Hjälp! Problem med dubbla förgasare på XT

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Har dubbla förgasare på min trötta XT 350.... kör jag järnet på 1:an och 2:an så funkar det ibland, men så fort jag kört mer än typ 5 sek så köver den sig vid 1/3 gas och mera...

Kör jag länge kan jag max ha typ 1/4 gas annars köver sig hojjen och puttrar typ...

Nån som vet vad det kan vara ?
Ska vacuumförgasaren öppna sig HELT vid fullt gaspådrag på tomgång ? Det gör den INTE....

Har gjort rent förgasarna med...

XT-fuggar

Hej ! Jag antar att 350:n har samma fantastiska förgaseri som 600:an, dvs en "moppeförgasare" som öppnar först och en CV som kommer med i spelet vid lite större pådrag?
OK, då skulle jag gissa att membranet är kass i CV-förgasaren (då öppnar den knappast alls), alternativt att den är full i skit så den bara levererar luft.

Och, nej - CV:n skall inte öppna fullt vid häftig gasning på låga varv, det är ju just det som är finessen med en CV, den "tillåter" inte stor öppning vid låga flöden utan håller uppe hastigheten på luften som passerar munstycket.

Dagens tips - man kan riva förgasarna på plats i hojen men det är "intressant" :hihi .

Den öppnade sig alltså inte mer än 1/3 ens på max varv på tomgång... men men jag löste det nu iaf!

Hittade luftskruven till slut... den satt på UNDERSIDAN av 1:a förgasaren (jävla idiotplacering) och den var utskruvad 8 hela varv (!).

Skruvade in den och nu går den 95% iaf.... den bluddrar lite lite på maxvarv men det kan vara övervarvningsskydd. Men den drar jämt nu iaf :)

Nån som vet exakt hur mycket kräm det är i en sån gammal häck ?
32hk enligt regbeviset, men hur mycket vrid ?

OH- skrev:
Hej ! Jag antar att 350:n har samma fantastiska förgaseri som 600:an, dvs en "moppeförgasare" som öppnar först och en CV som kommer med i spelet vid lite större pådrag?
OK, då skulle jag gissa att membranet är kass i CV-förgasaren (då öppnar den knappast alls), alternativt att den är full i skit så den bara levererar luft.

Och, nej - CV:n skall inte öppna fullt vid häftig gasning på låga varv, det är ju just det som är finessen med en CV, den "tillåter" inte stor öppning vid låga flöden utan håller uppe hastigheten på luften som passerar munstycket.

Dagens tips - man kan riva förgasarna på plats i hojen men det är "intressant" :hihi .

XT fuggar

mr_ping skrev:
Hittade luftskruven till slut... den satt på UNDERSIDAN av 1:a förgasaren (jävla idiotplacering) och den var utskruvad 8 hela varv (!).

Skruvade in den och nu går den 95% iaf.... den bluddrar lite lite på maxvarv men det kan vara övervarvningsskydd.

Jo, alltså, det här är ju en fyrtaktare så den har ingen luftskruv. Skruven du hittade reglerar hur mycket tomgångsblandning som levereras. Öppna = fetare blandning. Såvitt jag vet sitter den placerad ungefär så på en klar majoritet av alla Mikuni och Keihin (stavn ?) förgasare för fyrtakt.

Tur du hittade det här felet, dels så måste den ju ha gått otroligt illa och dels så måste det ha varit akut risk att justerskruven skulle ramla ut. Utgångsläget för justering brukar ligga på 1 1/2 varv.

Det skulle förvåna mig mycket om det finns övervarvskydd på nån XT. Att den inte varvar hur långt som helst beror nog mer på begränsad andningskapacitet.

Last edited:
Vänta lite nu... vad sa du ? Att fyrtaktare inte har luftskruv ??
Vad skulle det då varit jag skruvade på som gjorde att den gick bättre ?

Min husaberg hade det och inte vart den 2-taktare :)

MEN.. problemet kvarstår... jag kan inte köra länge med full gas, kanske typ 20 sek. sen bluddrar den... kör jag lugnt ett tag o drar på funkar det i 20 sek. till.

Jag har längre bensinslang + filter på nu med för att leverera mer soppa... ?

mr_ping skrev:
Vänta lite nu... vad sa du ? Att fyrtaktare inte har luftskruv ??
Vad skulle det då varit jag skruvade på som gjorde att den gick bättre ?

Min husaberg hade det och inte vart den 2-taktare :)

MEN.. problemet kvarstår... jag kan inte köra länge med full gas, kanske typ 20 sek. sen bluddrar den... kör jag lugnt ett tag o drar på funkar det i 20 sek. till.

Jag har längre bensinslang + filter på nu med för att leverera mer soppa... ?

:va Vad menar du med att köra på fullgas?
Inte fullgas på ettan i 20 sekunder väl?

Nej, alltså, järnet rakt fram i 20 sekunder... eller max 20, snarare 10 kanske.

Jag tror det har med vacuumförgasaren o göra...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti