Hjälp mig med ny stereo

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dax att byta stereo. Har en gammal Pioneer VSX6xx eller något sådant reciever med Proson 300w, lite för stora, högtalare. Hade tänkt byta till något som kanske kan ge liknande ljud, men som inte tar upp halva rummet (bor i korridor). Har väl kanske 5000.- att leka med så ge mig bästa tipset för de pengarna. Själva recievern är jag rätt nöjd med även om den är från hedenhös så kanske även enbart nya högtalare skulle räcka. Kan man få in en schysst kombinerad DVD/cd-spelare i priset är det också trevligt. Så ge mig ltie tips på vad jag ska ha.

Köp nåt skoj köp en PS3

Jag skulle köpa en Playstation 3 (den har en ok CD/DVD/Blurayspelare) samt ett par billiga Dynavoice Magic (995 kr inkl frakt fynda.se) :yoparty

kan också köpa tex Dynavoice M-65, inte speciellt stora golvhögtalare, bra ljud för priset (2000kr)

Köpa sateliterna, Dynavoice magic eller challenger? Hur är de? Lite smidigare i format... Något "tryck" eller blir jag besviken?

Om man vill ha ett sjysst surroundsystem är dessa några högtalare som är värda att fundera på då?

Går det att få i vitt eller?

Skaru köpa satelliterna rekommenderar jag en sub till, annars blir du troligen besviken på avsaknad av bas.

Skaru va utan sub, köp golvhögtalare för att få bas. Det räcker garanterat med Magic i ett studentrum, du får ett fint ljud samt att de är mer lättdrivna. M65 förefaller vara mera "diskohögtalare", jag har inte lyssnat dem dock. Men du kanske vill ha ett basigare ljud?

Jag hade ett par proson i samma storlek (Reality 62) i biorummet (20m2)kompletterat med en 10tum sub och det ljudtrycket var helt ok, diskanten till och med mycket bra. Tyvärr spräckte jag dem vid en karaokefest. Så nu har jag Yamaha NS777 som väger 25 kg/st för att flytta mera lyft, det är användbart vid ex fyllefester med ACDC karaoke. Barskåpet på våningen ovanför klirrar fint i takt med musiken. Men Prosonhögtalarna spelar luftigare/mer finlir.

(Jag bor i villa annars skulle jag inte ens tänkt på att spela så högt)

Lartes,

När man kollar på film så duger ofta ett billigt OnOff paket för några tusenlappar i ett lagom litet vardagsrum. Det funkar dock inge vidare att lyssna på musik-CD.

Ovan nämnda högtalare kan spela stereomusik så att det låter helt ok. I ett surroundsystem med en 5.1 förstärkare och sub så blir det en upplevelse.

... mitt första surroundsystem var ett sånt lågbudget med prosonhögtalare. Jag bodde i lägenhet och hade en sur granne som brukade klaga över ljudet som uppstod när jag pinkade i toaletten. När jag skulle testa satte jag på Jurassic III, och det gick välan bra men sen jävlar kraschade ett flygplan och det lät precis som om bokhyllan välte satan vad jag letade efter volymknappen på fjärrkontrollen...

Lartes,

När man kollar på film så duger ofta ett billigt OnOff paket för några tusenlappar i ett lagom litet vardagsrum. Det funkar dock inge vidare att lyssna på musik-CD.

Ovan nämnda högtalare kan spela stereomusik så att det låter helt ok. I ett surroundsystem med en 5.1 förstärkare och sub så blir det en upplevelse.

... mitt första surroundsystem var ett sånt lågbudget med prosonhögtalare. Jag bodde i lägenhet och hade en sur granne som brukade klaga över ljudet som uppstod när jag pinkade i toaletten. När jag skulle testa satte jag på Jurassic III, och det gick välan bra men sen jävlar kraschade ett flygplan och det lät precis som om bokhyllan välte satan vad jag letade efter volymknappen på fjärrkontrollen...

Jag är alltså ute efter ett kombinerat system kan man väll säga.
Alltså ett surroundsystem som jag kan lyssna på lite musik på.

Jag är inte ljudbög och jag bor i ett hyffsat bra isolerat radhus.
Men har renoverat hela huset och vill ha ett pra högtalare som helst är vita men framförallt snygga.

Då kanske du ha nått bra förslag?

Lartes, valet beror förstås på budget, men ett i mitt tycke snyggt vitt 5.1pianolack system hittar du här:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2473

komplettera med förstärkare t ex Yamaha RX-V 461
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2943

Systemet kostar tot ca 5500kr inkl frakt. Fråga så du får med högtalarfästen för vägg för 4 satelliter. Köp till högtalarkabel, billig 1,5 mm2 duger, samt en rca-kabel till subben.

En snygg montering kan välan sitta bra i det nyrenoverade huset? Vita kabelkanaler hittas billigast på Bauhaus (20 spänn/2 m) de e såna man skruvar, de självhäftande kan trilla ned.

(Jag antar att du redan har en dvdspelare. Du behöver förresten en optisk kabel mellan dvd'n och förstärkaren för att få ut surroundljud)

Lycka till ! :tummenupp

Last edited:
Lartes, valet beror förstås på budget, men ett i mitt tycke snyggt vitt 5.1pianolack system hittar du här:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2473

komplettera med förstärkare t ex Yamaha RX-V 461
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2943

Systemet kostar tot ca 5500kr inkl frakt. Fråga så du får med högtalarfästen för vägg för 4 satelliter. Köp till högtalarkabel, billig 1,5 mm2 duger, samt en rca-kabel till subben.

En snygg montering kan välan sitta bra i det nyrenoverade huset? Vita kabelkanaler hittas billigast på Bauhaus (20 spänn/2 m) de e såna man skruvar, de självhäftande kan trilla ned.

(Jag antar att du redan har en dvdspelare. Du behöver förresten en optisk kabel mellan dvd'n och förstärkaren för att få ut surroundljud)

Lycka till ! :tummenupp

Dom verkar sjyssta.
Men hur står dom sig mot ett Canton system eller ett BOSE?
Kollade på ett BOSE för 10" utan stärkare.

Är som sagt ingen ljudbög men ska man köpa så vill man ju ha sjysstare grejjer än grannen.

Så då räcker det med HDMI och en optisk eller?

Bose, vet inte vilket system du menar riktigt men min uppfattning är dyrt, med fin design och bra fjärr men uselt ljud. Jag tänker då mest på deras högtalarsystem med förstärkare, dvd och högtalare som e stora som en rubiks kub. Det duger till film, inte mer.

Canton gör riktigt bra högtalare liksom många andra märken. Äkta trä är förstås dyrare än MDF med fanér även om den ljudmässiga skillnaden är liten.

De e svårt att jämföra dem, provlyssning i rummet där du ska ha grejerna är det enda rättvisande, men ett besök på Hifiklubben är ju alltid kul!

Det finns många fabrikat så de e svårt att ge råd, låt design och budget styra, jag är rätt säker att du blir nöjd vad du än köper. Har man plats för riktiga fullregister fronthögtalare så ger det givetvis bättre ljud, och kompletterat med en sub så höjs mellanregistret. Se upp om du har en tjock-tv, de förvränger bilden om de står för nära.

(HDMI räcker ifall du har en sån ut från DVDn. Det är (vanligtvis) både ljud och bild i den)

Last edited:
Bose, uselt ljud.

. Det duger till film, inte mer.

Canton gör riktigt bra högtalare

De e svårt att jämföra dem, provlyssning i rummet där du ska ha grejerna är det enda rättvisande, men ett besök på Hifiklubben är ju alltid kul!

jag är rätt säker att du blir nöjd vad du än köper. Har man plats för riktiga fullregister fronthögtalare så ger det givetvis bättre ljud, och kompletterat med en sub så höjs mellanregistret.

Så det e bara att glömma BOSE eller? För jag tycker dom låter sjysst med det utseendet.

Man vad ska jag ha för Canton system?

Bor ju trots allt i ett radhus. Inte värt att skrämma grannarna bara för att jag vill kolla rulle.

Lartes: Hur mycket är budgeten på?

Typ max 10". Men det är absolut max.

Fan fundera på att slå till på dedär lilla satelitsystemet från proson, lyssnar fan sällan på musik o e rätt trött på stora golvhögtalare.

Ska man ska man ska man..gaah

Typ max 10". Men det är absolut max.

Kolla in KEF KHT-2005.2, har några år på nacken men står sig riktigt bra. För lite mindre pengar är Canton Movie 150 bra. Focal / Jmlab sib & cub är också helt ok. Dock finns inte dessa i vitt, men silver och svart. Kan även hittas på beg. marknaden.

Som förstärkare så kolla på Pioneer VSX, Yamaha RXV, Denon XX08 / XX07 bra, välj efter budget, har du inte behov av HDMI osv så kolla även beg. Man kan få en "värsting" från 03-04 för 3-5K idag.

BOSE gör bra högtalare men de som låter bra kostar därefter, finns bättre alt. under 10K.

Ett paketförslag till den ursprungliga frågan.
I och med att du bor i korridor och förhoppningsvis vill bo kvar där ett tag till kan det vara smart att satsa på ett par bra stativare för att sedan bygga ut med sub och ytterligare satelliter vid tillfälle.
Vill du även ha en DVD för de där 5000 (ca :tungan ) så ser mitt förslag ut som följer.
Högtalare: Monitor Audio Bronze 2 för ca 3200 kronor. En välbyggd stativhögtalare som ger mycket för pengarna. De ger inte en rejäl djupbas men vid tillfälle kan du komplettera med en sub. Recension: http://www.monitoraudio.co.uk/cms/uploads/userfiles/File/reviews/Bronze Ref/WHF BR2.pdf

Om du lägger till 700 på 5´budget får du en bra dvd som fungerar alldeles ypperligt som musikspelare också. Marantz DV4001 för ca 2500 kr, är välbyggd med kvalitetskänsla men framförallt ett riktigt bra ljud, ngt som inte är vanligt bland billigare DVD-spelare. Recension tillsamans med en del andra spelare: http://bildochljud.custompublish.com/index.php?cat=50611&kategori=54&testid=3115&p=50

Summa summarum 5700 kr och en bra grund att bygga vidare på vid tillfälle. :tummenupp
M.v.h. Ralf

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...