Hjälp mig ranka RR-serier, nationellt och internationellt

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
För skojs skull skulle jag vilja få bättre koll på vilka serier det finns att köra, hoppas någon är grym på att ranka dem :tummenupp Om vi börjar på 600cc och bortser från classic serier.

Sverige:
Rookie 600/1000
Superstock 600/1000, Battle Of The Twins
Pro Superbike/Superbike Challenge (där challenge är privatcupen? :confused:)

Internationellt:
EM
Superstock 1000
Supersport 600

VM
Superstock 1000 FIM Cup
World Supersport 600
Superbike World Championship

GP
Moto2
MotoGP

Rätta mig gärna om jag har rankat eller skrivit något fel. Annars hade det varit kul med en lista på vilka Endurance race det finns att köra, från Sverige till det tuffaste man kan köra i världen. Skulle vilja ha lite koll på vad dem kör i England, Tyskland, Spanien och Italien. Just nu känner jag bara till IDM i Tyskland där några svenskar har kört :) Om någon ligger inne med en lista på Real Road Racing hade det också varit kul, där vi förstås har Isle Of Man på topp :)

BSB tycks du ha glömt. British Superbike. :)

Last edited:
Motsvarigheten till Pro Superbike här i Sverige antar jag :) Känner du till någon annan serie dem kör i England?

Finns massvis. Thundersport (indelat efter kubik, 600, 1000, osv.) är en, där kör man en blandning av sporthojar, streetfighters och motarder i samma klass. Nybörjar racing mer eller mindre.

Lite osäker på vad du menar med ranking? Vill du bara lista alla eller vill du rangordna dem?

1000 cc:
1. MotoGP
2. WSBK
3. BSB
4. AMA
5. IDM mfl (Holländska, Franska osv)
6. Pro Superbike
7. Superbike Challenge
8. Rookie 1000

Lite osäker på vad du menar med ranking? Vill du bara lista alla eller vill du rangordna dem?

1000 cc:
1. MotoGP
2. WSBK
3. BSB
4. AMA
5. IDM mfl (Holländska, Franska osv)
6. Pro Superbike
7. Superbike Challenge
8. Rookie 1000

Vill rangordna dem. Hur kommer det sig att den brittiska superbike serien anses så hög? Superbike Challenge är det den så kallade "privatcupen" som körs samtidigt som Pro Superbike?

Vill rangordna dem. Hur kommer det sig att den brittiska superbike serien anses så hög? Superbike Challenge är det den så kallade "privatcupen" som körs samtidigt som Pro Superbike?
Du missar något. Det här sista racet skulle avgöra vem som vann hela mästerskapet. Skulle Hill komma in i mål först, så hade han blivit mästare. Skulle det istället vara Hopkins som kom etta så hade han tagit hem mästerskapet.

Detta är bland det bästa jag sett, satt och hoppade upp och ner den dagen detta gick.
http://www.youtube.com/watch?v=MjePvNcu8n4

Last edited:
Du missar något. Det här sista racet skulle avgöra vem som vann hela mästerskapet. Skulle Hill komma in i mål först, så hade han blivit mästare. Skulle det istället vara Hopkins som kom etta så hade han tagit hem mästerskapet.

Detta är bland det bästa jag sett, satt och hoppade upp och ner den dagen detta gick.
Jävulen vilken underbar racing :Bugar

Superbike Challenge är det den så kallade "privatcupen" som körs samtidigt som Pro Superbike?
Privatcupen är en cup som körs i samma race som Pro Superbike.
Superbike Challenge är en cup som körs på de tävlingar där Pro Superbike inte är med.

Rörigt? Japp!

Hehe tro fan att man aldrig riktigt har greppat vad Challenge är för något OCH om det verkligen fanns en Superstock 1000 serie där ute i sverige någonstans :hihi haha

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2