Hjälp med motorrenovering på LC4

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Pga feldrevning vid skogskörning är ettans växeldrev slut. Växeln hoppar ur vid tomgång och är svår att få i utan att det låter illa. Hojen är en KTM 620 EGS från 97.

Är egentligen bara växeldrevet jag vill byta men tänkte att det är säkert ingen som bytt lager på hojen sen den tillverkades, och om det är bytt så skadar det ju inte att försäkra sig om att allt är ok.

Nu till mina frågor.

Vilka lager bör bytas och vad kan jag ersätta dessa med (SKF)?

Jag tänkte slänga upp bild sen på hur dreven ser ut, men kan i förväg höra hurvida det går att slipa ner klackarna om de inte är så rundade. Vem går man till som fixar detta? Antar att de inte blir så precist eller bra med multislipen :)

Jag har en servicemanual som jag kan kika på, men annars undrar jag om det är nåt annat man bör kolla på i motorn eller nåt tips som nån kan ge som inte nämns i servicemanualen.

Gissar på att jag får gå med alla lager i handen till SKF och köpa de över disk eftersom det kan vara svårt att veta exakt vilka lager jag ska ha.

Måste ju dock finnas en hel drös med folk som bytt lager i sina LC4:or (tror inte det skiljer mycket i växellådan mellan senare 620 och nyare 640). Vad kostade det för er? Jag är fattig så jag måste förbereda mig mentalt på chocken :jisses

Vore kanske ingen dum ide att byta ramlager där heller, köpte en lagersats för 1600kr med ramlager, växellådslagrerna och lagrerna till kamaxeln. :) Kika även på vevlagret, det är mycket billigare att byta det i förebyggande syfte men dedär hojarna går ju ett bra tag innan nåt händer. Bara du känner på alla lager och de rullar fint liksom. :tummenupp Checka kamkedjan om den är dålig också kanske vore nåt. :)

Hann inte bli klar med motorklyvningen ikväll, men imorgon utlovar jag bilder med olja och metallspån på.

Förresten avskyr jag att bli tillsagd att fråga på SOE som om man inte får fråga offroadrelaterade frågor här på detta supermupp-forum. Försöker ju bara få lite större blandning på snacket i detta forum, till allas fördel! Detta trotts att gensvaret säkerligen är sämre än på SOE. Däremot kan man ju fråga varför jag la denna tråd i detta forum över huvud taget, finns ju teknikforum :fatta! (på mig)

Långa farbron skrev:
2182559 Leta upp din modell under parts catalog,gå sedan in på karlströmsmotor och sök upp delarna på KTM orginalnummret så får du priser.

http://www.ktminfo.com/ktm.asp

http://www.karlstrommotor.se/

Bytte 9 lager i min låda ,hamnade runt 500-600:-

Patienten ifråga var en 640 -02.
Är precis så jag gjort, bara det att jag inte kollat upp alla lager utan bara nåt enstaka, hur många lager finns det? Tänkte om det var billigare från SKF eller nåt annat märke eller om nåt lager är special och måste vara från KTM.

Bodoe skrev:
2182673 Hann inte bli klar med motorklyvningen ikväll, men imorgon utlovar jag bilder med olja och metallspån på.

Förresten avskyr jag att bli tillsagd att fråga på SOE som om man inte får fråga offroadrelaterade frågor här på detta supermupp-forum. Försöker ju bara få lite större blandning på snacket i detta forum, till allas fördel! Detta trotts att gensvaret säkerligen är sämre än på SOE. Däremot kan man ju fråga varför jag la denna tråd i detta forum över huvud taget, finns ju teknikforum :fatta! (på mig)

Är precis så jag gjort, bara det att jag inte kollat upp alla lager utan bara nåt enstaka, hur många lager finns det? Tänkte om det var billigare från SKF eller nåt annat märke eller om nåt lager är special och måste vara från KTM.

SKF lager funkar fint.

Med tanke på att jag aldrig rivit i en 620 motor så får jag nog gissa lite baserat på 640.

Axlarna sitter ju lagrade i blockhalvorna vilket ger oss 4 lager ,sen sitter det lager på själva axlarna under dreven 4 st + ett extra lager i ändan på en av axlarna.

totalt 9 st.

Som jag lovade, fast lite sent. :hihi

Gör en korspost i denna tråd sen till en bildtråd där hela rivningen visas.

Bifogat

• olja och spån.jpg
    olja och spån.jpg
    51.2 KB · Visningar: 85
Felet visade sig vara slitage på klackarna mellan 3:e och 4:e växeldrevet, inte första som jag trodde. Men jag hade nästan hoppats på lite mer slitage än detta (se bild). Kan det räcka för att växeln ska bli svår att få i? Kan det inte ha med nåt annat att göra. När jag tänker efter blev problemet uppmärksammat efter en mindre vurpa i skogen. Känns som om det inte är dreven det är fel på utan nåt annat.

Var mer kan jag söka efter fel?

Bifogat

• växel3.jpg
    växel3.jpg
    41.7 KB · Visningar: 63
Bodoe skrev:
2187453 Som jag lovade, fast lite sent. :hihi

Gör en korspost i denna tråd sen till en bildtråd där hela rivningen visas.
holy crap! :skrämd

Bodoe skrev:
2187500 Felet visade sig vara slitage på klackarna mellan 3:e och 4:e växeldrevet, inte första som jag trodde. Men jag hade nästan hoppats på lite mer slitage än detta (se bild). Kan det räcka för att växeln ska bli svår att få i? Kan det inte ha med nåt annat att göra. När jag tänker efter blev problemet uppmärksammat efter en mindre vurpa i skogen. Känns som om det inte är dreven det är fel på utan nåt annat.

Var mer kan jag söka efter fel?
dedär kan ju inte vara orsaken till något fel. :brinnerup

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey