Mookie
Har katt.
- Gick med
- 7 Apr 2003
- Hoj
- VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag ska räkna ut laglig last för bil+släp. Min körlärare gör det hela så krångligt så det snurrar i huvvet på mig.
Som jag har fattat så borde det väl bara vara att kontrollera i bruttoviktstabellen vad bilen får väga vid t.ex. bk3, samma på släpet.
Om jag då tar max bruttovikt för bk3 minus tjänstevikten på bilen, får jag då inte max lastvikt för bk3? Förutsatt att bilen kan lasta vikten i fråga och axel/boggietryck inte överskrider 8/12.
Samma för släpet så jag vet att var fordonsenhet för sig klarar bk3.
Sedan så ska jag väl lägga ihop kopplingsavstånden och kontrollera att bil
släp tillsammans inte överstiger bruttvikt för bk3?
Är jag helt fel ute? Körläraren gör mängder av beräkningar för att komma fram till lastvikten för bil+släp för bärighetsklassade vägar.
Som jag har fattat så borde det väl bara vara att kontrollera i bruttoviktstabellen vad bilen får väga vid t.ex. bk3, samma på släpet.
Om jag då tar max bruttovikt för bk3 minus tjänstevikten på bilen, får jag då inte max lastvikt för bk3? Förutsatt att bilen kan lasta vikten i fråga och axel/boggietryck inte överskrider 8/12.
Samma för släpet så jag vet att var fordonsenhet för sig klarar bk3.
Sedan så ska jag väl lägga ihop kopplingsavstånden och kontrollera att bil
släp tillsammans inte överstiger bruttvikt för bk3?
Är jag helt fel ute? Körläraren gör mängder av beräkningar för att komma fram till lastvikten för bil+släp för bärighetsklassade vägar.