Hjälp! Vill köra off- och onroad...

!!@@!!

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2017
Ort
Mariestad
Hoj
ingen
Hej,
Jag är en 16-årig tjej som ska ta A1-kortet till våren.
Har dock ett problem.. Är väldigt sugen på att börja köra cross men har ej sätt att transportera den till närmsta bana (som ligger 5 mil bort) varje gång jag ska köra...
Behöver alltså kunna köra on- och offroad med samma hoj för de hyr inte ut garage i närheten. :(
Inte säker på hur jag ska göra. Har tänkt på 2 alternativ:
1. Lv-reggad cross - men vet ej om de har tillräckligt med kraft för att man ska kunna göra så mckt på en crossbana.
2. Trimmad motard - jobbit om man åker fast + vet ej om d kommer funka på crossb?

Uppskattar tips/förslag/idéer, tack i förväg!
P.S. ingen idé att säga att jag borde ge upp, för det har ja redan hört.
 
KTM exc 125 går väl att landsvägsregga, eller är jag ute och cyklar? Fast den kanske har för mycket effekt för A1 kom jag på.
 
KTM exc 125 går väl att landsvägsregga, eller är jag ute och cyklar? Fast den kanske har för mycket effekt för A1 kom jag på.

Org effekten är ganska hög, men man kollar reg nr på transportstyrelsen.se hur mycke den är reg på... Många lv reg har låg effekt på pappret å går att köra A1...
 
Problemet är att dom hojarna som du får köra på vägen har för låg effekt för att vara roliga på en cross bana. Crossmotorcycklar för dig är 250 cc 4 takt och 40 Hk. Vägutrustningen blir lätt förstörd på en cross bana.

Andra problem är.

Att köra 10 mil asfalt på crossdäck är ingen höjdare.
Hojen kommer att gå sönder vid crosskörning och behöver transporteras hem för reparation eller servas vid "racebussen".

En laglig a1 hoj har samma effekt som en 65 cc barncross
 
Tyvärr måste du välja .

Köpa en vägmotorcyckel och hålla dej på vägarna.

ELLER

Köpa en 250 cc cross och en A traktor för att transportera crossen till/från banan. A traktorn ger möjlighet att få med verktyg och reservdelar och ev. en kompis.

ELLER

Vänta till 18 årsdagen och skaffa en bíl och släp eller pick Up. Då går det enkelt att transportera crossen till / från banan samt att Meka.
 
Last edited:
Det är få ungdomar förunnat att kunna syssla med motorsport. Det kräver både en del pengar och transporthjälp.
Kan du inte få någon att hjälpa till med transport av hoj så är det väl mopedlastbil/A-traktor som återstår som alternativ eller att du kan förvara och meka med hojen på plats i en klubbstuga eller liknande. Att köra samma hoj på väg och crossbana är helt enkelt ingen bra idé.
 
Ktm exc är enda 125 som har pullver nog for crossbana o dessutom går att köra på väg i stypt utförande på A kort. Ostrypt ger den runt 40 hp och har väldigt kort mellan service ca 9 tim körning.

Köp en exc o kör med huvudet på vägen och som en galning på crossbanan så går det bra.

Jag kör själv en yz250wr 2T E-reggad ca 1000 mil om året med motard hjul.. detta är lika olagligt som att du kör ostrypt 125cc. Jag är troligen äldre än din far o skiter ändå i att det är fel.

Mvh
 
Lyssna inte för mycket på nej-sägarna nu. :)

KTM 125 EXC är kanske det enda riktiga alternativet, men det är inget dåligt sådant. De är seriöst snabba på crossbana i ostrypt utförande, och det är mycket möjligt att det funkar att köra strypt på crossbana för en nybörjare. Sen är service-intervallerna löjligt väl tilltagna och anpassade för folk som kör på elitnivå, så 10 timmar enligt boken kan lätt vara 30-40 för en som inte gasar så hårt.

Sen sliter det såklart lite däck att köra asfalt, men inte så farligt som folk verkar tro. Det kanske kostar dig ett extra bakdäck per säsong, men inte mer. Prova säger jag! :tummenupp
 
Lyssna inte för mycket på nej-sägarna nu. :)

KTM 125 EXC är kanske det enda riktiga alternativet, men det är inget dåligt sådant. De är seriöst snabba på crossbana i ostrypt utförande, och det är mycket möjligt att det funkar att köra strypt på crossbana för en nybörjare. Sen är service-intervallerna löjligt väl tilltagna och anpassade för folk som kör på elitnivå, så 10 timmar enligt boken kan lätt vara 30-40 för en som inte gasar så hårt.

Sen sliter det såklart lite däck att köra asfalt, men inte så farligt som folk verkar tro. Det kanske kostar dig ett extra bakdäck per säsong, men inte mer. Prova säger jag! :tummenupp

Tror du själv på projektet??
Köpa en gatgodkänd hoj och.förse den med crossdäck och ostrypa den.
1 vi får en hoj som är hur tråkig som helst på vanlig gatkörning och på transportsträckorna t/r cross banan.
2 vi har en hoj som är olaglig. För hög effekt samt bortmonterade trafiksäkerhets komponenter t.ex. blinkers.
3 vi har stor osäkerhet om hojens status efter besöket på crossbanan. Vurpskador, punktering, skuren kolv, kedjebrott. Det är sådant som stoppar hemfärd från banan. Allt detta är vardag för en crossförare. Men hen löser det antingen med verktyg , reservdelar som finns i bilen eller transporterar man hem hojen till garaget.

Min gissning är att det blir 1 - 2 besök på banan innan TS tröttnar på projektet. Till detta krävs det gått om pengar att reparera mc och köpa slitdelar till bilen. Crosskörning är som att köra hojens teknik i en slipmasin, smuts tränger in överallt.


Mitt. råd. Välj en gathoj istället t.ex ktm 125 duke, Yamaha wr 125 x, Det är hojar som kommer att fungera bra . När du är 18 är öppnar sig helt andra möjligheter att " rodda " crossåkningen själv. Då är det bara att skaffa en bil och lasta crossen . Då kan man besöka olika banor i området.
 
Last edited:
Tror du själv på projektet??
Köpa en gatgodkänd hol och.förse den med crossdäck och ostrypa den.
1 vi får en hoj som är hur tråkig som helst på vanlig gatkörning och transportsträckorna t/R cross ananas
2 vi har en hoj som är olaglig. För hög effekt samt bortmonterade trafiksäkerhets komponenter t.ex. blinkers.
3 vi har stor osäkerhet om hojens status efter besöket på crossbanan. Vurpskador, punktering, skuren kolv, kedjebrott. Det är sådant som stoppar hemfärd från banan.

Min gissning är att det blir 1 - 2 besök på banan innan TS tröttnar på projektet. Till detta krävs det gått om pengar att reparera mc och köpa slitdelar till bilen. Crosskörning är som att köra hojens teknik i en slipmasin, smuts tränger in överallt.

2. Man kanske inte måste ostrypa, och endurohojar har blinkers, tuta mm. som kan sitta kvar. Endurodäck är gatlegala
3. Visst vurpar man sönder grejer, men väldigt sällan sådant som gör att man inte kommer hem. Jag har provat, och det brukar vara typ kopplingsgrepp eller växelpedal. Och om man nu blir strandad får man väl tigga skjuts med nån.

Om jag tror på det? Det beror på TS inställning, men listan med potentiella problem är inte jättelång kan jag tycka, och allt är lösbart. Vill man så går det definitivt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top