hjälp! med oljefiltret till husa

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Snabb fråga, aningen dum kanske, men jag vill ha stenkoll :rolleyes:

Oljebyet på en husa 650 fs, innefattar det byte av filter och oilscreen??
Eller byter man bara oljan (typ varnnan gång).
Oilscreenen är väl tvättbar, men hur är det med det vanliga filter, kan det tvättas eller måste man köpa nytt varjegång och isåffall var köps det lättast och hur mycket kostar det? Är det ett universalfilter eller MÅSTE det vara just husas.

Det finns inga dumma frågor... :tungan

Lokidon skrev:

Oilscreenen är väl tvättbar, men hur är det med det vanliga filter, kan det tvättas eller måste man köpa nytt varjegång och isåffall var köps det lättast och hur mycket kostar det? Är det ett universalfilter eller MÅSTE det vara just husas.

* byt både olja och filter vid samtliga byten, MINST var 10:e timme (någon jämförde oljebyte utan filterbyte med att duscha utan att byta kallingar, inte så mysigt va?!)

* oilscreen, vad är de!? :D

* ingen aning, men filtrena kostar inga större summor 70-100kr (?), köp rätt filter hos din Husa/ktm handlare

//@

* oilscreen, vad är de!? :D

De e siilen som sitter bevid oljepluggen på Husa!! På ktm sitter 2st den ena på sidan o andra under motorn i blocket !!!! så nu vet du de oxå!!!

Lokidon skrev:

Byt olja var 5 timme o filter kan du byta varannan gång = 10 tim!!

Oljesilen/"oil screen" kan även sitta i/bakom avtappningspluggen för olja på de lite äldre FS650. Separat plugg för denna kom väl på 03:orna har jag för mig.

I mina ögon har det alltid varit bättre å byta filer en gång för mycket än en gång för lite. Brukar alltid löna sig i längden även om de kostar några spänn extra ;)

Okej, då fick jag svar på det också :)

Finns det någon sida på nätet som säljer filter och annat nödvändigt till husa?
Karlströms vet jag redan... men nån annan?

kiko skrev:
Oljesilen/"oil screen" kan även sitta i/bakom avtappningspluggen för olja på de lite äldre FS650. Separat plugg för denna kom väl på 03:orna har jag för mig.

I mina ögon har det alltid varit bättre å byta filer en gång för mycket än en gång för lite. Brukar alltid löna sig i längden även om de kostar några spänn extra ;)

Om man byter olja var 4-5 tim så hinner den inte bli så skitig då räcker de ju me filter byte varannan gång!!

Morphed skrev:
Om man byter olja var 4-5 tim så hinner den inte bli så skitig då räcker de ju me filter byte varannan gång!!

Instämmer med föregående talare, bra o byta olja ofta men det behöver ju inte gå till överdrift, så billigt är det inte med helsyntet. Man byter visserligen efter hur man kör o kör man stenhårt så ok. Men ibland när man tappat ur oljan har den varit lika röd o grann som när man slog i den.

Varannan gång räcker gott o väl. :tummenupp

Mvh
Dave

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...