Hjälp med ström till bil

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Hej!

Jag har en vw Transporter som jag ska ha i sommar på mina bandagar.
Mitt problem eller rättare sagt undran är hur jag ska göra för att kunna använda bilensström utan att batteriet laddar ur. Som typ på en husbil.

Jag vill kunna koppla in en sladd till bilen så jag kan använda bilstereon och belysning och värme från bilen då den står stilla.

Så kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska göra.

Tack på förhand

Tommy

Två batterier kan kanske vara en lösning om du kopplar det ena som ett startbatteri och det andra för förbrukning.

Köp en bra batteriladdare och montera den permanent i bilen.

Men hur ska jag få ström till det? Har husbilar 2 batterier med ena kopplad till en batteriladdare?

För nu snackar vi inte att batteriet ska räcka nån timme. Utan jag vill ha värme hela natten jag ska sova:mattias

Last edited:
Jo men de är det jag ska göra. Så det jag får göra om jag fattat dig rätt.

Köpa en batteriladdare som jag sätter var? Och koppla det parmanent till batteriet. Sen kopplar jag strömsladden till laddaren?

Trodde du skulle koppla in dig på nätet på banorna.
Elverk då?

Jo men de är det jag ska göra. Så det jag får göra om jag fattat dig rätt.

Köpa en batteriladdare som jag sätter var? Och koppla det parmanent till batteriet. Sen kopplar jag strömsladden till laddaren?

Nu e du jättetrött va?
Du skaffar en laddare som orkar hålla batteriet laddat trots att du använder stereon och värmaren.
Den andra sladden med två piggar på ska in i 230-volts-uttaget.
Comprende?

en polare som e elektriker, anv 2st batteri som laddas via bilens generator, men när bilenär avstängs så använde han det andra batteriet för div saker i bilen, men han hade kopplat in nått relä som såg till att första batteriet ej användes när den andra var urladdad, hoppas detta hjälpte, men kanske kan vara nått att fråga en erfaren om, sorry för min dåliga förklaring (nyvaken)

Men hur ska jag få ström till det? Har husbilar 2 batterier med ena kopplad till en batteriladdare?

För nu snackar vi inte att batteriet ska räcka nån timme. Utan jag vill ha värme hela natten jag ska sova:mattias

Vet inte hur du har tänkt, men att ta ut ström från 12V batteriet/-ier till tex en värmefläkt är inte realistiskt. Det är alldeles för stor strömåtgång. Redan en hårtork är ju på ca 1500W. Det blir 125 ampere om den skulle drivas med 12V.

Men om du skaffar ett extrabatteri, samt ett skiljerälä eller en manuell batterifrånskiljare mellan start- och förbrukningsbatteriererna, då kan du ha batterierna ihopkopplade när bilen körs eller laddas på annat sätt. Men att sedan förbukningsbatterier är frånskiljt från startbatteriet när du tex har motorn avstängd och tex har en kylbox eller läslampa som förbrukar från förbrukningsbatteriet.

Ska du ha värme är det bättre med en bil- el båtvärmare. Tänk dock på att installera den på ett bra sätt. Det är många som har dött i sömnen av CO-förgiftning från värmare i husvagnar mm.

Båt-/bilvärmare behöver också 12V, men de drar bara ngn ampere, eftersom värmeenergin kommer från bensin, diesel, gasol eller fotogen, inte från batteriet.

Last edited:
Fast räknar du med att koppla in dig på 230V för att ladda batteriet så antar jag att du kör en vanlig liten kupevärmare från samma 230V för värmen, det finns en del fina värmare med termostat på så man slipper bli kokt.

Jag tänker inte så mycket. Min chef har sagt till mig att jag inte får betalt för att tänka:gnissla

Du har en snedknullad chef.:mad:

I övrigt så tror jag att insikten är till till din fördel, du kommer garanterat att bromsa sist... och vinna :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman