Hjälp:/ reda ut begrepp vid åtdragning med momentnyckel

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vill bara reda ut lite saker gällande åtdragning av bult/skruv med moment nyckel. Egentligen undrar jag bara ifall det är samma åtdragnings-moment som gäller i följande fall::
-1- En bult med redan mycket friktion när du skruvar i den" alltså innan man ens börjat spänna åt" ?
-2- osmord bult som ändå skruvas in lätt
-3- en insmord bult med något slags smörjande fett ?
-4- en bult med gänglåsning/loctite ?

Anledning är att jag fått lite olika besked genom min korta tid som hobby mekare. Vore skönt att reda ut et lite. :) tack för all hjälp

Det är olika moment som gäller för de olika exemplen för att få en skruv som sitter lika hårt, såvitt jag minns.
En skruv ska ju helst inte gå trögt i gängorna öht, då har man skadade gängor eller skitiga gängor. (Eller om det är nån fjäderbelastad skruv, men då borde momentet som anges för skruven ändå vara anpassat för lasten på skruven)

Tänkte ifall det finns några ungefärliga siffror man gå efter? Tex smord bult, lägg till 8 procent på momentet.
Jag fpr väl testa o gräva lite i google med. (Vet mu i efterhand att man skall reducera momentet inte öka om oljad bult :) )

Last edited:
Rätta mig nu om jag har fel, men ska man vara noga och dra med momentnyckel ser man till att göra ren skruven, t.ex med roterande stålborste - hela skruven alltså, även skallens undersida. Sedan fettar man in både gängor och undersida av skruvskallen.
Rengör hålet i den mån det går, med 5-56 + tryckluft t.ex.
Dra skruven med angivet moment.

Chansar man och drar torrt blir friktionen för hög, och det verkliga momentet som gör att skruven sitter fast - blir för litet.
Och skruven lossnar sannolikt.

Och nej, infettning av gängan gör inte att skruven riskerar lossa av sig själv, fettet ser till att minsta möjliga del av momentet går åt för att övervinna friktion, och maximal del används för att sätta spänning i skruven.
Däremot är det väldigt bekvämt när man vill skruva loss skruven nästa gång - då sitter den INTE fastärgad!

Rätta mig nu om jag har fel, men ska man vara noga och dra med momentnyckel ser man till att göra ren skruven, t.ex med roterande stålborste - hela skruven alltså, även skallens undersida. Sedan fettar man in både gängor och undersida av skruvskallen.
Rengör hålet i den mån det går, med 5-56 + tryckluft t.ex.
Dra skruven med angivet moment.

Chansar man och drar torrt blir friktionen för hög, och det verkliga momentet som gör att skruven sitter fast - blir för litet.
Och skruven lossnar sannolikt.

Och nej, infettning av gängan gör inte att skruven riskerar lossa av sig själv, fettet ser till att minsta möjliga del av momentet går åt för att övervinna friktion, och maximal del används för att sätta spänning i skruven.
Däremot är det väldigt bekvämt när man vill skruva loss skruven nästa gång - då sitter den INTE fastärgad!

Det beror väl lite på om momentet avser en torr skruv eller smord skruv, för det är ju olika. :näsblod
Men ja, polera av skruvarna är bra att göra. Och dessutom lugnande. :hihi

Det vanligaste här på SH. När jag läser trådarna som berör åtdragningsmoment är
1) Avdragna skruvar och bortdragna (saknade) gängor i aluminium
jag kan bara komma två trådar om motsatsen
2) Han som tappade oljepluggen ute i skogen
2) Han som glömt dra åt tändstiften
Den slutsats jag dragit av detta är att det vanligaste är att han / man / jag drar för hårt.
Så jag utgår från att alla moment är med torra gängor.
Och drar oljiga gängor med så där 2/3 till 3/4 av angivet moment.
Och Loctite smörjer ju också när man drar.
En annan sak är att jag ogillar slita som han som tappade oljepluggen och fick släpa hem hojen genom skogen så jag borrar mina oljepluggar och säkrar med rostfri tråd. Och för att slippa allt strul med metallpackningar till oljepluggen. Så kör jag med en eller två Stålgummipackningar/Tredoringar istället. Två ifall oljepluggen inte är gängad ända till huvudet utan tätningsytorna glappar nån mm när gängorna är slut.
Stålgummipackning/Tredoring finns i både mm och tum storlek på SWEDOL för ca 2kr/st. Är du osäker ta med pluggen till SWEDOL så du får minsta som passar. Brukar köpa så där 6 st åt gången. Så de finns hemma. :)

Bifogat

• Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 547
  • Moment20150718.pdf
    Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 193
tack för svaret. det med olje pluggen har jag aldrig hört eller korsat mina vägar. låter riktigt bra med tredoringen. o tack för pdf filen. den är ju nästan en liten moment-bibel perfekt o ha i luren, tillsammans med verkstadsmanualen,"skall sparas"
o tack ulvhamne o raffe, skönt att veta att det alltid finns ett gäng goda själar här på sporthoj att vägleda en konfunderad med-motorcyklist :)

Det vanligaste här på SH. När jag läser trådarna som berör åtdragningsmoment är
1) Avdragna skruvar och bortdragna (saknade) gängor i aluminium
jag kan bara komma två trådar om motsatsen
2) Han som tappade oljepluggen ute i skogen
2) Han som glömt dra åt tändstiften
Den slutsats jag dragit av detta är att det vanligaste är att han / man / jag drar för hårt.
Så jag utgår från att alla moment är med torra gängor.
Och drar oljiga gängor med så där 2/3 till 3/4 av angivet moment.
Och Loctite smörjer ju också när man drar.
En annan sak är att jag ogillar slita som han som tappade oljepluggen och fick släpa hem hojen genom skogen så jag borrar mina oljepluggar och säkrar med rostfri tråd. Och för att slippa allt strul med metallpackningar till oljepluggen. Så kör jag med en eller två Stålgummipackningar/Tredoringar istället. Två ifall oljepluggen inte är gängad ända till huvudet utan tätningsytorna glappar nån mm när gängorna är slut.
Stålgummipackning/Tredoring finns i både mm och tum storlek på SWEDOL för ca 2kr/st. Är du osäker ta med pluggen till SWEDOL så du får minsta som passar. Brukar köpa så där 6 st åt gången. Så de finns hemma. :)

2/3 till 3/4 av angivet moment vid smörjd skruv låter bra. Hittade nån utredning eller instruktion på Volvo för många år sen som konstaterade att smörjd skruv resulterade i upp till 30% mer förspänning vid givet moment.

Hur gör du med oljefiltret, ståltråd på det med?

2/3 till 3/4 av angivet moment vid smörjd skruv låter bra. Hittade nån utredning eller instruktion på Volvo för många år sen som konstaterade att smörjd skruv resulterade i upp till 30% mer förspänning vid givet moment.

Hur gör du med oljefiltret, ståltråd på det med?

Jag har en Rostfri slangklämma runt oljefiltret (tips från nån tråd på SH) och vikt runt slangklämman en rostfri ståltråd som sedan dubbel och tvinnad dras till oljepluggen och hålet i oljepluggen.
Så oljefiltret och oljepluggen är förankrade i varandra på Triumphen. Hade det likadant på min SV650S.
Är man "proffsig" (vilket jag väl bara kan drömma om) så dras den rostfria ståltråden så den direkt hindrar skruv, oljeplugg, oljefilter osv att börja skruva upp sig.
Tänk dig två skruvskallar som två runda cirklar över varandra. Sedan drar du en linje snett mellan cirklarna som tangerar båda cirklarna. Den rostfria tråden. Den ska då gå från högra undre sidan på den övre skruvskallen till övre vänster sida på den nedre skruvskallen.
Då kommer ståltråden direkt hindra vanliga skruv (som skruvas ut moturs) att börja lossna.

Bifogat

• WiringScrews2.png
    WiringScrews2.png
    1.4 KB · Visningar: 388
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...