Hjälp mig nu grabbar!

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
Hjälp mig nu!!!!

Jag har ett problem. Nu drar jag hela historien.

I våras när min lillebror fyllde 15 fick av mina föräldrar en sprillans ny moppe, en jetforce. Sommaren förflöt förhållandesvis lugn och han trimmade den aldrig. UNder hösten har jag befunnit mig i Barcelona. För ca 2 månader sedan lånade min lillebror ut sin moppe till en kille Linus Runeson heter han. Han lånar ut moppen i sin tur utan min brors vetskap till en annan kille som åker av vägen av någon anledning så moppen bli totalförstörd. Killen bryter armen, och min bror blir lovad ersättning av kille B som hamnade i diket.

En tid går och jag kommer hem min bror har inte fått något svar av kille B och jag anser att det fortfarande är Linus ansvar att pengar kommer in. Så jag ringer killens föräldrar som bemöter mig med noll förståelse och säger att jag får ta det med deras son linus. Men vad i hela världen är man förälder får man väll ta ansvar för sina barns dummheter?

Man blir ju så lack över sådana här grejer och människor som inte vill ta sitt ansvar.

Så nu är frågan har ni några bra tips på hur jag ska bära mig åt för att lösa detta? Har ringt polisen och de är inte mycket till hjälp. De säger att det enda jag kan göra e att ringa o fråga efter våra pengar, men mycket viktigt var att jag inte fick hota de eller något i stil med det. Men när jag väl fick prata med föräldrar var det riktigt svårt att hålla tungan i styr.

Tack på förhand!

God JUl!

Last edited:
Han får ju skylla sig själv om han lånar ut sin moped till någon, tycker jag.

Surt sa räven som åt citron, typ.

För försäkringen gäller inte i detta fallet antar jag? :näsblod

det e iof sant men man tycker ju ändå folk ska ta sitt ansvar, men du har ju rätt surt o låna ut den. men nu får man ju kolla på vad som kan göras åt denna situation!

Det är det där bla som gallrar bort de polarna man inte ska ha. Bra i långa loppet.

mjoo man får ju veta vilka som verkligen står sitt kast iaf. jaja känns så segt förstår om det bara var lillkillen men att hans pappa börjar skrika i telefonen o bara tror du att du kommer få några pengar av mig haha det kan du glömma försök hur mkt du vill. bla bla bla

Säg till farsan "Nu gubbjävel ska du ta och lyssna på mig pengarna ska vara på mitt konto inom 24timmar, annars kommer din bil se likadan ut som moppen HA DE!" Hårt mot hårt? :yoparty

mjoo man får ju veta vilka som verkligen står sitt kast iaf. jaja känns så segt förstår om det bara var lillkillen men att hans pappa börjar skrika i telefonen o bara tror du att du kommer få några pengar av mig haha det kan du glömma försök hur mkt du vill. bla bla bla

....men är det så att du inte får ut några pengar för moppen på försäkring:va
var den försäkrad, i så fall vad var deras motiv till att stoppa en utbetalning?

om moppen var försäkrad och att dom inte betalar ut pengarna så skulle jag helt enkelt tala med försäkringsbolaget om vem dom anser vara skyldig till betalning, du vet ju att det är jurister som har avgjort att du i så fall inte fått några pengar och detta av någon anledning som skulle kunna hålla i en rättegång.
tala med försäkringsbolaget eller stäm föräldrarna för det en omyndig människa gör står föräldrarna för därav att man är barnets förmyndare, dom skall ta smällen sedan om det är en försäkring hos dom som kan täcka det eller inte så är det inte dina problem.

Jag har lösningen åt dig, men eftersom det bara var grabbar du vänder dig till så...... :hmpf

Jag har lösningen åt dig, men eftersom det bara var grabbar du vänder dig till så...... :hmpf

jag e ledsen men var lite frustrerad efter samtalet och ville bara skriva av mig jag menar alla =) joo moppen är försäkrad det gäller självrisken. det är inte att det handlar om så mycket pengar utan det är mer attityden från de här två killarnas föräldrar.

jag e ledsen men var lite frustrerad efter samtalet och ville bara skriva av mig jag menar alla =) joo moppen är försäkrad det gäller självrisken. det är inte att det handlar om så mycket pengar utan det är mer attityden från de här två killarnas föräldrar.

Det är ruttet av dom att aggera så. En påse hundskit i brevlådan.

Låna något av lika värde och skrota, alternativt tappa din verktygslåda på familjens bil. Sen är ni kvitt lixom. Hota med Teo, det brukar jag göra och det fungerar i 95% av fallen, de andra ska vi kanske inte tala om... :brynad

Låna något av lika värde och skrota, alternativt tappa din verktygslåda på familjens bil. Sen är ni kvitt lixom. Hota med Teo, det brukar jag göra och det fungerar i 95% av fallen, de andra ska vi kanske inte tala om... :brynad

De övriga 5 är dom Jag tilldelas ligga. Måste du hota arga strudsfarmare?:mad:
Hota loss lite bland miss-vallentuna cheyerna ellet nå´t jallafall.

Varför ringer du som bror till kille B´s föräldrar? Ska inte dina föräldrar lösa detta eftersom de är förmyndare för din bror - liksom kille B´s föräldrar ska ta hand om hans skit eller hur du nu resonerar?

Om det bara gäller självrisken så dra dit med ett koben och repa deras bil, slå in en ruta och punktera 2 däck.
Kasta nästa månad en tegelsten genom köksfönstret så har de tillräckligt med självrisker att ta hand om och vet vad det innebär till nästa gång.

(sätt sen upp övervakning på hus&garage där hemma om de försöker med motattack) :hihi

Det är fel av din lillebror att låna ut moppen, men enligt mig är det ännu värre att låna ut något som man lånat utan att den riktiga ägaren vet det. Därför så ska du ha ersättning.

Tror det blir lättare om du åker dit än om du tar det via telefonen.

Absolut som 125_next sa, åk dit.

Risken är stor att det är något jävla low life, men förstör något av hans då så mår du bättre.

mjoo har nog allt funderat på nåt sånt, göra deras liv lite surt iaf men iaf min pappa har också pratat med linus pappa men som sagt det är inte mkt vettigt som kommer ur honom. jaja tack för tipsen iaf =P

Varför ringer du som bror till kille B´s föräldrar? Ska inte dina föräldrar lösa detta eftersom de är förmyndare för din bror - liksom kille B´s föräldrar ska ta hand om hans skit eller hur du nu resonerar?

motattack) :hihi

min pappa har också ringt och pratat med linus pappa men som sagt han verkar vara ett hopplöst fall som endast förstår sig på sin egen medecin. är dock bara jag som är medlemm på sporthoj :yoparty

Last edited:
Vad ska du hota henne med? Att du inte tänker flytta hemifrån nästa år eller att du inte tänker ta dig i kragen nästa år?

:lol
Både och? :va

Men mer seriöst. Det måste ju finnas något som kan lösa det hela. att prata direkt med kille B:s föräldrar kanske är ett alternativ. Annars så får du väl plocka in killarna när de är på väg hem från skolan för de verkar ju intevara mer än 15 eller? Skräm deras kallsipper bruna och ge dem en deadline för problemets lösande. Hot är sällan bra men man kan förklara ett handlingsförlopp som kan tänks ske om de inte presterar tillräckligt fort. ;)

Beställ allt du kan komma över på postorder till familjen.

Råka beställa nytt registreringsbevis till bilen, sno det och skriv över bilen på nån annan :D

Skicka bajsbrev, det är det ganska otrevligt. Eller så gör du som finnen på aftonbladet och fryser ner bajs och kastar in i bilen. Lite läskigt att frysa ner o grejja bara.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT