Hjälp mig med skyddsutrustning

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
Hjälp mig med skyddsutrustning UPDATE!

Tjena.

Nu har jag plockat ihop vad jag tror blir den billigaste och bästa utrustningen från fc-moto:

Hjälm: AGV Stealth - ca 1900 (glasfiber och kevlar, verkar ha fått bra kritik)
Ställ: Alpinestars S-2 Supermoto - ca 3500 (plats för knäpuckar?)
Stövlar: Alpinestars GPS 3 - ca 1500 (skinnstövlar för landsväg, okej?)
Handskar: Alpinestars Octane S-Moto - ca 600 kr (i skinn, skydd för knogarna)
Knäpuckar: Vilka som helst som passar till stället.
Skydd: hade tänkt mig Biltemas ryggskydd med 8 kotor, vågar man lita på det eller ska man gå på dyrare saker?

tacksam för hjälp än en gång

Last edited:
Skippa Grexhjälmen! Plast är inte att rekomendera. Kolla på FC-moto. Fick hem min HJC-hjälm för strax över tusenlappen och den pallar en ordentlig krasch.

Snåla inte på kvaliten på skyddsutrustningen. Det har du definitivt ingen glädje av den gången olyckan är framme :7peta

Då är det bättre att skaffa en billigare hoj istället.

/R

fc-moto.de sjukt billig utrustning, rekommenderar en säkerhetsväst, köp bra skor, handskar ryggskydd/säkerhetsväst och hjälm ialf

Skippa Grexhjälmen! Plast är inte att rekommendera.
SHARPs tester kan vara en bra guide om man är på jakt efter en hjälm. Och det är inte bara dyra fiberkomposithjälmar som får höga betyg. T.ex. plasthjälmen Lazer LZ6 (som kostar från ca 895kr i Sverige) får fem stjärnor av fem möjliga.

Vad det gäller övriga skydd så kan det vara lämpligt med t.ex. en skyddsjacka (som innehåller ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd etc) under en textiljacka. Detta eftersom skydden annars sitter ganska löst och gärna rör på sig vid en krasch. Dessutom så är de inbyggda skydden i vissa fall ett rent skämt.

Välj skyddskläder lite utifrån vilken hoj du har tänkt köpa och hur du kommer att köra den.

Stressa inte allt för mycket med att köpa kläder. De flesta mc-affärer kör med ganska ordentliga reor på hösten på vissa grejer. En del ställen har redan börjat och andra drar nog igång sin rea snart.

Det finns andra märken än bara Alpinestars vet du. :tummenupp
T.ex. så tycker jag att mp-asu, Sinisalo och Jofama/Halvarssons/Lindstrands gör textilkläder som är ganska bra till vettiga priser. Det finns säkert fler som är bra också. Har du någon av Handelsbodens butiker i närheten så kan det ju vara en idé att kolla den också.

tack för alla tips!

kommer bli en gsx 400 eller likvärdig så som sagt ingen extrem buskörning där inte!
Ska kolla in fc-moto samt ta in en skyddsväst i beräkningen!

Leta på blocket efter begagnad utrustning. Du kan nog hitta fina skinnställ m.m till bra pris där. Däremot skulle jag inte köpa hjälmen begagnad.

Om du bara skall köra när vädret är bra så tycker jag att skinnställ är att föredra. Det blir skyddar ofta bättre eftersom skydden ofta är bättre fixerade vid en klotning. En annan fördel är att en mindre marksynning ihop med t.ex. manöverproven bara skrapar skinnstället. Ett textilställ blir ofta mer förstört.
Själv kör oftast med skinnställ utom när det är kallt och regnigt.

Jag skulle nog satsa på en glasfiberhjälm t.ex shoei raid II drygt 3000:-

Lågpris ryggskydd finns för 300 kronor (Biltema). Sedan finns märkes ryggskydd från t.ex Halvarsson och Danise för c:a 1200 kronor.
(Jätteviktig utrustning).

Ett tips är att gå till en handlare i närheten och berätta att du ska köpa all skyddsutrustning, de brukar kunna fixa till ett bra paketpris. Sen får du ju testa sakerna ihop också, mycket bra.

Ett tips är att gå till en handlare i närheten och berätta att du ska köpa all skyddsutrustning, de brukar kunna fixa till ett bra paketpris. Sen får du ju testa sakerna ihop också, mycket bra.

förstår din poäng, men tror du jag kan komma undan med dryga 8000 för fullutrustning hos handlare?

förstår din poäng, men tror du jag kan komma undan med dryga 8000 för fullutrustning hos handlare?

Svårt att veta, beror förstås på vad handlaren har inne. De vill ju gärna sälja saker som inte är av årets modell. 20% rabatt är inte särskilt ovanligt på ett helt set.

Det kostar dig ju inget att säga "ska fundera på det" om det blir för dyrt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph