Hjälp sökes. CE, uträkning laglig last.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag ska räkna ut laglig last för bil+släp. Min körlärare gör det hela så krångligt så det snurrar i huvvet på mig.

Som jag har fattat så borde det väl bara vara att kontrollera i bruttoviktstabellen vad bilen får väga vid t.ex. bk3, samma på släpet.

Om jag då tar max bruttovikt för bk3 minus tjänstevikten på bilen, får jag då inte max lastvikt för bk3? Förutsatt att bilen kan lasta vikten i fråga och axel/boggietryck inte överskrider 8/12.

Samma för släpet så jag vet att var fordonsenhet för sig klarar bk3.

Sedan så ska jag väl lägga ihop kopplingsavstånden och kontrollera att bil
släp tillsammans inte överstiger bruttvikt för bk3?

Är jag helt fel ute? Körläraren gör mängder av beräkningar för att komma fram till lastvikten för bil+släp för bärighetsklassade vägar.

Mookie skrev:
2487551 Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag ska räkna ut laglig last för bil+släp. Min körlärare gör det hela så krångligt så det snurrar i huvvet på mig.

Som jag har fattat så borde det väl bara vara att kontrollera i bruttoviktstabellen vad bilen får väga vid t.ex. bk3, samma på släpet.

Om jag då tar max bruttovikt för bk3 minus tjänstevikten på bilen, får jag då inte max lastvikt för bk3? Förutsatt att bilen kan lasta vikten i fråga och axel/boggietryck inte överskrider 8/12.

Samma för släpet så jag vet att var fordonsenhet för sig klarar bk3.

Sedan så ska jag väl lägga ihop kopplingsavstånden och kontrollera att bil
släp tillsammans inte överstiger bruttvikt för bk3?

Är jag helt fel ute? Körläraren gör mängder av beräkningar för att komma fram till lastvikten för bil+släp för bärighetsklassade vägar.

Det är lättare en så, är det inte slut med luft i underkant på hjulen och att man fortfarande orkar vrida på ratten är det lagom last :D

piece skrev:
2487594 Det är lättare en så, är det inte slut med luft i underkant på hjulen och att man fortfarande orkar vrida på ratten är det lagom last :D

hehe, jo. så brukar vi göra på jobbet när vi kör singelbil. Har ramen inte gått av och det fortfarande finns plats så lastar vi tills det är fullt eller bilen går av på mitten. Frågan är om det svaret blir så bra på teoriprovet på onsdag......:yoparty

Du får väl hålla koll på skattevikten också.
tex. Bilen får väga totalt 26 ton med luftfjädring och boggie, men bara skattad för 25 ton. Då får du bara köra med totalvikten 25 ton.

Att de fortfarande envisas med sånt skit på vv.
I det verkliga livet är det "Finns det plats, så ska det med- regeln" som gäller.

Stefan skrev:
2488281 Att de fortfarande envisas med sånt skit på vv.
I det verkliga livet är det "Finns det plats, så ska det med- regeln" som gäller.

Ja, särskilt på grusbilar. Kan bli lite dyrt bara :)

Blip skrev:
2488636 Ja, särskilt på grusbilar. Kan bli lite dyrt bara :)

Mja lastväxlare är det likvärdigt på, senaste vi knäckte var en Iveco.
30Kbm lera i en burk, 2 lastmaskiner hjälpte till att skjuta på den.
När burken äntligen kommer upp på bilen så går ramjä*eln av på två ställen :mad:

piece skrev:
2488886 Mja lastväxlare är det likvärdigt på, senaste vi knäckte var en Iveco.
30Kbm lera i en burk, 2 lastmaskiner hjälpte till att skjuta på den.
När burken äntligen kommer upp på bilen så går ramjä*eln av på två ställen :mad:

Konstigt...
På sommarjobbet så satt killen som lastade på grus och snackade telefon. Blev visst en skopa för mycket så lasten hamnade väl på lite över 20 ton när jag bara fick ha 10,5 på.
Allt gick bra till jag backade ut på gruset där jag skulle tippa och högersidan bara sjönk ner. Fick lägga av flaket för att komma loss med bilen och när jag skulle lägga på det igen så stegrade sig bara lastbilen. Inte så mycket att göra annat än att hämta en grävmaskin som kunde lasta av.

Jag kan rapportera att jag satte teorin idag. Gjorde även ett försök till backprov men det brände jag. Fick hjälp av en lärare och övade ett par timmar så nu sitter det, ska göra backprovet igen på söndag.:yoparty

SmacK skrev:
2487740 Du får väl hålla koll på skattevikten också.
tex. Bilen får väga totalt 26 ton med luftfjädring och boggie, men bara skattad för 25 ton. Då får du bara köra med totalvikten 25 ton.

Japp, jag har lärt mig det där nu. Där är de allänna begränsningarna för Vikt/antal axlar har ställt till det för mig men nu är det glasklart.

Last edited:
I lumpen räkna jag knappt något, vi bara körde:tummenupp Försvarsmakten har ju dispanser för allt:) Vilken kul tid det var, och körkorten fick man ju med sig:rolleyes:

Bifogat

• DSCF0440liten.JPG
    DSCF0440liten.JPG
    121.8 KB · Visningar: 247
Malmus skrev:
2493146 I lumpen räkna jag knappt något, vi bara körde:tummenupp Försvarsmakten har ju dispanser för allt:) Vilken kul tid det var, och körkorten fick man ju med sig:rolleyes:
Det där är förövrigt den tyngsta fordonskombinationen du kan ha på ett sådant ekipage i den gröna verkstaden. Pbv302 som den tyngsta pebban och sedan en 9040C på släpet, fett najs.:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back