Hjälp mig felsöka samt frågor om bromsbänk

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har varit på yamaha center idag igen. Det kördes ca 10 repor, men hojen ville inte ladda mer än 1kg. Kör med pysventil på matning till wastegaten. Dom hade skruvat ut den max men fortfarande bara 1kg.

Vill minnas att när jag varit ute o kört, (förra året när jag hade mätare monterad) att jag noterat 1,5bar

Vid 1 bar gav den 279hp och 221nm vid 9800rpm, afr spik rak på 13.0 mellan 7-10000rpm( Yamahas bänk)

I anderssons bänk blev de 289hp och 247nm vid 7500rpm vid 1 bar, vi försökte aldrig höja trycket mer där. Samt skit kass afr

Hur kan det bli så här:död:död

Jag har snöat in på att yamaha centre har för lätt rulle, och därför vill hojen inte bygga mer ladd. kan jag ha rätt, eller bör jag leta efter andra fel?

Andersson får jätte gärna svara i tråden

Trycksätt systemet med tryckluft o kolla efter läckage.

Vad har du för wastegate? den kanske öppnar på avgasmottrycket.

Märkligt om lambdakurvorna varierar om du inte gjort nåt sen förra bänkningen.

Trycksätt systemet med tryckluft o kolla efter läckage.

Vad har du för wastegate? den kanske öppnar på avgasmottrycket.

Märkligt om lambdakurvorna varierar om du inte gjort nåt sen förra bänkningen.

Tial wastegate

har bestyckat om ifrån 130 till 120, ifrån andersson till yamaha

Trycksätta får jag ev testa, skall ut o köra med laddtrycksmätare imån och se om jag även på gatan max får 1kg

Prova den på gata med mätare monterad och se vad som händer? Vad är det för pysventil? En sån där liten en till tryckluftsapplikationer i änden på en slang från ett t-kors funkade inte så bra när jag provade iallafall. Ökade max 2 hekto från stängd till helt öppen ventil. För litet hål. Men du har kanske inte en sådan? Och det finns ju säkert olika också... sen bytte jag till en Apexi AVC-R och det funkar kanon :)

Hur gjordes lambdamätningen i dom olika fallen? På fast position i ditt avgasystem eller med ett rör som förs in bakifrån:tungan?

Sånna enkla laddtrycksstyrningar funkar inte i bänk helt enkelt

När turbon närmar sig sin maxgräns och med lös wastgatfjäder så blir det så

På gatan blir det en helt annan femma

Inte helt ovanligt att man glömmer justera ner laddet inför provkörning på gata

det brukar bli spännande

Enklast är att fjädra på wastgaten vid bänkörning

Eller mottryck på baksidan , men inte heller det stämmer matematiskt vid bänkkörning

Samma med Peter P s Hayabusa när vid bänkade sist väldigt mycket mottryck för att uppnå högre ladd

Sånna enkla laddtrycksstyrningar funkar inte i bänk helt enkelt

När turbon närmar sig sin maxgräns och med lös wastgatfjäder så blir det så

På gatan blir det en helt annan femma

Inte helt ovanligt att man glömmer justera ner laddet inför provkörning på gata

det brukar bli spännande

Enklast är att fjädra på wastgaten vid bänkörning

Eller mottryck på baksidan , men inte heller det stämmer matematiskt vid bänkkörning

Samma med Peter P s Hayabusa när vid bänkade sist väldigt mycket mottryck för att uppnå högre ladd

Okidoki, får köpa en starkare fjäder. Finns säkerligen att köpa ifrån Tial.

Kan du utveckla "På gatan blir det en helt annan femma"

Tack på förhand

Fredrik

Okidoki, får köpa en starkare fjäder. Finns säkerligen att köpa ifrån Tial.

Kan du utveckla "På gatan blir det en helt annan femma"

Tack på förhand

Fredrik

Tror det är guld i fjädrarna, och man var tvungen att ha två stycken för att få 1,5bar. 395sek st:död

Testkörde idag, och den laddar mer än 1 bar ute i det fria

Tror det är guld i fjädrarna, och man var tvungen att ha två stycken för att få 1,5bar. 395sek st:död

Testkörde idag, och den laddar mer än 1 bar ute i det fria

395:-/st! :gnissla Jävelen. Tur jag använder pirat 50 mm wg. En sån där hks-style. Funkar kanon och 80 kr/st för fjädrar :) Men Tialfinish har den inte.

395:-/st! :gnissla Jävelen. Tur jag använder pirat 50 mm wg. En sån där hks-style. Funkar kanon och 80 kr/st för fjädrar :) Men Tialfinish har den inte.

skall man vara fin så får man lida pin:brinnerup

Tycker fortfarande att det är konstigt att det skiljer så mycket imellan de två bromsbänkarna:va

Vad är det som du tänker på att det skilljer??

Effekten och vridet eller AFR??

Det jag vet när vi kör bilar är att vi har bara fått ut det sista av laddtrycket på den högsta växeln ibland. För innan finns det inte tillräckligt med motstånd.

skall man vara fin så får man lida pin:brinnerup

Tycker fortfarande att det är konstigt att det skiljer så mycket imellan de två bromsbänkarna:va

Om du tänker på Mätningen i min bänk som förmodligen var en icke uppbackad översvängning = 0 i värde tyvär

I mellan allt strul och bränsleläckage så blev det inte mycket att
stå på tyvär

Du har ju långt att åka men jag har ju erbjudit dignågra gratisrundor då du fått Mcn att funka

Peter

Om du tänker på Mätningen i min bänk som förmodligen var en icke uppbackad översvängning = 0 i värde tyvär

I mellan allt strul och bränsleläckage så blev det inte mycket att
stå på tyvär

Du har ju långt att åka men jag har ju erbjudit dignågra gratisrundor då du fått Mcn att funka

Peter

Trodde att svängen med 300 någonting med kopplingsras inte hade något värde. 287hp vid 7700 hade jag trott var en sann mätning.

Och att yamahas mätning vid 9800 279hp med mycket bra afr inte stämde.

Det finns mycket för en amatör som mig att lära sig

Hade jättegärna åkt upp med dom nya fjädrarna och testkört igen, men jag har tyvärr knappt råd att torka mig i röven just nu

Bifogat

• vem fan har pengar.jpg
    vem fan har pengar.jpg
    200.4 KB · Visningar: 63
Trodde att svängen med 300 någonting med kopplingsras inte hade något värde. 287hp vid 7700 hade jag trott var en sann mätning.

Och att yamahas mätning vid 9800 279hp med mycket bra afr inte stämde.

Det finns mycket för en amatör som mig att lära sig

Hade jättegärna åkt upp med dom nya fjädrarna och testkört igen, men jag har tyvärr knappt råd att torka mig i röven just nu

Fy helvet, du har ju inte ens öl :skrämd

Snyft, och snart är saften slut:död

Men det är bara 24 dagar kvar till lön:näsblod

Ish Ish :gnissla
Jag hoppas du får ordning på frågetecknen. Själv är jag ingen klippa på turbohojar. Men vad gäller laddtryck kontra belastning och rullens vikt, så kan jag känna igen fenomenen från marindieslar med turbo. De får också dålig vridmomentutveckling om det är för lätt last. Bildligt talat blir det som att vevaxelvarvtalet springer ifrån turbovarvtalet när varvtalet stiger för snabbt, plus att motorstyrningen tenderar att reglera på gammal information. Men det är kanhända inte det fenomenat det rör sig om här. Lärorik tråd iaf!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...