Hjälp mig att förstå!

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Hur skulle ni beskriva en person som hojåkare som är på detta sätt som jag kommer framföra nu. Vill helst ha seriösa svar om det rör sig om en sjuk människa eller om ni är likadana.
1. Han tvättar motorcykeln trots att den inte är skitig, kan som mest vara lite damm på den, detta normalt efter varannan åktur.
2. Han smörjer kedjan efter varje eller varannan åktur, max 5 mil kan det bli innan kedjesmörjning.
3. Han vaxar hojen minst en gång i veckan.
4. Han kör max 100 mil per säsong.
5. Han kan börja få spel om det regnar på hojen, om den är nytvättad så kan han se väldigt deprimerad ut när det kommer några regnstänk på den, han får då panik och vill köra in den i garaget så snabbt som möjligt.
6. Han är absolut ingen pedant människa om man tänker på att lägenheten oftast är ostädad och skitig.
7. Han är livrädd för att åka bakom lastbilar då dom har en tendens att spotta ut stenskott på hojen.
Ja ni förstår vad jag menar, observera att jag överdriver inte med nåt. Nämner inga namn så ingen nämnd ingen klämd, personen i fråga är inte ens reggad här på sporthoj så känn er fria att skriva era kommentarer fritt. Hur tänker ni, är ni likadana eller har ni nåt gemensamt med denna grabb? Och nej, det är inte mig det handlar om.

Last edited:
att hojen är det viktigaste i hans liv.

Seriöst det fattas en flickvän och hojen är substitut för det. Dock är det knas om han har flickvän då kommer hon tappa intresse efter ett tag i honom och dra.

Allt stämmer perfekt bortsett från att man tvättar oc vaxar sina hobbyfordon efter varje körning!

Beror väl lite på vilken hoj det gäller. Skulle jag köpa hoj så är det ju precis sånt där jag skulle kunna tänka mig att betala lite extra för. Han ser efter sin investering och ger den kärlek bara. Att det övergått i mild mani tror jag är ganska vanligt när det gäller hobbyfordon.
Känner till en människa som gnuggar sin geggmoppe med tandborste.. Det tycker jag dock är över gränsen.:dummer

[SUP][/SUP]Vad har han för hoj och har han tänkt sälja den snart? Isåfall är jag spekulant! :lol

Det är väl kul med någon som bryr sig om sin hoj och tar väl hand om den så länge det inte går ut över en försakad flickvän/frun/barn och så vidare med pk-friskrivningar...

Jag önskar jag hade en släng av det där eftersom jag tenderar att mycket hellre köra med min hoj än tvätta den.

Personen i fråga verkar lite överdrivet pedantisk om sin hoj om du frågar mig.

Själv kör jag även när det regnar, tvättar när hojen ser för skitig ut (1-2 ggr i månaden kanske). Smörjer kedjan sparsamt ungefär var 25:e mil (i samband med tankning) och gör ren den ibland. Just den här hojen vaxar jag inte då det är matt lack på den, innan dess var det ungefär varannan tvätt.
Kör mellan 500-1000mil per säsong.

Att han är rädd om det han har investerat stora besparingar i:)
Sedan kommentaren att han saknar kärring och har hojen som substitut är bullshit! Kvinnlig fantasi kallar jag det:D
Hojen kommer alltid att sättas högre än tanten:tuttar

Mina hojar sköter jag också om på liknande sätt:yoparty

Kan tillägga att det inte rör sig om nån ensamvarg utan socialt kompetens. Han har inga problem med tjejer. Utan det är själva vården av motorcykeln som jag personligen tycker är lite överdriven. Kul att ni tycker lite olika allihopa. Det är som sagt intressant att höra hur andra sköter om sina motorcyklar :)

[SUP][/SUP]Vad har han för hoj och har han tänkt sälja den snart? Isåfall är jag spekulant! :lol

Det är väl kul med någon som bryr sig om sin hoj och tar väl hand om den så länge det inte går ut över en försakad flickvän/frun/barn och så vidare med pk-friskrivningar...

Jag önskar jag hade en släng av det där eftersom jag tenderar att mycket hellre köra med min hoj än tvätta den.

Det är en svart 2010 R1 "uttagen 2012-04" som han faktiskt har till salu :) Den som är intresserad kan ta kontakt med mig. Kan säga att den inte har gått mer än 102 mil och är i mint condition+. Men denna tråd handlar inte om det :)

Last edited:
Jag tänker att han kommer bli grymt besviken när han väl säljer och ser att all knullputs inte är värt så mycket i andras ögon som i hans.

Putsbög/Ducatist! :p

Usch fy fan får lite ångest av att läsa din text:4skrika. Har kostat mig alldeles för många förhållande och då är jag långt ifrån så pedant som han:glömdet

att hojen är det viktigaste i hans liv.

Seriöst det fattas en flickvän och hojen är substitut för det. Dock är det knas om han har flickvän då kommer hon tappa intresse efter ett tag i honom och dra.

Njae, han spenderar inte så mycket tid med motorcykeln förutom när den ska tvättas :)

Sköter nog om hojen på en rätt rimlig nivå...

Undviker att köra i allt för jävligt väder och på dåliga grusvägar. Tvättar hojen när det börjar vara mer flugor, knott och mygg än lack på kåpan eller när framskärmen är mer sand och lera än plast. Kedjan tvättar jag också och smörjer efter varje tvätt.

Utöver det kollar jag bara ringtryck och kedjespänning lite då och då. Annars är det olje- och filterbyte 1-2ggr per säsong utöver vanlig service.

Det är en svart 2010 R1 "uttagen 2012-04" som han faktiskt har till salu :) Den som är intresserad kan ta kontakt med mig. Kan säga att den inte har gått mer än 102 mil och är i mint condition+. Men denna tråd handlar inte om det :)

Skön hoj men jag måste krypa till korset och erkänna att det inte var en helt seriös kommentar att jag var spekulant :)

Det du beskriver anser jag vara fullt normalt,varken mer eller mindre. Huvudsaken man har koll på cykeln utan att missköta den och ta hand om den. Det är också intressant att dom andra motorintresserade jag känner som verkligen sköter om sina hojar eller bilar kallar honom för putsbög.

En klåddas.
Min erfarehet av sådana personer är att han antingen kommer att sluta med motorcyklar eftersom det blir för omständigt, eller köpa hojjar, putsa upp dem, provköra, sälja.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT