Hjälp med motstånd/resistor

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Trodde man skulle bli smartare av att googla men det gick tvärtom, så bjuder här på en "Nyteknik-tråd" :lol

På jakt efter ett motstånd/resistor som är på 1W 1000Ω, samma typ som på bilden. Är det på bilden ett kolytskikt- kolkomposit- tjockfilmsmotstånd?! Jag vill ha ett sånt som på bilden och som är gjort för 1W 1000Ω, vart vänder jag mig i Södra Stockholm? Postorder känns dumt för något som kostar 1-2kr.

IMG_0712.jpg

Ta med dig motståndet och knata in hos en riktig radio/tvv handlare, du vet en sån som har en lödkolv.

Vilken sort du ska ha beror på vart det ska sitta, men oftast spelar inte motståndstypen någon roll, bara värdet blir rätt.

Va in på Elfa tidigare men blir ju inte ett dugg klokare då jag inte riktigt vet vad det är jag ska köpa (Generation D), kan detta vara rätt?

Ta med dig motståndet och knata in hos en riktig radio/tvv handlare, du vet en sån som har en lödkolv.

Vilken sort du ska ha beror på vart det ska sitta, men oftast spelar inte motståndstypen någon roll, bara värdet blir rätt.

Det är just det att jag inte har något motstånd än som är kruxet, bilden hitta jag på nätet. Lödningen är inga problem, bara jag får rätt grejer. Men motståndet ska ha som syfte att lura hojen att SAS-systemet fortf. sitter kvar (bortmonterat) så jag slipper en varningslampa för felaktig fuel-injection.

Det är just det att jag inte har något motstånd än som är kruxet, bilden hitta jag på nätet. Lödningen är inga problem, bara jag får rätt grejer. Men motståndet ska ha som syfte att lura hojen att SAS-systemet fortf. sitter kvar (bortmonterat) så jag slipper en varningslampa för felaktig fuel-injection.

Jag tänkte inte att du skulle be honom löda, det var mest för att illustrera vad en riktig radio/tv handlare är.

Det är inte en finnig snubbe med OnOff-slips och blåtandsheadset i örat, dom har inga motstånd, och dom vet inget heller....

Dit kan du sätta vilken typ av motstånd som helst som klarar 1W och är på 1kohm, men det vet radio/tv handlaren

Tror alla resistorer som är märkta 1W 1KΩ fungerar, skillnaden i material är differansen (1,2,5% exempelvis) och hur stor resistor det krävs för 1W.

Exempelvis art nr: 60-784-97 på Elfa

Last edited:
Det enda som skulle kunna påverka valet av motstånd är att det ska vara vibrationståligt.
Vill du ha en radio-mek av den gamla skolan så är nog det här rätt kille: www.mohlins.nu Jag har aldrig varit in där, men jag har gått förbi rätt ofta, och det är nog så långt bort från finnig Onoff-fjårtis man kan komma :tummenupp

*/ ?>
Back