hjälp! OM packningar Bromsok

=Herman=

Hälta av vart 70i 40i fördel mos
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Sjötorp
Hoj
FZR1000
Jag min dumma jä...el "råkade" :huvet ta ur den yttre packningen "o-ringen" på mitt bakbromsok på min Yamaha FZR1000. När jag skulle sätta till baka dem upptäckte jag att det var en hel del större i diameter än diametern på okets, ska det vara så eller har de expanderat, om det ska vara så hur får jag dit dem?

Hjälp Omgående tack
 
Dom har en tendens att växa. Byt till nytt så vet du att det är ok.
 
De går o peta dit dom och få det att funka utmärkt.
Fast det kan vara extremt påfrestande för nerverna att pilla dit dom.

Förmodligen har dom smorts in me vanligt fett - man skall använda silikonbaserat bromsoksfett.
 
Byt! Det är ett elände att få dit gamla packningar (provat ett antal gånger på den tiden jag körde Volvo 164), som sagt ovan så tenderar dom att tappa dimensionen med tiden. Då slipper du också den ständiga oron att det ska gå åt helvete.
OBS: det är alltså inga konstigheter att packningar i bromsok ändrar dimension EFTER HYFSAT LÅNG TID! Som också påpekats ovan så sväller packningarna om man råkat tippa i olja (petroleumprodukt i nån form) istället för bromsvätska. Då är du sannolikt illa ute. Förhoppningsvis vet du historiken på ditt bromsok, har du fått i nåt annat än (glykolbaserad) bromsvätska så är det isärtagning av hela systemet som gäller. Tvättning med sprit tills det garanterat är rent (jävla grisgöra) samt byte av samtliga gummidetaljer.

Smorts in med vanligt fett istället för bromsfett stod det (glömde under tiden jag skrev). Javisst, samma fenomen. Ta inga risker, rengör systemet, byt allt gummi.
 
Last edited:
Nu har jag fått dit packningarna men nu får jag för faan inte dit kolvarna vad ska jag göra? Packningarna verkar vara så långt in som möjligt men jag får inte dit dem och jag vill undvika våld! Framoken var inga problem!
 
Fyra tips;

- Kolla så det inte kommit skit i bakom packningen.
- Smörj med silikon fett.
- Torka av och rengör kolvarna.
- Tryck ner kolvarna rakt.
 
Som sagt det går att få i gamla packningarna och få en utmärkt funktion - men det är själva jobbet med att få dit dom rätt som kan döda en hjärna med hjärnblödning som följd.

Dom vill gärna korva sig lite och inte ligga helt perfekt i spårena.
Kolla om dom lutar och att dom inte tenderar att ligga som spiral makaroner där.
När du ser att dom ligger perfekt så drar du lite bromsolja eller bromsfett me fingret och trycker i kolven.
Med allt rätt skall dom gå mycket lätt att trycka i - dom skall nästan kunna dras ut me fingret när dom bottnat.

Använd aldrig våld - går dom i lite snett kan kolvena orsaka grader i alugodset - du skall nästan kunna blåsa in dom.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top