Hjälp med nya delar

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
Hejsan nu e det så att jag och min syrra ska köpa nya delar till crossen för den e pajj och hon säger hela vevpariet men jag sa att det va samma sak som vevaxeln men hon sa att det bara skjälva axeln som vevade och sa att vevpariet som vi behövde kosta typ 7k kan det vara så :S?

Med vevparti menar man ofta hela vevaxeln med vevstake och vevlager (lagret i vevaxeln). Och 7tkr låter som ett högt, men rimligt pris. Går att köpa lagret löst och lämna in vevpartiet för att få det isärpressat/ihoppressat. Se till att kolla toleranser på lagerbanor så inte de är slitna.

Dom här trådarna var ju kanske roliga en LITEN stund, men konstigt nog är dom inte det längre..

Måste finnas roligare flamebates än detta???

Ge upp...

/Robban

Eller så växer du upp och inser att folk har olika kunskapsnivåer och vana att söka information.

hmm vad tror ni om http://www.24mx.se/crossdelar/Vevax...335/Motordelar/k12/Vevaxlar/s69/Yamaha/ss1127 dårå hur mycket mer kommer det att kosta? Btw hur mycket kostar det att hona en cylinder?

De skriver komplett vevaxel och förmodligen menar de komplett vevparti. Skulle slå dem en signal och se vad de säger.

Ang att hona en cylinder så går det på nån hundralapp, MEN din cylinder är förmodligen NiCaSiL behandlad vilket gör att den inte går att hona utan måste få nytt NiCaSiL, vilket kostar i runda slängar 2000.- (du lämnar in din cylinder och har de en på lager får du en utbytes med nytt nicasil eller så får du vänta tills din cylinder passerat Holland (tror jag) och en fått ny beläggning där.

Last edited:
Vevparti=Vevaxel.

Det byter man inte, man renoverar vevaxeln genom att man pressar itur den och monterar dit ny bult, lager och vevstaken. Man byter absolut inte Bara lagret. Det sälj vanligtvis i ett färdigt kit. Kostar ca 1000-1500kr. Bytet går på 3-500kr på en verkstad.
Vevaxel bytar man otroligt sällan. Om en axeltapp gått av ex vis.

Det finns många Cross Web shoppar både i här hemma och utomlands.

Mats

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...