Hjälp Retta trippmataren

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Är det non som vet hur man ställer om från miles till km på trippmätaren.
har stält om hastighetsmätaren men trippen går fortfarande på miles. Ganska iriterande.
Det är en -98 retta och är köpt i japan och inporterat därifrån när ägaren som flyttade hit.
Tacksam för hjälp!

Enligt servicemaualen så funkar det bara på GB och USA modellerna men vad finns det att förlora?

Det står inte om tändningen skall vara på eller av, håll in "Select knappen" i minst 2sek.

Ozzian skrev:
Enligt servicemaualen så funkar det bara på GB och USA modellerna men vad finns det att förlora?

Det står inte om tändningen skall vara på eller av, håll in "Select knappen" i minst 2sek.

har testat det men då är det bara hastighetsmätaren som blir i km/h.. trippen går fortfarande på miles. :confused:

Ja just ja, det står ju i boken, sorry :rodnar

Här står det hur du ska göra:
http://borg20012.tripod.com/service_section_index.htm
Gå in på "service section 1", som första punkt har du "speedo mods"

Bild på kretskortet:
http://borg20012.tripod.com/dashboard.JPG

Edit:
Som jag fattar det så ska du bryta förbindningen på både J12 & J13 för att få km/t och temp i grader C.
Ta en modellkniv ed och skär bort lite av folien som bryggar lödpunkterna.

Hoppas det funkar

Last edited:
Ozzian skrev:
Ja just ja, det står ju i boken, sorry :rodnar

Här står det hur du ska göra:
http://borg20012.tripod.com/service_section_index.htm
Gå in på "service section 1", som första punkt har du "speedo mods"

Bild på kretskortet:
http://borg20012.tripod.com/dashboard.JPG

Edit:
Som jag fattar det så ska du bryta förbindningen på både J12 & J13 för att få km/t och temp i grader C.
Ta en modellkniv ed och skär bort lite av folien som bryggar lödpunkterna.

Hoppas det funkar

Vågar man ta bort det där=) hehe man kan ju hoppas att det funkar efteråt också=) hehe.
du vet ingen som har gjort det? så att man vet att det funkar.

nasholm82 skrev:
Vågar man ta bort det där=) hehe man kan ju hoppas att det funkar efteråt också=) hehe.
du vet ingen som har gjort det? så att man vet att det funkar.

Njae, jag letade upp det bara för dej, hehe. Nej jag har inte provat det själv :)

Det första du får göra är väl att plocka isär instrumenthuset (det har jag gjort och är inte så krångligt) och kolla J12 & J13 för att se om de överhuvudtaget finns och om de är öppen/sluten eller sluten/öppen.
För att det ska bli rätt så ska det ju vara öppet/öppet.
Om det nu inte skulle funka eller bli konstigt så är det ju bara att löda tillbaka bygeln med en bit tråd.

Ozzian skrev:
Njae, jag letade upp det bara för dej, hehe. Nej jag har inte provat det själv :)

Det första du får göra är väl att plocka isär instrumenthuset (det har jag gjort och är inte så krångligt) och kolla J12 & J13 för att se om de överhuvudtaget finns och om de är öppen/sluten eller sluten/öppen.
För att det ska bli rätt så ska det ju vara öppet/öppet.
Om det nu inte skulle funka eller bli konstigt så är det ju bara att löda tillbaka bygeln med en bit tråd.

jag har tagit loss det nu och delat på det och hittat biten som ska bort.. så i dag så ska jag förbi hos en data teckniker som ska få står för lödandet. är inte så smidig med lödkolven,.
Jag åker kommer men resultatet. :Bugar

nasholm82 skrev:
jag har tagit loss det nu och delat på det och hittat biten som ska bort.. så i dag så ska jag förbi hos en data teckniker som ska få står för lödandet. är inte så smidig med lödkolven,.
Jag åker kommer men resultatet. :Bugar

Är det verkligen något som ska lödas bort? visst ser det ut som det sitter ett ytmonterat motstånd till vänster om byglingspunkterna men de är det ju dumt att ta bort om någon skulle vilja återställa senare.

Nåja, man kan bli lurad av en bild men som det ser ut är det bara etsat en ledare som man kan skära bort en bit av för att bryta kretsen.

Vill man återställa löder man bara dit en bit kabel mellan lödpunkterna eller så skär man bort någon mm av folien så är det lätt att bara skrapa bort lacken och brygga över det bortskurna med lödtenn (om man vill återställa alltså).

Berätta sedan hur det har gått :tummenupp

Bifogat

• kk.jpg
    kk.jpg
    15 KB · Visningar: 339
Ozzian skrev:
Är det verkligen något som ska lödas bort? visst ser det ut som det sitter ett ytmonterat motstånd till vänster om byglingspunkterna men de är det ju dumt att ta bort om någon skulle vilja återställa senare.

Nåja, man kan bli lurad av en bild men som det ser ut är det bara etsat en ledare som man kan skära bort en bit av för att bryta kretsen.

Vill man återställa löder man bara dit en bit kabel mellan lödpunkterna eller så skär man bort någon mm av folien så är det lätt att bara skrapa bort lacken och brygga över det bortskurna med lödtenn (om man vill återställa alltså).

Berätta sedan hur det har gått :tummenupp

Det gick kanon! Det tog ca 30sekundet för en som kan löda att ta gort det.
Det satt ett motstån där som var ca 3mm långt=). men nu är det bort och den funkar presis som den ska. Hastighets mätaren i km/h och tripp i km/h tempmätare i *c.
Tackar så mycket för hjälpen!! :Bugar nu när jag har testat att det här funkar så är det bara att pumpa på för alla andra som har inport rettor.

nasholm82 skrev:
Det gick kanon! Det tog ca 30sekundet för en som kan löda att ta gort det.
Det satt ett motstån där som var ca 3mm långt=). men nu är det bort och den funkar presis som den ska. Hastighets mätaren i km/h och tripp i km/h tempmätare i *c.
Tackar så mycket för hjälpen!! :Bugar nu när jag har testat att det här funkar så är det bara att pumpa på för alla andra som har inport rettor.

Det var så lite, kul att det gick bra för dej :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...