hjälp med polarens cross missljud i motorn!!!!

SVmannen

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
sv650s
hej alla kunniga!

jag har en polare som har köpt en peg enduro hoj! en lättstartad tvåtaktare som har en konstigt missljud i motorn! ni vet ju hur en tvåtaktare låter....ungefär: ding ding ding ding........problemet är att vissa "ding" blir hårdare och lite metalliska....låter lite farligt!!! vad kan det vara! dåliga lager i vevaxeln? växlarna går bra, e distinkta!

hoppas nån kan förstå sig på problemet ohc hjälpa till ....annars får en expert titta på den...

hjäääääääääälp!

jensa

Hur pass länge har kolven suttit i biken?
När det begav sig och jag körde tvåknack i skogen så var det demontering och koll av hur kolven mådde på en för mig ny hoj oavsett vad tidigare ägare lovat.
Iofs kollade jag inte bara kolven, jag plockade ner stora delar av hojen för att veta i vilket skick bitarna var.
Men mest troligt om det låter som jag tror är just ramlager, kolvbultslager eller vevstakslagret.
Antingen gasar man tills det rasar eller så demonterar man och kollar.
Det sistnämda brukar bli billigast. :)
//Tobbe

SVmannen skrev:
hej alla kunniga!

jag har en polare som har köpt en peg enduro hoj! en lättstartad tvåtaktare som har en konstigt missljud i motorn! ni vet ju hur en tvåtaktare låter....ungefär: ding ding ding ding........problemet är att vissa "ding" blir hårdare och lite metalliska....låter lite farligt!!! vad kan det vara! dåliga lager i vevaxeln? växlarna går bra, e distinkta!

hoppas nån kan förstå sig på problemet ohc hjälpa till ....annars får en expert titta på den...

hjäääääääääälp!

jensa
skulle kunna tanka mej valdigt slitna/felmonterade avgasportar som ar nere o halsar pa kolven...ta loss cylindern o kolla upp detta innan det blir dyrt./Lasse

southwick skrev:
skulle kunna tanka mej valdigt slitna/felmonterade avgasportar som ar nere o halsar pa kolven...ta loss cylindern o kolla upp detta innan det blir dyrt./Lasse
What?!
Sitter det avgasportar i toppen på tvitaktarna idag???
//Tobbe

Chronic skrev:
Nä, men i cylindern eventuellt.
Nu var det 10 år sedan jag var på en tvåtaktare så jag ställer mig undrande, inte kritiserande. Bara så du vet :)
Menar du att man kan montera en avgasport som sitter i anslutning till avgasröret fel så att den kan ta i kolven?
I mitt lilla huvud borde detta generera ett generalras tämligen omgående isf?
//Tobbe

.

ok! tack för dessa inlägg....ska be honom gå in i motorn och kolla om något synligt fel finns......cyl och kolv ska vara ganska nytt enligt honom...

låter igen ungefär.....

ding ding ding ding "doong" ding ding ding "doong" "doong" asv................

doonget e ett ganska hårt ljud!

jensa

Vad är det för hojj vi snackar om? Hondorna har det där metalliska klinget original.

Men vill du snacka mer cross så borde du nog hälsa på oss på eduromx.com tror du får både mer och bättre hjälp där

tobbeviking skrev:
Hur pass länge har kolven suttit i biken?
När det begav sig och jag körde tvåknack i skogen så var det demontering och koll av hur kolven mådde på en för mig ny hoj oavsett vad tidigare ägare lovat.
Iofs kollade jag inte bara kolven, jag plockade ner stora delar av hojen för att veta i vilket skick bitarna var.
Men mest troligt om det låter som jag tror är just ramlager, kolvbultslager eller vevstakslagret.
Antingen gasar man tills det rasar eller så demonterar man och kollar.
Det sistnämda brukar bli billigast. :)
//Tobbe

Detta var intressant, förklara gärna vad man ska titta efter. Hur ser en sliten kolv ut och hur ska den se ut för att man ska tordas montera tillbaka den? Hur ofta ska man kolla?

Som sagt, när det BEGAV sig.
Hur ofta man ska kolla en kolv på en tvåknack idag vet jag inte.
Men det finns garanterat rekomendationer från hojtillverkaren.
Hur man ser att en kolv är sliten?
Tja, är den sprucken är det rätt uppenbart, annars har jag i alla lägen gått på tidsrekomendationerna som finns.
Men hur en kolv ska se ut, hur fasen ska man förklara det i text?
Inte för sliten, utan sprickor, kolvtoppen ska se normalt sliten ut.
Men plockar man ner hojen när man köpt den så ser man ju rätt ledigt om kolven är nybytt eller om den suttit i 15timmar och kan uta det bilda sig en uppfattning om säljaren ljög eller verkligen har varit pedant med maskinen.
Att jag plockade ner större delen av hojen var mkt för att bekanta sig med den oxå.
Ramlager får man antingen gå på känsla eller mäta upp om man har vad som krävs för att mäta upp det. Vevlagret har jag turligt nog varit befriad från när jag kört, har sådär lite lagom proffsigt juckat lite med staken :hihi
Kolvbultslagret är ju i regel bytt i samband med kovlen så är det kass ska man nog fråga sig om kolven inte suttit i längre än det verkar.
Jag har inte en aning om vad en kolv kostar idag, men till min sista enduromaskin så kostade kolven 1600:- inkl lager, bult, ring och knaster. Det var innan internet fanns i var mans hem. Var en firma i sthlmsområdet som kunde plocka fram min kolv direkt från mahle i düskland.
Hojen var en quarna 435 CR -86.
//Tobbe

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!