Hjälp med ramnummer. Laserskära plåt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I en annan tråd nyligen som avhandlade de usla ramnummer KTM har så funderade jag kring en lösning för mina egna cyklar. Har ju några som är i riskzonen, bilden nedan är en KTM EXC ram med original lack som faller av...
ram.jpg
Grundproblemet är att KTM skär in sina ramnummer med en nålpräglare efter det att ramen lackas. Resultatet blir att ibland slår inte präglingen igenom färgen utan när färgen faller av eller strippas för omlackning så följer ramnumret med. Detta kan ju skapa dålig stämning när det är dags att besiktiga.

Så därför funderar jag på att ordna med någon form av permanent lösning så man slipper oroa sig och kan lacka om ramen fritt. Har sett folk som laserskär en plåt enl bild och sen svetsar fast den bredvid det usla originalnumret.

ramnummer2.jpg

Sedan får man åka till besiktningen och be att de gör en begränsad regbesiktning och granskar de två numren och går i god för att de är lika och sen kan man lacka om ramen. Bökigt men värt det för att ha papperna i ordning....

Den stora kuggfrågan är vem fan som kan laserskära plåt för en rimlig slant? Hittar ingen som gör det för någon hundring utan de vill skära 500ex för att det skall vara lönt.
 
Kollat me gravör firmor då... Många har laser för att gravera...
 
När jag råkade blästra bort ramnumret så slog jag bara in ett nytt med vanliga "Biltema" stansar. De va aldrig några problem att besikta.
 
Påsvetsad plåt gäller inte, aja baja sa besingenjören när jag frågade. Stansa eller gravera min 7mm tecken.
 
Påsvetsad plåt vill jag också minnas att vi fått nedslag på när vi skulle reg.besiktiga en lastbil på jobb.

Om det fungerar, vilka verkstäder har du frågat? Ska du inte ha nån udda plåttjocklek brukar dom kunna lägga in en sån liten detalj i det som annars skulle bli spill när dom skär ut något annat.
 
Påsvetsad plåt vill jag också minnas att vi fått nedslag på när vi skulle reg.besiktiga en lastbil på jobb.

Om det fungerar, vilka verkstäder har du frågat? Ska du inte ha nån udda plåttjocklek brukar dom kunna lägga in en sån liten detalj i det som annars skulle bli spill när dom skär ut något annat.

I förordningen så står där att det skall vara instansat i en del av fordonets ram. Och då är det väl en definitionsfråga om plåten är en del av ramen eller ej. Det finns gott om KTM ägare som gjort detta och besiktigat utan problem. Fast bäst vore klart att strippa färgen och spänna fast styrhuvudet i en CNC gravyraskin och skära dit ett riktigt nummer som ser fabriksgjort ut men inte faller av.

Tjockleken på plåten spelar mig noll roll om den är 1 eller 3mm så jag tänkte att det borde någon kunna fixa på en spillbit. Har mailat 10 företag och gått in och frågat hos 2 lokala men uppenbarligen inte hamnat hos maskinoperatören som fixar det på kafferasten för en hundring eller två i bröstfickan. Och som läkare har man så få tjänster att erbjuda på bytesmarknaden, du skär min ramplåt så ordnar jag med en hjärtoperation....
 
I förordningen så står där att det skall vara instansat i en del av fordonets ram. Och då är det väl en definitionsfråga om plåten är en del av ramen eller ej. Det finns gott om KTM ägare som gjort detta och besiktigat utan problem. Fast bäst vore klart att strippa färgen och spänna fast styrhuvudet i en CNC gravyraskin och skära dit ett riktigt nummer som ser fabriksgjort ut men inte faller av.

Tjockleken på plåten spelar mig noll roll om den är 1 eller 3mm så jag tänkte att det borde någon kunna fixa på en spillbit. Har mailat 10 företag och gått in och frågat hos 2 lokala men uppenbarligen inte hamnat hos maskinoperatören som fixar det på kafferasten för en hundring eller två i bröstfickan. Och som läkare har man så få tjänster att erbjuda på bytesmarknaden, du skär min ramplåt så ordnar jag med en hjärtoperation....

Det där kommer nog vara väldigt individuellt från besiktningsman till besiktningsman.
Kollade med han som har hand om det här om vårt avslag. Det var när vi hade lagt på ramförstärkning som dolde originalnumret som vi hade svetsat på en bricka med stansat nummer.
 
Last edited:
Det där kommer nog vara väldigt individuellt från besiktningsman till besiktningsman.
Kollade med han som har hand om det här om vårt avslag. Det var när vi hade lagt på ramförstärkning som dolde originalnumret som vi hade svetsat på en bricka med stansat nummer.

Då skall jag kanske lägga ner projektet att göra en plåt och istället gravera in det bredvid original nummer.:tummenupp
 
Då skall jag kanske lägga ner projektet att göra en plåt och istället gravera in det bredvid original nummer.:tummenupp
Och sen skall du göra en förenklad regbesiktning så att ditt arbete dokumenteras, kan bli jobbigt annars.
Rakt snyggt, stansa, gravera med teckenmall, minst 7mm höga tecken.
Ring gärna en besingenjör på nåt bilprovningsftg innan du fipplar till det.
Lycka till
 
Har du hört med företaget Vattenskärning i Helsingborg? Innan så kunde de ta fram småsaker åt kunder när de hade lite tid över.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top