Hjälp med strulig båtmotor!

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Tjena!

Tänkte att båten skulle få känna på lite vatten underifrån i år också. Plockade därför fram alla pinaler inkl den vinterkonserverade utombordaren. Smorde till den och pysslade en stund och *vipps* så gick den perfekt igen (som den brukar/brukade)

Fyllde dunken och flyttade över motorn till båten. Efter ett par dagar drog jag ner båten till bryggan och skulle ut en sväng. Motorn startar och går i cirka en sekund. Detta startande upprepas gång på gång: dra i snöret - vrom i en sekund och sen stopp.

Drog hem skiten igen och har nu gått igenom och gjort rent förgasaren. Kollat allt elektriskt vad jag kan (kopplingar, kablar och brytarkontakter) men hittar inget som jag tycker verkar konstigt. Likt förba##at snurrar motorn bara en-två sekunder efter start.

Fick för mig att den fick dåligt med bränsle, men bränslepumpen fungerar eftersom filtret fylls snabbt och stiften är blöta om jag skruvar ut dem efter att motorn gått. Försöker jag starta utan choke händer inget, så den knappen verkar ju också funka.

Motorn är en uråldrig Yamaha från -73 (trodde de då jag hade den på verkstad sist), men gick som en klocka innan detta. :(

För den som vill lyssna på eländet finns en ganska distad ljudfil här

Tacksam för alla tips av tvåtakts-kunniga sh.are!!
// Robban
utomb-motor2.JPG

utomb-motor1.JPG

Last edited:
timm skrev:
2321901 Tjena!

här

// Robban
Hej

Jag tycker det låter som att den magrar ur innan den dör, och att det är det som dödar den. Funkar choken samt bränslepumpen? Brukar sitta ett membran känsligt för stillestånd i den senare. Har du dränerat ur gammal bensin ur flottörhuset. Hur gammal bensin har du i tanken. Med fjolårssoppa kan det bli sådär.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2321996
timm skrev:
2321901 Tjena!

här

// Robban
Hej

Jag tycker det låter som att den magrar ur innan den dör, och att det är det som dödar den. Funkar choken samt bränslepumpen? Brukar sitta ett membran känsligt för stillestånd i den senare. Har du dränerat ur gammal bensin ur flottörhuset. Hur gammal bensin har du i tanken. Med fjolårssoppa kan det bli sådär.

Mvh
Jörgen
Finns väll ingen bränslepump på den det är väll trycktank? Öppnat avluftningen på den? Inte satt pumpblåsan åt fel håll på slangen? Det gjorde jag blev typ så där.

prulle skrev:
2322018 Finns väll ingen bränslepump på den det är väll trycktank? Öppnat avluftningen på den?
Så kan det vara, men trycktank är mest ett uttryck från förr. Blåsan på slangen är en enkel pump för primning, sedan suger de flesta motorer själv. Klarar inte motor det så går den bara några sekunder på det bränsle man primat upp med blåsan på slangen. Sedan dör den. Förr fanns det "riktiga" trycktankar som man pumpade upp tryck i. Men där öppnade man, till skillnad från nu, avluftingen efteråt, för att släppa ut trycket när man kört klart.
Det gamla ordet lever dock kvar.
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2322028 Så kan det vara, men trycktank är mest ett uttryck från förr. Blåsan på slangen är en enkel pump för primning, sedan suger de flesta motorer själv. Klarar inte motor det så går den bara några sekunder på det bränsle man primat upp med blåsan på slangen. Sedan dör den. Förr fanns det "riktiga" trycktankar som man pumpade upp tryck i. Men där öppnade man, till skillnad från nu, avluftingen efteråt, för att släppa ut trycket när man kört klart.
Det gamla ordet lever dock kvar.
/J
Okej, det viste jag inte.

prulle skrev:
2322035 Okej, det viste jag inte.
Det är inte säkert att jag har rätt jag heller, jag har bara pillat med allehanda motorer, kan inte just den modellen han har. Så du kan ha rätt.

Jag tror det är en elektrisk membranbränslepump man ser bakom växelreglaget på den övre bilden, den med elanslutning och bränsleslang till och från. En del lite äldre utomborde har mekaniska dito där pumpmembrandet drivs av vevhustrycket. De kan klägga ihop när de får stå länge.

Tvåtakt är kul! Jag har en 20 hästaras 850 kg:s tvåtaktsinombordare i min båt. Har startat i 56 år! :hihi Nu har jag dock renoverat den.
Du har säkert hört mig dunka förbi waxholm

Jörgen Karlsson skrev:
2322055 Det är inte säkert att jag har rätt jag heller, jag har bara pillat med allehanda motorer, kan inte just den modellen han har. Så du kan ha rätt.

Jag tror det är en elektrisk membranbränslepump man ser bakom växelreglaget på den övre bilden, den med elanslutning och bränsleslang till och från. En del lite äldre utomborde har mekaniska dito där pumpmembrandet drivs av vevhustrycket. De kan klägga ihop när de får stå länge.

Tvåtakt är kul! Jag har en 20 hästaras 850 kg:s tvåtaktsinombordare i min båt. Har startat i 56 år! :hihi Nu har jag dock renoverat den.
Du har säkert hört mig dunka förbi waxholm
Okej. På det viset mjo det skulle det kunna va. Ja det har jag säkert vad är det för båt? Jo jag förstår att det är en gammal träbåt men model salongsbåt eller?

prulle skrev:
2322085 Okej. På det viset mjo det skulle det kunna va. Ja det har jag säkert vad är det för båt? Jo jag förstår att det är en gammal träbåt men model salongsbåt eller?

Det är en allmogebåt, en däckad skötbåt (även kallad laxkutter) som jag renoverat, med 20 hk Seffle tändkula. Går hemma och vankar, vill ut på den årliga semesterturen med henne. Men jag pajade mitt bakhjul i onsdags på hojen så jag måste vänta med losskastning tills jag fått över hjulet till en kompis som ska ekra om det.

Jag har många bilder på min båt men har aldrig lärt mig ladda upp bilder här. Minskar jag ned dem till de stipulerade 140 kB:en på SH så blir de grynigare är alla andra bilder som folk lyckas ladda upp här. Jag gör nog ngt fel =/

Jörgen Karlsson skrev:
2322055....
Jag tror det är en elektrisk membranbränslepump man ser bakom växelreglaget på den övre bilden, den med elanslutning och bränsleslang till och från. En del lite äldre utomborde har mekaniska dito där pumpmembrandet drivs av vevhustrycket. De kan klägga ihop när de får stå länge.....
Nja, det du ser bakom växelreglaget är bränslefiltret (av typen: skruva av med ett finmaskigt nät). Bränslepumpen är nån mekanisk historia som sitter på motsatta sidan.
Pumpen tycks fungera eftersom filtret fylls direkt när jag drar i snöret och får motorn att gå. Tror inte (längre) att felet ligger där.

...och jag håller med dig, det både låter och känns som att den magrar ur och stannar.

Dödarknappen har jag bytt i fjol, kontrollmätt den nu och även provat att koppla bort den helt, så den är också eliminerad.

Jag ska prova att byta bränsle, det känns som det sista jag kan komma på. Jag hade gammal sås kvar i tanken när jag drog igång den i trädgården och då gick snurran ju fint.
Kan jag ha blandat i för mycket olja? Vet inte riktigt hur en 2t uppför sig då.

timm skrev:
2322166 Nja, det du ser bakom växelreglaget är bränslefiltret (av typen: skruva av med ett finmaskigt nät). Bränslepumpen är nån mekanisk historia som sitter på motsatta sidan.
Pumpen tycks fungera eftersom filtret fylls direkt när jag drar i snöret och får motorn att gå. Tror inte (längre) att felet ligger där.

...och jag håller med dig, det både låter och känns som att den magrar ur och stannar.

Dödarknappen har jag bytt i fjol, kontrollmätt den nu och även provat att koppla bort den helt, så den är också eliminerad.

Jag ska prova att byta bränsle, det känns som det sista jag kan komma på. Jag hade gammal sås kvar i tanken när jag drog igång den i trädgården och då gick snurran ju fint.
Den blödrar och blå ryker och låter som den går fet. tro mig jaghar lärt mig det.. om man tankar 10 liter men häller i olja för 12,5 liter (4 dl istället för 3) blir det snart väldigt mycket olja.. :näsblod

timm skrev:
2322166 Nja, det du ser bakom växelreglaget är bränslefiltret (av typen: skruva av med ett finmaskigt nät). Bränslepumpen är nån mekanisk historia som sitter på motsatta sidan.

