Hjälp! Risgrynsgröt!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag måste ha risgrynsgröt. Det är bara så.

Men det finns inget grötris här i undervärlden (Australien) så hur gör jag risgrynsgröt utan grötris? Hjälp!

Tuff lukk!

Jag smaskade precis i mig konserverad gröt:tungan

1,5 dl rundkornigt ris(bör funka med sushi-ris)
3 dl vatten
1 msk smör
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
kanelstång/stänger
(ev en gnutta vaniljsocker)
Tillagning

Koka upp ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull. Koka på svag värme i 10 minuter.

Häll i mjölk och, om du vill, en bit kanelstång. Nu har vi mjölk i kastrullen och måste vara mer försiktiga. Rör om ofta och koka upp gröten igen, försiktigt.

Låt sedan gröten svälla under lock i en och en halv timme. Med Gasspis är det bara att stänga av. Med elspis flyttas kastrullen till en sval platta eller till ett grytunderlägg bredvid spisen.

Om du inte hittar gröt på IKEA så testa med italienskt arborio-ris, det är ungefär samma sak som grötris och förmodligen har det större spridning i världen.

Fakk! Stort jättetack! Du har räddat hela julen! Lite gröt ska nog få fart på julstämningen! :Bugar

Om du inte hittar gröt på IKEA så testa med italienskt arborio-ris, det är ungefär samma sak som grötris och förmodligen har det större spridning i världen.

Tack för det tipset också, jag ska kolla vad som finns i min supermarket! :)

Det verkar inte finnas gröt på IKEA här, de har mycket annat men inte just gröt eller grötris. Det kommer säkert till vintern... :rolleyes:

Jag skulle vilja påstå att i stort sett vilket vitt poröst (inte råris med andra ord utan ett ris vars korn man kan mosa sönder efter kokning) ris som helst funkar. Har lagat risgrynsgröt på både sushiris och jasminris, och båda blev helt ok. Nu är jag ju ingen grötconnaisseur direkt, så jag kan inte uttala mig om vilken som var bäst eller vad som blir skillnaden mellan de olika gröterna på grund av de olika risernas kvalitet, men jag vet att det funkar, blir ätbart och smakar risgrynsgröt:)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan