Hjälp!

Eidam

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
0000,ingen, ingen
Hej, har ett litet problem som jag kan behöva lite råd eller tips om, eller era åsikter. Är en 16 åring på 187 cm som vill ta MC kort. Jag vet bara inte när...

Ska man ta kortet nu när man är 16 och köra 1-2 säsonger eller ska man vänta med det och ta när man är 18? Är inte kunnig inom ämnet, men vill lära mig rätt mycket och en mc har alltid varit drömmen. Vill allra helst ta kortet nu, kanske man kan köpa en lite nyare MC som man kan ha när man är 18 också? Bara för att man kan köra en större vid 18 års ålder behöver man väl inte göra det.. eller? De hojar jag tittat på hittills är Yamaha YZF 125 R och Aprilia RS 125, har hört att dom ska vara "de bästa" 125:orna.

Ber nu om er hjälp, och ni kanske har några bra argument man kan få del av så att man kan övertala modern? Hon vill nämligen att jag inte ska ta MC kort..:mad:

Tack på förhand
Eidam

Köp en billig hoj. Ta kortet och kör hojen i två år. Köp en finare sen?

Tar du lätt kort får du väl ta mellan/tung sen också. Väntar du och tar mellan får du tung automatiskt. Aight?

Edit: Om du inte nöjer dig med att för alltid åka 125:a. Fniss.

Hade du själv fått välja själv så hade du förmodligen redan varit på gång med detta mc körkort och kunnat lära dig av eventuella misstag i trafiken med en lätt mc under ca två års tid.Men nu är ju inte allt så lätt när jag förstått att du har föräldrar som jag förmodar bryr sig mycket om dig.Din mamma är förmodligen rädd om dig och har hört diverse skräckhistorier om förolyckade och handikappade mc förare och vill ju då inte på något vis utsätta dig för denna risk vilket jag mycket väl kan förstå.

Om det inte handlar om ekonomin i detta fall vilket naturligtvis är nog så viktigt om man inte vill äta skorpor vareviga dag så skulle du ta med din mamma till en trafikskola så hon får prata med en trafikskolelärare om detta mc körkort och vad du får lära dig innan det ens kommer på tal om att köra mc själv.Det finns alltid risker i trafiken och som mc förare så gäller det att tänka till sina medtrafikanter också som oftast färdas i bil.Dom slår sig mindre men en mc förare slår sig naturligtvis mer i samband med en eventuell olycka.Det viktigaste av allt är hur mogen du är i ditt tänkande över dessa riskmoment mm.MC körning är den ultimata friheten efter fallskärmshoppning men kräver då också en stor dos ansvar både för dig själv och andra.

Hoppas det löser sig till det bästa och att ni inte blir ovänner pga detta mc körkort där ni annars kan vänta och känna efter var ni står när inget är gjutet i sten så länge klockan tickar på.Hälsa mossan och tacka för att hon bryr sig vilket inte alla föräldrar gör. :crash

Last edited:
Tar du lätt nu så räcker det med uppkörning för att gå till A-begränsad vid 18. Detta övergår sedan automatiskt till obegränsad efter två år. Så det är ingen större ekonomisk skillnad körkortsmässigt men du hinner få mer körerfarenhet. En 125 kommer däremot inte att räknas som tung begränsad/obgränsad senare så en ny hoj behövs då. Du kan ju låna en för uppkörning, men jag tror att du nog vill upp lite i storlek ändå efter någon sommar på 125a.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Inte aight. Du får göra en uppkörning från A1 till mellan ingen teori bara uppkörningen. A(Begränsad) till A Går automatisk över vid 20 års ålder

Hoj, om man nu kör nykter och inte stulit hojen och faktskt har körkort, är rent statistiskt inte så värst mycket värre än bil. Fördelen med att du kör hoj är däremot att du får se hur jävla livsfarliga många bilförare är, och förhoppningsvis tar med dig den läxan in bakom ratten och blir en bättre bilförare tack fare hojåkat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti