Hjälp! Val av kläder...

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Mattsvart litertwin
Är det någon här som åker i annat än skinnställ?
Jag är ny på detta så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa, har kollat en del på goretex/d-dry men det kanske bara är dumt och "opassande" till min Hornet?

Hjälp mig

Last edited:
Jag är ny på detta så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa, har kollat en del på goretex/d-dry men det kanske bara är dumt och "opassande" till min Hornet?

Hjälp mig

Tillåt mig att presentera :) (pris ca: 16.000 kr)

Bifogat

• dainese.jpg
    dainese.jpg
    108.7 KB · Visningar: 124
Last edited:

Hjälp mig

Skinn är bäst! Passar hur bra som helst till din hoj också!

.

Tillåt mig att presentera :) (pris ca: 16.000 kr)

Det där såg ju inte så dumt ut, hjälm och handskar har jag redan köpt :)
Jag får kolla lite på mässan i Stockholm, där har dom väl bra priser också... får se vad det blir, förbannat svårt är det är iaf :va

Jag får kolla lite på mässan i Stockholm, där har dom väl bra priser också... får se vad det blir, förbannat svårt är det är iaf :va

Ett välment tips är: att lockas inte av mässpriser. Väldigt lätt att köpa något man sedan ångrar.
Har själv bl.a köpt handskar på mässa och slängt dem sedan.

Däremot att titta och begrunda på mässan där utbudet är stort och allt under ett tak och sedan låta det sjunka in en tid tycker jag många gånger är värt ett högre pris på grejen efter mässan

Last edited:

Hjälp mig

Hej!

Antar att du redan spanat in "Skövde"-tråden för oss som kör i bygden?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46984

Men till ämnet, tänker du på maximal säkerhet så ska du utan tvekan köpa ett ordentligt skinnställ. All-väder är bara till för körning i kallt/dåligt väder och i så fall över ett vanligt skinnställ. (Möjligtvis ett All-väderställ för touringnissar som ej kör snabbare än 70km/h)
Det är min personliga åsikt.

Lycka till!

Hmm...

Skinn är ju verkligen nått man vill åka om kring i när det är mellan 5-10 plus grader ute, i dont think so. Ångrar inte att jag införskaffade mig ett gortex ställ.
Med tanke på att det är en Hornet, så är inte skinn ett måste. Det är ju street vi pratar om och ingen supermoto...

Det är inget fel med säkerheten, på ett bra gortex-ställ heller, obs! bra inte billigt. :fakta

Finns även många snygga gortex alternativ...

Last edited:
Hmm...

Skinn är ju verkligen nått man vill åka om kring i när det är mellan 5-10 plus grader ute, i dont think so. Ångrar inte att jag införskaffade mig ett gortex ställ.
Med tanke på att det är en Honet, så är inte skinn ett måste. Det är ju street vi pratar om och ingen supermoto...

Det är inget fel med säkerheten, på ett bra gortex-ställ heller, obs! bra inte billigt. :fakta

Håller helt klart med. Det optimala är ju att ha två ställ, goretex på tidig vår och sen höst sen ett läderställ på sommaren.
Kör man med ett högkvalitets goretex som sitter bra och självklart med ryggskydd (inte i jackan) så är man hyfsat säker som vanligt när man kör hoj...

Hej!

Antar att du redan spanat in "Skövde"-tråden för oss som kör i bygden?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46984

Men till ämnet, tänker du på maximal säkerhet så ska du utan tvekan köpa ett ordentligt skinnställ. All-väder är bara till för körning i kallt/dåligt väder och i så fall över ett vanligt skinnställ. (Möjligtvis ett All-väderställ för touringnissar som ej kör snabbare än 70km/h)
Det är min personliga åsikt.

Lycka till!

Japp, Skövdetråden har jag läst. Kul med så många åkare som är reggade här, jag får ta och hänga på i sommar... bara jag får mitt körkort!

Angående goretex/d-dry så finns det ju en del snyggt som ser ganska "race" ut har jag sett...

Håller helt klart med. Det optimala är ju att ha två ställ, goretex på tidig vår och sen höst sen ett läderställ på sommaren.
Kör man med ett högkvalitets goretex som sitter bra och självklart med ryggskydd (inte i jackan) så är man hyfsat säker som vanligt när man kör hoj...

Håller med er i sak, MEN, ett All-väderställ är aldrig lika säkert som ett skinnställ eftersom skydden sitter lösare mot kroppen än vad ett skinnställs skydd gör. Detta innebär att skydden flyttar sig vid en eventuell marksyning.

Köra hoj vid 5-10°C med skinnställ är inga problem. Ett ordentligt underställ under skinnet & eventuellt en All-väderjacka + byxor över.

För maximal säkerhet.

Ska du köra på sommaren för skoj skull? Skinn 2-delat

Ska du pendla och köra vår/höst? Gtex

Finns allväders som har lösttagbart foder = Funkar på både sommar och höst.
Skinn är snyggare. Pungt.
Köp svart ställ om du funderar på att byta hoj så småningom, jobbigt att matcha gult ställ med andra mc.

Edit: En gul hjälm syns bättre än en svart. Eftersom hjälmar har begränsad livslängd: köp gul hjälm och byt vid hojbyte.

Last edited:
Hmm...

Med tanke på att det är en Hornet, så är inte skinn ett måste. Det är ju street vi pratar om och ingen supermoto...

Vad är det för ett goretexställ du har? Kör du med skinn också? Jag funderar nästan på att köpa både och nu, blir ju en slant men allt kostar ju!

Det där såg ju inte så dumt ut, hjälm och handskar har jag redan köpt :)

Beställer du från Tyskland blir det ännu billigare !! :tummenupp

mlol.de

Funkade kanon för mig, blev nästan halva priset på en del, köpte alpinestars!

kolla på www.fc-moto.de den sidan är billigare än www.mlol.de

kolla på www.fc-moto.de den sidan är billigare än www.mlol.de

Plus att dom har mycket större ut bud och frakten kostar 100:- i hela sverige.
mellan 3 och 7 dagars leverans tid. du betalar när dom plingar på dörren och du har kollat om det är rätt saker du har fått! UPS som bud firman heter dagen före och hör vilken tid som passar

Funkar kanon :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey