Hjälp Mej

Eagle67

Vill ha asfalt på knäna
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag ska registreringsbesikta min hoj den 6april.Problemet är att den bara har gått 472mil och den måste ha gått 600mil för att jag ska slippa momsen.Jag har provat att ställa up den på depåstöd och kört lite....men hojen började koka efter ett tag.Är det nån som har lust att låna ut sin hastighetsmätare åt mej så att jag kan besikta hojen......eller är det nån som har en annan lösning???

Det var nån annan stackare som hade samma problem, förklaringen finns i nån tråd här på sporthoj. I korthet gick det ut på att mha borrmaskin "köra hojjen" dom milen som behövdes.

//P

Eagle67 skrev:
Jag ska registreringsbesikta min hoj den 6april.Problemet är att den bara har gått 472mil och den måste ha gått 600mil för att jag ska slippa momsen.Jag har provat att ställa up den på depåstöd och kört lite....men hojen började koka efter ett tag.Är det nån som har lust att låna ut sin hastighetsmätare åt mej så att jag kan besikta hojen......eller är det nån som har en annan lösning???

Så här ser mina mätare ut , medans dina alltså är digitala.
Synd att det inte gick med mina då :huvet

Bifogat

• mina mätare.jpg
    mina mätare.jpg
    7.8 KB · Visningar: 22
Det enklaste vore väl att köra 128 mil, som sagt. Du har ju ett tag på dig.

Eagle67 skrev:

Köp på skroten annars. Lär ju tyvärr få lägga ut 2000-3000.

Eagle67 skrev:

Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj men på min TL1000S så tog hastighetsmätaren signalen från en platta med 4 klackar på som satt på utgående axel från växellådan.

Kan du inte bara ta den plattan (om det nu ser lika ut) eller något annat som ger impulser till givaren och sätta i en borrmaskin och köra upp de mil som behövs?
Den här tekniken har vi i alla fall använt oss av på en bil då den behövde gå 4000 mil lite snabbt p.g.a. ”skattetekniska” skäl.
Borrmaskin på ÖB med ett års garanti, 169:- Sen är det bara att ösa på. Bilen gick 260 km/h i en vecka i streck med borrmaskin. Två borrmaskiner dog men med garanti var det bara att byta. :tummenupp

Men jag undrar om det inte går att hävda att man bytt mätare, det finns väl inget lagkrav som säger att din mätare måste vara den som fordonet levererades med från fabrik. Jag tror inte ens att det måste finnas kilometerräknare, bara hastighetsmätare. Kan vara värt en koll tycker jag.

står det något miltal i de utländska papprena? kan ju verka mystiskt vart cykeln gått över 100 mil i så fall....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT