Hjälp men beräkning

Det här är bara en gissning men om trycket är lika i hela systemet så borde det väl vara 10n som trycker stora cylindern oxå eller.
Däremot kan jag tänka mig att Newton per cm ändras.
Men jag gissar bara, är det nån som vet vill jag oxå veta...

Trycket är lika, N/mm2, Därför blir tryckkraften proportionell mot ytan. 10 ggr diam == 100 ggr yta == 100 ggr kraft == 1/100 ggr förflyttning. 'vad man förlorar i väg vinner man i kraft'.
Det är samma volym vätska som flyttar på sig. ok ?
/u

Ja, arean på kolvarna får ju inte förhållandet 1:2 om du har diametrar i förhållande 1:2.

EDIT: Som förklaring att U.L's 10 ggr ökning på diametern ger 100 ggr ökning av arean.

/J

Last edited:
Gixxer Rolle skrev:
Det är lysande, då har jag rätt men är det någon som kan skriva ned formlerna så blir jag jätte glad :D
Sorry, men du räknade en faktor 10 fel (om jag läste rätt)...

F2/A2 = F1/A1, Fx kraft på kolv x, Ax arean f kolv x.

Eller för runda kolvar m diam Rx: F2 = F1*R2**2/R1**2

10 ggr i diameter ger 100 ggr i kraft. O vägen 100 ggr mindre.
Det kan ju inte dyka upp mer volym i ena kolven än vad du trycker ur den andra.

Ex. bromspadsen rör sig knappt alls fast kolven i handtaget rör sig en bra bit.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Sorry, men du räknade en faktor 10 fel (om jag läste rätt)...

F2/A2 = F1/A1, Fx kraft på kolv x, Ax arean f kolv x.

Eller för runda kolvar m diam Rx: F2 = F1*R2**2/R1**2

10 ggr i diameter ger 100 ggr i kraft. O vägen 100 ggr mindre.
Det kan ju inte dyka upp mer volym i ena kolven än vad du trycker ur den andra.

Ex. bromspadsen rör sig knappt alls fast kolven i handtaget rör sig en bra bit.
/u

Ok jag börjar och haja nu men jag har bara räknat med faktor 10 fel på rörelsen och rätt på kraften, stämmer det :confused:

Problemet som jag står inför är att polaren har monterat ett braking 4-kolvsok på sin CRF450 och handtaget är svampigt alltså JÄTTE svampigt. Systemet är urluftat på alla möjliga sätt trycka bakvägen, suga ur vätskan och vanlig luftning, hållt upp oket mm. han har även provat en ennan (likadan) huvudcylinder med samma resultat. I kväll får han låna en huvudcylinder från en sporthoj för att se om det är original cylindern som är för liten(2-kolvs ok kontra 4-kolvs ok).
Men om original huvudcylindern är för liten så att "slaglängden" på broms oket är för kort så borde väll handtaget bli stumt om man pumpar ett antalgånger dvs pumpar ut kolvarna i oket, men det blir inte stumt. Några förslag???

Nä, 10 N o 100 N: 10 ggr ok ? 1 cm o 1 mm: 10 ggr ok ?
Inte 100 ggr nånstans så långt ögat ser (inte så bra syn men iaf).

Nja, bromskolven ska ju åka tillbaka lite (mha gummitätningarna) och det kan vara för mkt. Jag vet inte. Räkna på totala bromskolvsytan nu o då. Skiljer det mkt så kan det vara förklaringen till trasslet. Men framförallt borde handtaget gå i botten; gör det det ?
/u

Vet inte kolvdiametrar på CRF, men till min bergare så är det 10 mm för huvudcylendern och det räcker fint till 2 kolvar....fyra kolvar icke, så det blev snällt att gå och köpa en 13 mm huvudbromscylinder.

Man akn inte pumpa ut kolvarna eftersom dom går tillbaks litegrann varje gång man släpper tillbaks handtaget.

ulf_lundin skrev:
Nä, 10 N o 100 N: 10 ggr ok ? 1 cm o 1 mm: 10 ggr ok ?
Inte 100 ggr nånstans så långt ögat ser (inte så bra syn men iaf).

Nja, bromskolven ska ju åka tillbaka lite (mha gummitätningarna) och det kan vara för mkt. Jag vet inte. Räkna på totala bromskolvsytan nu o då. Skiljer det mkt så kan det vara förklaringen till trasslet. Men framförallt borde handtaget gå i botten; gör det det ?
/u

Jag fattar, nu är jag bara trött och kan inte läsa själv. Tack för hjälpen :hej

Fråga Braking vilken diameter på huvudcylindern de rekommenderar. Varför göra på något annat sätt?

/J

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...