Hjälp med värdering Husaberg

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej!

Jag var o kikade och testade en Fs650 04:a igår. Den såg helt ny ut, inte ens en gnutta oxidation på nån skruv osv och helt kliniskt ren. MEN den hade gått 147 timmar och nästan 1000mil utan att han öppnat motorn över huvud taget... Vad tror ni, blir det dyrt att renovera den snurran? Den lät helt ok, inget skrammel eller rassel (ja mer än vanligt då..) Den gick ok med, men jag blev lite besviken, har ju haft 02:or innan och alla säger att 04:or går mkt bättre. Den här kändes lite tam på låg- och mellanvarv. Hoppas detta var bestyckningsrelaterat eller kanske pga sliten kolv, stort ventilspel eller annat? 02:an hade ju bra punsch redan från tomgång, den här kändes mer som en 450.. Såå vad tror ni, skambud på den eller leta annan hoj? :näsblod

Allt beror på priset. Själv är jag inte ledsen åt att meka så hade det bara vart rätt pris till omständigheterna så hade jag slått till. Hade inte kört något mycket mer med den hojen utan översyn av motorn.

Det saknade bottendraget beror nog som du säger på för stort ventilspel och/eller sliten kamkedja. Kolven behöver du nog inte vara orolig över om han bara skött övriga servicear som han ska. Vilket du ska se till att han HAR gjort!
Be att få lossa kamkedjesträckaren och kolla kamkedjan! Det är ju ingen avancerad procedur egentligen, är den väldigt slapp så kan du lita på att det är den som ger det sämre bottendraget!

Fö. Håller jag med philsson

Hsb-Chrille skrev:
2433378 Det saknade bottendraget beror nog som du säger på för stort ventilspel och/eller sliten kamkedja. Kolven behöver du nog inte vara orolig över om han bara skött övriga servicear som han ska. Vilket du ska se till att han HAR gjort!
Be att få lossa kamkedjesträckaren och kolla kamkedjan! Det är ju ingen avancerad procedur egentligen, är den väldigt slapp så kan du lita på att det är den som ger det sämre bottendraget!

Fö. Håller jag med philsson
kan du förklara hur man kollar kamkedjan lie snabbt gärna lite bilder

nisse skrev:
2433867 kan du förklara hur man kollar kamkedjan lie snabbt gärna lite bilder
Enkelt förklarat. Här har du en bild på min motor, ifs gamla motorn men själva spännaren ser likadann ut på de nyare också vad jag vet och sitter för övrigt på samma ställe. Ringat in den i rött.
pict2414.jpg

Du lossar först den skruven som är ytterst i mitten om man säger så kommer det ut en fjäder. När du fått ut fjädern så skruvar du loss de 2 andra skruvarna som håller fast spännaren så får du ut den utan problem och då ser den ut som nästa bild.
spnnaren.jpg

Här har du spännaren, det är olika hack på den som klickar i efterhand som kedjan blir dålig. På min spännare är det 15 hack tror jag totalt så räkna på hur många hack som har gått / är kvar på spännaren. Du förstår hur den fungerar när du väl tagit isär den.

Ja det får nog bli en annan hoj eftersom man får plocka ner skiten direkt om man köper den.. Man vill ju köra lite innan renovering iallafall. :va
Förresten en fråga till när jag ändå skriver, bromsoket som sitter på Fs-04 är ju ett beringer 6-kolvsok. Fästet i gaffelbenet till detta är väl av samma typ som tidigare modeller? (Vill ju att mina endurohjul och bromsar ska passa smidigt..) Enda skillnaden är väl axeln som är grövre? Bara senare med radial-ok som det blir lite struligare?

Vad begärde han för hojen! En -04 ligger ungefär runt 50000 på blocket. Då har den gått 30-50 tim och är servad. Den här skulle jag nog inte ge över 40000 för.

*/ ?>
Back