Hjälp med skadestånd och försäkringar (ej MC)

Hampe

Slan
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda XR600 -93
Detta postades i OT-forumet eftersom det inte rör en MC, men någon tyckte att jag skulle posta det här, eftersom det handlar om försäkringar.

---

Har hamnat i trubbel med försäkringsbolaget och en skadeståndsgrej.

Jag blev för några veckor sedan utsatt för inbrott och misshandel. Gärningsmannen dömdes till ett års fängelse och drygt 45000 kr i skadestånd. Hans "god-man" (kvinna) ringde mig för en vecka sedan och meddelade att 45000 inte finns förtillfället, och han får inte sin sjukpension när han sitter i finkan. 10000 kunde hon dock skicka över till mig.

Jag tyckte att det var lite att lasta över problemet till mig (då skulle jag ju få vänta ett år på resten av pengarna, tills han kommer ut. Och säkert åker in i finkan igen, eftersom han jämt gör det). Så jag sa att jag skulle höra med mitt försäkringsbolag. Kanske de kunde betala 45k till mig, och sedan göra upp en avbetalningsplan med honom/henne? Lät lysande tyckte hon.

Skadeståndet bestod av 16050:- för kränkning och sveda/värk. Resten (ca 30000 var materiella skador, såsom dator, högtalare mm). I domen står det dock att han ska betala 45850:- + ränta till mig.

Då han inte kan betala allt på en gång vände jag mig till mitt försäkringsbolag för att få hjälp.

Idag fick jag brevet från dem.

De har värderat det hela långt under det som bestämts i domstol. De "mjuka" skadorna står inte ens med. Datorn har de satt ett "dagsvärde" på 8000 på, istället för 20000 som det står i DOMEN. Totalt ersätter de 12900:-

Vad fasen kommer att hända nu? Det här är ju helt sjukt. Om försäkringsbolaget betalt hel summa (45k) till mig, skulle de ju bara kräva honom på det sen. Men ÄNDÅ nedvärderar dom alltihop!!

Om skadeståndet i domstol är satt till 45k, hur fan kan försäkringsbolaget gå in och göra en egen bedömning?!

Jag har ingen aning om var jag ska vända mig och jag är rädd att jag kommer gå miste om det skadestånd jag är berättigad till.

Har någon några idéer?

Zwamp skrev:
Har någon några idéer?
Fick du ingen sådan info vid rättegången?
Om domstolen bestämt att han är skyldig dig x-antal pengar så är han skyldig dig x-antal pengar! Vänd dig till Fogden! Lycka till :tummenupp

Har någon några idéer?[/QUOTE]

Om du hade ett sk. målsägandebiträde(advokat) vid rättegången så tar du kontakt med hon/han,
som hjälper dig i kontakten med försäkringsbolag, brottsoffermyndigheten, kronofogden och övriga inblandade.

Hade du inget målsägandebiträde så tar du kontakt med en advokat som har erfarenhet av sån här frågor,
du har via ditt försäkringsbolag/hemförsäkringen oftast "Rättsskydd" kolla villkoren i försäkringen.

Vad du än gör.....GÖR INGET UTAN ADVOKATHJÄLP...det kommer att kosta dig mer.

KentW

Hmmm. lite sent att svara kanske, men bättre sent än aldrig.

Försäkringsbolaget (överfallsförsäkring) gör en egen bedömning av vad skadan så att säga är värd. Man är alltså inte bunden av domstolen ansett vara ett skäligt skadestånd.

Som någon sa, så kan du vända dig till kronofogden för att få hjälp med att driva in pengarna. Funkar inte detta kan du överväga attvända dig till brottsoffermyndigheten med en ansökan om brottsskadeersättning. Även myndigheten gör häpnadsväckande nog en egen bedömning av vad som utgör skälig ersättning för skadan. Skulle man komma fram till att skadan uppgår till högre belopp än vad du fått ut från skadevållaren genom kronofogden, så får du ut en kompletterande ersättning. Har du ett eget försäkringsskydd talar dock det mesta för att myndigheten anser dig tillgodosedd med vad du får därifrån.

Anmälan till bottsoffermyndigheten skall göras inom två år från det att det föreligger en dom mot skadevållaren, annars preskriberas saken.

Det som ligger närmast till hands verkar vara att begära överprövning av försäkringsbolagets ersättningsbeslut.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back