Hjälp....

CBR Mange

Nära racehoj nu
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Haft Fireblade 96-a och en 00-a, nu mera utan men letar billig banhoj.
Är ju ute och letar hoj just nu. Undrar vad som behöver göras på en CBR 600 för att få bättre markfrigång på den, skall ju köra rätt mycket bana och behöver hjälp med detta nu.

Tacksam för snabba svar Mange

vad skrapar i?? Det ska väl inte vara några problem? Bort med centralstöd och anpassa fotpinnarna. Något annat vette fasen...

Jag har bara hört att alla säger det är så dålig markfrigång på 600-an. Så jag undrade vad man behöver och vad det kostar ungfär. Har hård budget i år :mad:

Chrille skrev:
vad skrapar i?? Det ska väl inte vara några problem? Bort med centralstöd och anpassa fotpinnarna. Något annat vette fasen...

Såga

Tar fotpinnarna i så såga av dem lite. Såg den lösningen på en Synsam R6 förra året!

CBR Mange skrev:
Jag har bara hört att alla säger det är så dålig markfrigång på 600-an. Så jag undrade vad man behöver och vad det kostar ungfär. Har hård budget i år :mad:

Tycker det låter som skitsnack. Det finns flera CBR600 av diverse äldre modeller i Rookie600 och jag har inte hört något om just frigången.

Som de säger ovan, sågen är ett utmärkt sätt att fixa fotpinnarna på. Standardpinnar är barnsligt långa ur rajsingsynpunkt...

Om det är öhlinare på den så är den förmodligen lite längre än standardstötdämparen. Då kan jag tänka mig att det räcker ganska långt med fotpinnesågning. Däremot om det är standardprylar på den så kan jag tänka mig att det skrapar i både lite här å där.

Fast jag har inte så mycke erfarenhet av nyare cbr600, där vet jag inte hur bra dom är i detta syfte. Men de äldre behöver nog göras nåt åt och det enklaste är som sagt annan stötdämpare bak.

/lastu

Hondan har lite dålig nerläggningsvinkel.
När du lägger ner så kommer fotpinnar, växelspak, bromspedal, avgrör, kåpor att ta i.
Ett enkelt sätt att fixa detta är att styva upp bakdämparen så den inte "sätter" sig så mycket i böjarna, sen kan du ta lös bakdämparen och sätta brickor mellan dämparen och ramen i det övre fästet så höjer du hojen bak.

/Mr.J

hum, vi kanske skulle börja från början: hur mycket har du kört på bana tidigare?
Om du är någotsånär färsk så tror jag att du skall detta ev. problem vid ett senare tillfälle (o kika lite närmare på tipsen ovan).

Har kört bana tidigare ett 10-tal gånger med både min CBR 900 96-a och 929-an 00-a. Är väl inte direkt assnabb men låg på 1,03-1,05 på sviestad. Är som sagt inte rookie men inte snabb heller, håller mig som de snabbare i mellangruppen. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT