Hjälp turbo tryck!!

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Funderar allvarligt ifall aeron min har fått någon skador! Jag får börja med att be om ursäkt men jag vet inte var jag annars skulle fråga. Körde saaben och funderade när laddningstrycket hoppar mella 0,7-1,0 bar och den laddar välldigt ojämnt. Då vart jag helknäpp skruvade loss nån solenoid till wastegaten och då jävlar ladda saaben 1,5 :P jo skit samma, då händer det tråkiga, är inte säker om den spikade eller vad men om man gick över 1,2 bar så började det knastra i motorn?!?!?! satt dit solenoiden och kom till att den fungerar eftersom den inte spikar någon mera. Nu funderar jag att hur mycke tål min stackars gamla saab 900 aero t16? Den spikade alldrig mera än i typ 3 sekunder då man vart skit skraj och började fundera vad det var. Om nån trimm glad galning har nån aning om vad jag snackar så svara vänligt vad ni tror om det här, inte blir motorn förstör av ca. 3 sekunders spikning?(allt annat satt på plats)

Hehe.. kul med turbo snurror..
vill gärna erinra mig att du så att säga går förbi laddtrycksregulatorn när du gör så där..m.ao så kommer den bara att ladda mer o mer tills ngt går sönder vilket det brukar göra rätt fort, fast oftast flyger nån slang innan pga övertrycket,
Aeron har väl knacksensor tror jag som backar tändningen när den succesivt börjar knacka tills den helt bryter ,
svårt att säga om det blivit några skador, går den ok nu så bara kör..

Förhoppningsvis så har knacksensorn räddat motorn genom att retardera tändningen eller helt enkelt slå av den, vet inte hur programmeringen för tändboxen ser ut men det verkar logiskt att tändingen slår av vid tokknack.

Jag hade ställt frågan på Saab turboclub swedens forum där har de pejl.

Friskt kopplat, hälften brunnet. Förmodligen styr knacksensorn laddtrycket. Att enbart styra tändningen är inte så stor ide.
Kanske t.o.m. så att ditt varierande tryck var ett tecken på begynnande knackning.
Möjligen skulle du kunna prova m annat oktantal och se om max. laddtryck varierar.
Hur stor skillnad i laddtryck det borde bli vet jag inte.
Ev kan du fråga i turbodelen av forumet.
/u

asså bilen fick inget fel eftersom den går som vanligt igen men vad skulle ha kunnat hända (det värsta om turbo motor spikar för mycket?)

Axl45 skrev:
2174252 asså bilen fick inget fel eftersom den går som vanligt igen men vad skulle ha kunnat hända (det värsta om turbo motor spikar för mycket?)

En mindre härdsmälta förekommer och gör ett litet fint hål i kolven. Finns fler roliga saker som kan hända.

Boris JR skrev:
2173909 Förhoppningsvis så har knacksensorn räddat motorn genom att retardera tändningen eller helt enkelt slå av den, vet inte hur programmeringen för tändboxen ser ut men det verkar logiskt att tändingen slår av vid tokknack.

Näe, på og900T16 sitter det inget knacksensorstyrt tändsystem (bara I16 hade det...) istället är laddtrycksregleringen (apc) knacksensordetekterande, men eftersom trådskaparen koppla ifrån denna fiffiga enhet som sköter detta praktist med laddtrycksreglering(Magnetventilen..), varvid turbon gladeligen tokladdar, när sedan bränslet inte räcker till, spikar det...
Vad som kan ha hänt? Ja, eftersom bilen din fortfarande går och inte verkar lida av några men från "plågostunden" så kan du fått mindre spikskader på kolvtopparna. Men om du fortsatt med detta resulterar det i spruckna kolvar, smälta kolvar, knäckta topplock, hål i blocket.

Anledningen till ditt instabila laddtryck kan bero på ett felaktigt grundladdtryck(GLT). Drag ur säkring för APC. Nu kommer din bil endast ladda GLT(mitten gula) Mät sedan vad den laddar, helst med en vettigt kalibrerad mätare. Ditt GLT skall ligga mellan 0,4-0,45bar(0,45 på en mitsufläkt..)

Återkom du undrar mer via PM.
/Johan

Vill gärna tillägga att även med tillräckligt med soppa så knackar den ihjäl sig med för högt laddtryck.
En av dom grundläggande begränsningarna med överladdning.

Tycker du hade en j-a tur om inget pajade.
/u

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back