln med handkraft, fick till slut ta till gummiklubban igen för att få igenom skiten. Väl på plats rullar dock hjulet fint. Problemet verkar sitta i övergången mellan drevhållaren och navet, jag får lätt igenom hjulaxeln på de olika delarna separat men inte när de sitter ihop.

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man löser det? Kunde inte se eller känna ngt direkt när jag kollade men å andra sidan var humör/tålamod inte det bästa... :huvet :huvet

/Marcus

Min är exakt likadan, man få ta i lite. Däck byts ju inte varje dag precis så det är bara o leva med det.

OK, verkar inte vara helt ovanligt då.
Ska man passa på att ta det medan man har garanti eller skita i det? Vill ju inte att det ska bli värre och man inte får ut skiten till slut...

/Marcus

mada skrev:
OK, verkar inte vara helt ovanligt då.
Ska man passa på att ta det medan man har garanti eller skita i det? Vill ju inte att det ska bli värre och man inte får ut skiten till slut...

/Marcus

Allt brukar lösa sig med lite mer underhåll! :pannkyss

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing