Hjälp mig hitta min drömhoj!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej,

Går i tankar att byta upp mig. Har för närvarande en Honda Hornet 600 2007. Är väldigt nöjd med hojen. Pigg, lätt och välbyggd maskin. Dock är den inte helt perfekt. Jag har följande utrustning:
- Handskydd
- Hugger
- Quickshifter
- värmehandtag
- toppbox

Jag har endast hoj som transportmedel, året runt. Har heller inget garage att parkera i. Därför söker jag följande:
- Hoj som kan ha all utrustning ovan
- gärna något runt 1000cc, vill ha något med bra drag
- halvkåpa eller helkåpa
- billig att försäkra, typ samma som min hornet eller lite mer
- insprut
- inte för ny och fin, parkerar utomhus
- möjlighet att montera rejäla sidoväskor
- moderat bränsleförbrukning vid lugn körning
- halvsportigt/sportigt chassi för go kurvtagning
-centralstöd eller möjligt att eftermontera

Finns min drömhoj? Alla tips mottages tacksamt!
 
Kolla på yamaha YZF1000R thunderace.

Väger inte mer än en mordern sporthoj.
Bromsar ut många morderna abs utrustade hojar utan att blinka.
Går utan bekymmer att köra på 0,4 i 90-100km trots förgasare.
Snabb 270km
Färdiga fästen för packväskor.
Är otroligt stadig oavsett hur mycket det blåser storm.
Man är nästan helt torr i ösregn då kåpan styr bort regn otroligt bra.
Helförsäkring ca 3000 med året runt påställning.


Enda möjliga nackdelen jag vet är mickro vibrationer vid ca 3000 rpm i klipponen.
 
Last edited:
Tack. Ser riktigt fin ut. Ska kolla vidare på den. Glömde dock ett par punkter.
-ABS
-gärna stor soppa tank
-Helst ganska lätt, under 240kg
 
Fram till "under 240 kg" lät det lite som en Honda VFR800, men där rök den.
 
VFR är intressant! Se min lista som önskemål. Kan tumma lite på vissa av dem om rätt hoj finns
 
Triumph sprint vet jag flera som gillar. ”rs” med halvkåpa och ”st” med hel. Ganska prick 240kg fulltankad, 20 literstank. En fördel är att de flesta sålts med modellspecifika sidoväskor, om man nu vill ha det alltså. ABS tror jag de flesta har, i alla fall från mitten av 00-talet.
 
Hej,

Går i tankar att byta upp mig. Har för närvarande en Honda Hornet 600 2007. Är väldigt nöjd med hojen. Pigg, lätt och välbyggd maskin. Dock är den inte helt perfekt. Jag har följande utrustning:
- Handskydd
- Hugger
- Quickshifter
- värmehandtag
- toppbox

Jag har endast hoj som transportmedel, året runt. Har heller inget garage att parkera i. Därför söker jag följande:
- Hoj som kan ha all utrustning ovan
- gärna något runt 1000cc, vill ha något med bra drag
- halvkåpa eller helkåpa
- billig att försäkra, typ samma som min hornet eller lite mer
- insprut
- inte för ny och fin, parkerar utomhus
- möjlighet att montera rejäla sidoväskor
- moderat bränsleförbrukning vid lugn körning
- halvsportigt/sportigt chassi för go kurvtagning
-centralstöd eller möjligt att eftermontera

Finns min drömhoj? Alla tips mottages tacksamt!

Din drömhoj finns och heter BMW R1200ST.

Du får sälja quickshiftern men det finns å andra sidan typ 110 Nm vid 5500 rpm så du slipper i alla fall växla hela tiden. 110 hk räcker långt. Kardan. Bromsar som slår det mesta nästan oavsett hojtyp. Kostade mig 1700:-/helår helförsäkring med stora XL-paketet.

40.000 köper en rätt fin. Hojen väger 207 kilo torr och är både sportig och bekväm. Jag har kört den på 0,37 l/mil över 40 mil, visserligen i Norge.
 
TACK för alla tips!! Flera av hojarna ni tipsat om har jag sneglat på. Dock hade jag inte ens hört talas om Triumph sprint. Den verkar helt perfekt. Kan någon racka ner lite på den så jag får en mer balanserad bild?:D
 
Jag hade liknande krav som dig och valde en FJR1300. Helkåpa, insprut, ABS, billig försäkring, sidoboxar+toppbox, kardan, handvärmare och centralstöd. Alla dessa var krav från mig och den uppfyller det galant.
 
TACK för alla tips!! Flera av hojarna ni tipsat om har jag sneglat på. Dock hade jag inte ens hört talas om Triumph sprint. Den verkar helt perfekt. Kan någon racka ner lite på den så jag får en mer balanserad bild?:D
Här har du 1050:an. Från 2005/06 någonstans och framåt har den ABS. Quickshifter får du nog glömma. Eller köpa till och eftermontera.
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-st-1050/

En äldre 955:a är också trevlig, men saknar ABS. Gammal men fortfarande rätt snabb, och billig. Har haft min i 8 år, men den går ut på Blocket i vår (har köpt en TigerSport 1050).
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-st/
 
Honda CBF1000 (F/FA).
Osexig och underskattad och antagligen ingens drömhoj, men en rejäl och kompetent brukshoj...
 
Z1000SX vore mitt tips. Faller säkert på något krav, men jag gillar den + GSX S 1000F.
 
Glöm Quickshifter på Triumph.
Visst går det att montera Quickshifter men de äldre Triumph växellådorna håller inte med Quickshifter.
Osäker på när Triumph växellådorna fixades för QS men tippar omkring 2016/2017.
Och en så ny Triumph faller väl bort för dig.
Vad det gäller de äldre Triumph 955 hojarna så har de cylinderfoder av Aluminium med Nicasil och när Topplockspackningen börjar läcka och det är dags för ny Topplockspackning så måste alla cylinderfodren dras ut samtidigt och sättas tillbaka med nya packningar, dvs en rätt rejält jobb för du måste ju plocka ut vevaxel och kolvar för det här jobbet.
Låter intressant ? I så fall PMa mig. Min har bara gått dryga 6000mil.
Och stora 6000mil servicen är gjord. :)
Vill du ha lite strul, Köp en Yamaha, Honda eller Suzuki.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Kanske en Suzuki V-strom ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_V-Strom_1000
 
Last edited:
.....Vad det gäller de äldre Triumph 955 hojarna så har de cylinderfoder av Aluminium med Nicasil och när Topplockspackningen börjar läcka och det är dags för ny Topplockspackning så måste alla cylinderfodren dras ut samtidigt och sättas tillbaka med nya packningar, dvs en rätt rejält jobb för du måste ju plocka ut vevaxel och kolvar för det här jobbet. Låter intressant ? I så fall PMa mig. Min har bara gått dryga 6000mil.
.....
Ha-ha.... Du är ju en verklig hojsäljare, Comeback! :D
Först förklarar du hur j*kla jobbigt (dyrt) det kommer att bli, i nästa andetag säger du "köp min". :D
 
Glöm Quickshifter på Triumph.
Visst går det att montera Quickshifter men de äldre Triumph växellådorna håller inte med Quickshifter.
Osäker på när Triumph växellådorna fixades för QS men tippar omkring 2016/2017.
Och en så ny Triumph faller väl bort för dig.
Vad det gäller de äldre Triumph 955 hojarna så har de cylinderfoder av Aluminium med Nicasil och när Topplockspackningen börjar läcka och det är dags för ny Topplockspackning så måste alla cylinderfodren dras ut samtidigt och sättas tillbaka med nya packningar, dvs en rätt rejält jobb för du måste ju plocka ut vevaxel och kolvar för det här jobbet.
Låter intressant ? I så fall PMa mig. Min har bara gått dryga 6000mil.
Och stora 6000mil servicen är gjord. :)
Vill du ha lite strul, Köp en Yamaha, Honda eller Suzuki.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Kanske en Suzuki V-strom ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_V-Strom_1000


Steffe har berättat att det blir problem om man kör Triumph! :7peta
Är det sådant han menar:va

Nu har jag visserligen inte en Sprint RS utan en Daytona. Ungefär samma hoj med 955-motorn. Samma dåliga kvalitet som RS men med mer hästar och bättre fjädring. :tungan

Nu har den bara körts lite över 20 000 mil så problemen har inte uppstått än... :rodnar
Kan det vara bankörningen som håller den, och dess förare, frisk? :)

Helkåpa är gott kyliga och regniga dagar! :tummenupp
Berlevåg.jpg
 
Fz1 N eller S beroende på hur pass viktigt vindskyddet är för dig är 2 riktigt bra modeller. Även Thunderacen är bra. Äger båda modellerna. Ska du pendla mycket motorväg så är kåpan rekommenderad från Fz1S eller Thundern. Ska du köra mycket landsväg så är fz1n roligare. Ja där är lite vibrationer på thundern men det är lågt i varvtalen. Jag försäkrade en Thunderace för 6000:- hel/hel på 25 års ålder. Så den är klart värd en kik. :tummenupp
 
Steffe har berättat att det blir problem om man kör Triumph! :7peta
Är det sådant han menar:va

Nu har jag visserligen inte en Sprint RS utan en Daytona. Ungefär samma hoj med 955-motorn. Samma dåliga kvalitet som RS men med mer hästar och bättre fjädring. :tungan

Nu har den bara körts lite över 20 000 mil så problemen har inte uppstått än... :rodnar
Kan det vara bankörningen som håller den, och dess förare, frisk? :)

Helkåpa är gott kyliga och regniga dagar! :tummenupp
View attachment 452589

GRATTIS ! :)

Min Sprint RS är väl ett Måndagsexemplar.

Till Tegel1432, kanske behålla Hornet ?
Allt större blir tyngre och jobbigare att hantera när det är halt.
Och du kör i alla väder.
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top