Hjälp mig om du har en CBR600 99/00 !

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Vet inte var jag ska börja, det är så mkt strul just nu...
Hojen dör efter att den kommit upp i arbetstemp ~5 minuters körning cirka.

Hursom, det är så att jag bytt luftfilter & lite annat på hojen sedan vintras & dumt nog slängt det gamla som var fullt av skit efter nästan 3000 mil.
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som har eller kan tänkas låna mig ett luftfilter för en halvtimma för en lunch eller nått. Så att jag kan utesluta att det är luftfiltret som är mitt problem.

Mvh Fabbe
0707-250319

Muggen skrev:
2134691 Vet inte var jag ska börja, det är så mkt strul just nu...
Hojen dör efter att den kommit upp i arbetstemp ~5 minuters körning cirka.

Hursom, det är så att jag bytt luftfilter & lite annat på hojen sedan vintras & dumt nog slängt det gamla som var fullt av skit efter nästan 3000 mil.
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som har eller kan tänkas låna mig ett luftfilter för en halvtimma för en lunch eller nått. Så att jag kan utesluta att det är luftfiltret som är mitt problem.

Mvh Fabbe
0707-250319

kan inte bara vara att den vill ha mer soppa när den ska startas varm och du redan kör skit snålt eftersom du har både nytt helsystem och filter?

Mr Helmut skrev:
2134693 kan inte bara vara att den vill ha mer soppa när den ska startas varm och du redan kör skit snålt eftersom du har både nytt helsystem och filter?

Säkerligen, saken är den att jag vill försäkra mig över att det är det som är problemet. Det jag inte fattar är att jag körde med helsystem förra året. Visserligen med orginal luftfiltret & då gick den finfint.
I övrigt har jag inte gjort något med hojen.
Därför hade det varit skönt att utesluta att det inte är filtret som gör det. Om det är så att det är filtret, då behöver jag inte oroa mig för att hojen inte ska funka när den åker upp på bänken för justering :(

För det är precis vad som hände senast, var påväg men hojen funkade ju inte :huvet

Last edited:
Kollade felsökning i servicemanualen....

Kolla tändstiften - är de blöta eller oljiga är chansen stor att luftfiltret är kass. (Å andra sidan ser de ut så efter upprepade startförsök...)

Men själv skulle jag gissa ett det är nåt galet i bränsletillförseln - eftersom det tar 5 minuter innan motorn stannar... Kolla bränslefiter och urluftningsslangar. Har du extremt gammal bensin i tanken? Har du skruvat nåt på förgasarna i vinter? Kanske chokereglaget krånglar?

//Linus

chili skrev:
2134972 Kollade felsökning i servicemanualen....

Kolla tändstiften - är de blöta eller oljiga är chansen stor att luftfiltret är kass. (Å andra sidan ser de ut så efter upprepade startförsök...)

Men själv skulle jag gissa ett det är nåt galet i bränsletillförseln - eftersom det tar 5 minuter innan motorn stannar... Kolla bränslefiter och urluftningsslangar. Har du extremt gammal bensin i tanken? Har du skruvat nåt på förgasarna i vinter? Kanske chokereglaget krånglar?

//Linus

När hojen är påväg att ge sig efter några minuter, så hjälper det att lägga i choken så går den bra igen för någon minut.. sen tvärdör den och blir svår att starta. Dock kommer den igång igen efter någon minut.
Kan sägas också att filtret är ett KN filter.

Ja, soppan är från förra året.. det var väl 5 liter. Sen tanka ja full tank, dvs nästan 15 liter ny. Men i vilket fall skall jag hysta dessa 10 litrar jag har kvar och prova på helt ny soppa.

Skall kolla hur stiften ser när jag haft igång hojen lite, innan den börjar gå dåligt.

Last edited:
det kan inte vara så lätt att du missat att sätta på filtret odentligt så att den drar tjuvluft nånstans? lätt fel som jag gjorde för nått år sedan.. kolla det...

mvh robban

robb skrev:
2135029 det kan inte vara så lätt att du missat att sätta på filtret odentligt så att den drar tjuvluft nånstans? lätt fel som jag gjorde för nått år sedan.. kolla det...

mvh robban

Alla råd är goda! Nu passar denna tråden mer forumet bättre :tungan
Kan inte tänka mig att så är fallet, dock skall jag undersöka detta när jag är på plats.

Alla som inte läst mina trådar, så kan jag säga att jag hittade en vakum slang som satt löst.. tryckte in den.. o nu går den mycket bättre än utan den. Men fortfarande inte helt 100%.

hej igen. kom på en sak efter gårdagens porvkörning. har du kollat upp soppafiltret?? så inte det är igensatt, titta i manualen vart det sitter och ta ut det, lr köp ett nytt. kan vara ett så enkelt fel.

hör av dig om det funkar..

Alex 6R skrev:
2135295 hej igen. kom på en sak efter gårdagens porvkörning. har du kollat upp soppafiltret?? så inte det är igensatt, titta i manualen vart det sitter och ta ut det, lr köp ett nytt. kan vara ett så enkelt fel.

hör av dig om det funkar..

Bra idé. Stikcer iväg till honda efter jobbet :tummenupp
med buss! :4skrika

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back