Hjälp med sulor till ZXR 750

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Hjälp med sulor

Nu börjar det bli vår ute och det är dags att trycka på nya sulor på nya hojen. Det är en ZXR 750 -92 jag har, som det för närvarande sitter fram Bridgestone BT020 120/70 och bak Bridgestone BT020 180/55

Jag kör trots allt ganska lugnt och önskar att däcken håller ett tag. Kör inget på bakhjulet eller burnar, men tycker det är kul att lägga ner hojen vid tillfällen. Vill kunna använda hojen som brukshoj och därför ska däcken "fungera" vid regn. Åker en hel del längre sträckor, blandad körning helt enkelt.

Jag har funderat på Bridgestone BT012 både fram och bak, istället för BT020, eftersom jag läst att BT012 är mjukare på sidorna vilket ger dem bättre grepp i kurvor, samtidigt som de fungerar vid regn.

Vad anser du om detta? Och har du kanske något annat förslag till några passande däck?

Tack på förhand! :tummenupp

Last edited:
Ingen som har några synpunkter på de här däcken eller som kan komma med förslag på andra? Jag har läst det som finns att läsa om dem och nu vill jag istället höra era synpunkter. Vill beställa snarast möjligt! :)

Kentamannen skrev:
Ingen som har några synpunkter på de här däcken eller som kan komma med förslag på andra? Jag har läst det som finns att läsa om dem och nu vill jag istället höra era synpunkter. Vill beställa snarast möjligt! :)

Så länge du inte kör på bana med hojen kvittar det nästan vilka av däcken du köper. Både BT020 och BT012 är bra däck där BT020 är ett bättre regndäck och som kommer ge dig fler mil per krona. BT012 är det lite sportigare däcket som har aningen bättre grepp fast kanske ger lite färre mil per krona.

Frågan är sålunda hur hårt kör du på gata och kommer du köra mycket i regn?

Vill inte kapa tråden, bara komplettera frågorna..
Jag har inför kommande säsong lagt på för mig helt obekanta BT010 fram och BT020 bak, mest för att jag varit väldigt nöjd med både livslängd och grepp med andra Battlax-däck.
Hur är BT010, vad kan jag vänta mig i vått och torrt? Hojen är ju ganska tung, därav valet av lite mer touringbetonat bakdäck.

Ugluk skrev:
Vill inte kapa tråden, bara komplettera frågorna..
Jag har inför kommande säsong lagt på för mig helt obekanta BT010 fram och BT020 bak, mest för att jag varit väldigt nöjd med både livslängd och grepp med andra Battlax-däck.
Hur är BT010, vad kan jag vänta mig i vått och torrt? Hojen är ju ganska tung, därav valet av lite mer touringbetonat bakdäck.

Så länge man kör på gata och inte smiskar stenhårt på vägarna under extrema nerlägg så går det köra på nästan vad som helst. Jag körde själv på gata med BT-010 för ett gäng år sedan och de funkade bra där såväl som på någon bankörning. 12:orna har jag själv inte kört med, men de ska ju vara bättre grepp i som sagt tidigare.

Inga däck som säljs idag är ju direkt dåliga. Frågan är ju vad man tycker de ska få kosta, hur hårt man kör och hur bra regnegenskaper man vill ha? F ö tycker jag det är främst på banan som man verkligen känner någon ordentlig skillnad på däcken. Främst vad gäller grepp, tid innan de uppnår bra grepp hur de uppför sig när de släpper och hur de känns vid nerlägg, etc.

Jag har kört 4700mil på olika Bridgestonedäck (köper dom billigt :) ), BT010, BT020 och nu senast BT012. BT020 däcken är helt ok med en livslängd på c:a 1000mil bak och 1400 mil fram vid "blandad" körning. Dock upplevde jag BT020 som lite halkiga vid regningt och kallt norrlandsklimat.
BT010 däcken gav bättre fäste vid alla underlag och gav hojen en precisare och snabbare styrning. Livslängden låg "bara" på c:a 700mil bak och 900mil fram. Framdäcket hade nog hållt ihop 200mil till om det inte vore för att dom blev knepigt slitna med ordentliga "hälar" i mönstringen.
BT012 (inte BT012ss) är mina favoriter hittils. Jag lade på en omgång inför min första bankörning och kan bara säga att fästet är toppen i alla väglag, styr bra och känns "tryggt" i alla lägen. Bakdäcket har rullat 600mil och har c:a 200mil kvar innan det måste bytas, fram har gått 800mil och har också det c:a 200mil kvar att leva.

Det var min lilla recention, vad den nu kan vara värd....

/M

Allt beror ju emellertid på hur man kör.

Jag tänker inte lista alla däck jag kört på, men genom åren så har jag provat en del och haft bl a följande statistik på bakdäck:

Metzeler MEz02: 900 mil (Mjae...)

Bridgestone BT-010: 600 mil (Allround-däck.)

Pirelli Dragon: 500 mil

Michelin Pilot Sport: 500 mil (Ett av de bättre gatdäcken IMHO. Funkar kanon på såväl väg som bana. Dessa eller Rennsport skulle jag välja för den som vill kunna köra hårdare gatkörning parat med någon bankörning. Rennsport har jag dock aldrig kört med själv.)

Michelin Pilot Race: 400 mil (Grymt sköna med superbt grepp, dock snorhala innan de är varma. Rekommenderas INTE för gatkörning.)

Lite off-topic med tanke på att det är slicks och inget gatdäck, men de skönaste däcken jag kört på än så länge är Pirellis Dragon slicks.

Tack för alla svar, nu känns det som man har lite mer kött på benen. Nu har jag faktiskt beställt ett par BT012. Jag resonerar såhär: När det regnar så kör man hursomhelst lugnt och när det är fint väder vill man ha makalöst grepp. Så jag bestämde mig för BT012 fast den kanske slits något snabbare. Dessutom så fick jag bättre pris på BT012 vilket inte är helt fel! :)

Tack för de snabba svaren! Fortsätt spamma i den här tråden nu om det är någon som har frågor om däck! :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!