Ok! Jag bara gissade. Jag trodde el-anslutningarna var till burken, därav min gissning att du hade en elekrisk bränslepump.

Prova att byta bränsle och dränera ur flottörhuset vetja! Förgasaren kan vid långt stillestånd hartsa igen med gul beläggning som sätter igen kanaler och munstycken. Samma som sker på motorcyklar ibland. Det är återstoden av bränsle och tvåtaktsolja som bildar beläggningar när de lättflyktiga kolvätena i bensinen dunstat. Ny bensin kan lösa upp det, annars får man plocka isär förgasaren.

Jag tror iaf att din tändning arbetar som den ska.
Men än en gång, jag bara gissar. Baserat på egna erfarenheter.

Med för mycket olja så brukar den få allt svårare att gå på tomgång, efter ett tag så får man inte igång den utan att göra ren stiften.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2322221 Ok! Jag bara gissade. Jag trodde el-anslutningarna var till burken, därav min gissning att du hade en elekrisk bränslepump.

Prova att byta bränsle och dränera ur flottörhuset vetja! Förgasaren kan vid långt stillestånd hartsa igen med gul beläggning som sätter igen kanaler och munstycken. Samma som sker på motorcyklar ibland. Det är återstoden av bränsle och tvåtaktsolja som bildar beläggningar när de lättflyktiga kolvätena i bensinen dunstat. Ny bensin kan lösa upp det, annars får man plocka isär förgasaren.

Jag tror iaf att din tändning arbetar som den ska.
Men än en gång, jag bara gissar. Baserat på egna erfarenheter.

Med för mycket olja så brukar den få allt svårare att gå på tomgång, efter ett tag så får man inte igång den utan att göra ren stiften.

Mvh
Jörgen
Kanon Jörgen!
Tack för tipsen! Förgasaren har jag redan haft isär och gjort kliniskt ren. Där var en näve "korn" i den som kan liknas vid saltkristaller. Antar att det är gammal bensin som orsakat det, som du precis skrev. Jag trodde först att de satt igen något munstycke, men det var som sagt ingen skillnad mellan före och efter.

Ska testa att tömma bränslesystemet och köra i lite nytt bränsle. Det verkar ju som vi har kommit fram till att kruxet ligger i den änden. :)

// R

timm skrev:
2322261 Kanon Jörgen!
Tack för tipsen! Förgasaren har jag redan haft isär och gjort kliniskt ren. Där var en näve "korn" i den som kan liknas vid saltkristaller. Antar att det är gammal bensin som orsakat det, som du precis skrev. Jag trodde först att de satt igen något munstycke, men det var som sagt ingen skillnad mellan före och efter.

Ska testa att tömma bränslesystemet och köra i lite nytt bränsle. Det verkar ju som vi har kommit fram till att kruxet ligger i den änden. :)

// R

Du kan ju ta av en av tändkabelskorna och koppla detta till ett tredje tändstift som läggs mot jord. Sedan se om du kan starta motorn på en cylinder och se om gnistan forfarande är tillfyllest även när motorn dör. Sedan upprepa på andra cylindern. (Menade alltså inte starta motorn med ngn cylinder urstiftad)
Då kan du ju definitivt utesluta tändningen.

Men som sagt, jag tror det den dör av bränslebrist.

Lycka till
Mvh
Jörgen

Uppföljning

Bara som info så funkar snurran igen!

Det var troligen något klegg i förgasaren som löstes upp när jag provade med ny bensin. Efter ett par :mad: så fungerade den helt plötligt! Det finns ett litet rör precis i luftintaget som man ser om man tar bort luftfiltret. Normalt så kan man se bensin spruta upp ur det röret om man ger lite gas. När motorn inte gick så kom det bara en liten dust precis efter start och sen inget. Nu kör snurran fint även på den gamla soppan jag hade i dunken.

Slutsatsen blir alltså att där förmodligen satt något kraffs någonstans vid munstycket (i flottörhuset) som trots min fina rengöring satt kvar.

Tack grabbs! Nu kan jag åka ut och fiska igen!
captain.gif

Vi hade exakt samma problem när vi bytte båt förra året, Det var glapp i dödaren som var felet!, sagt och bytt, Efter det har den funkat utmärkt! :tuttar

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back